Gå til innhold

Jens Eftang

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. Jens Eftang la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    ... som jeg har tatt finner du på http://www.stud.ntnu.no/~eftang/bilder.jsp. Håper det faller i smak! Er fra min tid i Luftforsvaret på kjevik.
  2. Nei, jeg har ikke scanner, men et tilsvarende kart finner du på http://home.no/spotterguide Klikk deg frem i guiden!
  3. Selvsagt, men det er kanskje endel som har hørt om den også, men som ikke har oppdaget at det faktisk kan være artig.
  4. Morn igjen! Det journalisten mener med planespotting i artikkelen sin, er jo nettopp det å reise til en flyplass utelukkende for å se på fly. At det er endel som driver med det; utvilsomt. At det allikevel er en noe uvanlig hobby; ja. Da de ringte meg fra RB og lurte på om jeg blei med en tur til ENGM, skjønte jeg at de ønsket å lage en reportasje av typen "jeg har en litt sær hobby, men syns det er artig!". Journalisten selv ga uttrykk for at han syns det var veldig artig å være med på spottertur, og jeg synes på ingen måte at han mobber planespottere i artikkelen sin. At han allikevel spissformulerer seg en smule; ja, men det klarer nok de fleste å se humoren i! Artikkelen som sto papirversjonen av RB, var noe mer omfattende. Her var det kart som viste vei til de beste spotterplassene, liste over ting man bør ha med på tur (inkludert cola og melkesjokolde), og en liten sidenotis der de hadde intervjuet en eller annen sjef på OSL angående muligheten for å bygge tribunefasiliteter. Kanskje kommer journalistens budskap noe mer til syne i papirversjonen. Jeg tror han mente at "dette er en litt uvanlig, men artig og kanskje for noen en uoppdaget hobby", eller noe i den duren.
  5. Morn folkens! Joda, vi hadde oss en artig spottertur, jeg, en journalist og en fotograf fra RB. Jeg skjønner ikke helt det negative noen av dere legger i artikkelen, jeg syns det var en artig vri på saken jeg. At hobbyen vår unektelig er en smule utenom det vanlige får vi bare være stolte av, og skjeve blikk fra flyplassansatte som kjører forbi har sikkert flere av dere fått... Ang. politiradio så vet jeg ikke hvorfor journalisten skrev det, men på en vanlig flyscanner så får man vel også inn politiet, og dette er vel fortsatt lovlig... så: nemo problemo (correct me if i'm wrong). Besøk http://home.no/spotterguide ved leilighet! vi oppdaterer snart!
  6. Se hva som skjer etter at flyet har tatt bakken. Det vrir seg voldsomt til den ene siden. Tror derfor ikke det er riktig at pilotene har full kontroll. Riktignok treffer de noenlunde på centerline, men det er da ikke meningen å "sladde" bortover allikevel. Det er vel forøvrig slik at på 747 er understellet bygget for å tåle å lande sideveis, slik at man kan rette opp flyet på bakken, og ikke like før slik man må med fek 737.
  7. Javisst! Det er akkurat som du tror. 734 er 737-400. Er bare en kortere måte å skrive det samme på.
  8. At de vurderer kan sikkert stemme. Regn med at det vurderes i 10-15 år.
  9. Jag menar att helikoptret måste förflytta sin egen vikt i luft för att kunna flyga, precis som fågeln, och denna luft vill påverka rummet det befinner sig i på samma sätt som om det satt stilla på golvet, men jag kan ha fel... /Jörgen Det du sier er altså at dersom jeg blåser på gulvet i et fly jeg selv sitter i, vil flyet gå nedover. Dette blir på samme måte som å dytte i baugen på en båt man selv sitter oppi, i håp om å få den til å gå framover. Idet man begynner å dytte på baugen virker det en kraft på båten som skyver den fram, men når jeg fortsetter å dytte på båten, vil ingenting skje. Det samme er tilfelle i flyet: Idet helikopteret starter motoren sin, vil flyet gå litt ned, men når oppstarten er gjort (aksellerasjonen lik 0), vil ingenting flytte på seg. (?)
  10. >Opprinnelig postet av Jörgen Toll: >Tänk dig en hovrande modellhelikopter i flyget. Den vil >accelerera luft nedåt i flyget som vill verka på flyget. Sikker? Hvis du har en tett sylinder med luft, som du kjører et helikopter i, så vil ikke dette presse sylinderen nedover. Hvis sylinderen derimot ikke er tett, (fortrinnsvis i toppen, men hullet kan vær hvorsomhelst bare ikke i bunn) vil sylinderen bli presset ned. Det eneste helikopteret bidrar til er å skape lokale trykkforskjeller i sylinderen, overtrykk i bunn og undertrykk på toppen.
  11. Hjemme på perm fra luftforsvaret, og hva passer ikke bedre enn en heftig fysikkdebatt!! I en ideel verden for fysikere, det vil si den uten luftmotstand, vil alt som slippes fra lik høyde treffe bakken på likt. Da er det kun én kraft som virker på legemet som faller, altså tyngdekraften G. G = mg, der m er massen til legemet som faller og g er tyngdens aksellerasjon, som i vår del av verden er 9,81m/s^2. Alle legemer vil altså akselereres med en akselerasjon g. G, derimot, er kraften som virker på legemet, og DEN er avhengig av massen! I den virkelige verden, som fysikere desverre også må forholde seg til, har vi luftmotstand. Da virker det en kraft motsatt rettet av tyngdekraften. Denne er avhengig av blant annet legemets form og størrelse. For at det vi slipper skal treffe jorden på likt må de altså oppnå den samme luftmotstanden. L = ma' der L er luftmotstanden og a er akselerasjonen i motsatt retning av g. Da får vi en resultantkraft F=G-L=mg-ma'. Newtons andre lov sier F=ma. Da får vi ma=mg-ma'. Stryker vi alle massene, som vi har like mange av på begge sider av likhetstegnet ved en enkel omforming (ma=m(g-a'), får vi a=g-a'. Altså er ikke massen avgjørende i det heile!
  12. Jens Eftang la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Hei! Noen som veit hvilket callsign (over radio), og hvilken trebokstavers icao-forkortelse Norwegian skal bruke?
  13. Heisann! Da kan Trond Fossen og undertegnede ønske velkommen til splitter nytt design på Spotter's Guide to Gardermoen. Vi har i tillegg laget to nye videoer som er klare for nedlasting fra arkivet! Besøk guiden på http://home.no/spotterguide mvh Jens Eftang
  14. Jens Eftang la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Hei! Var på spottertur sammen med Trond (Fossen) på gardermoen i kveld, og i 22-tiden kommer det to stk C17 globemasters (syns jeg det så ut som da)! Callsign var BMK1061 og BMK1067... noen som kan bekrefte om det var C17, og eventuelt hva deres misjon er i landet?
  15. Jens Eftang la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Det er den følelsen, når du føler at du ikke har følt den følelsen før! Jeg snakker ikke om forelskelse, men en formatert harddisk, windows 2000 og fs2002 !!