Gå til innhold

Magne Aa. Gundersen

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. De av dere som virkelig er interessert i informasjon og kunnskaper om saken, bør også få tak i boken "Ingen kjent trafikk", skrevet av bl.a. nå avdøde Oddvar Kristoffersen. Boken omhandler i tillegg til en god del andre forhold vedrørende lufttrafikken i det aktuelle området ulykkesdagen, også faktiske opplysninger om ulykken, samt diverse teorier om hendelsesforløpet, basert på både "Flight Manual", vitneutsagn og inngående kjennskap til flygingens egenart i nordområdene. HSL's arbeide får tildels hard medfart, begrunnet med det faktum at man mistenkte lederen i Havarikommisjonen, Wilhelm Mohr, for å ha en "bukken og havresekken" posisjon i forbindelse med arbeidet med etterforskningen. Oddvar Kristoffersen, som på den tiden var journalist i lokalavisen "Fremover" og samtidig skolesjef i Narvik Flyklubb, hadde et brennende ønske å klarlegge alle forhold som kunne kaste lys over årsakssammenhengene i forbindelse tragedien. Bare så synd at han ikke får oppleve det som er i ferd med å skje nå; at saken sannsynligvis tas opp igjen.
  2. Av åpenbare årsaker, som for eksempel at jeg jobber i CHC HS, ønsker jeg ikke å kaste meg inn i diskusjonen om sikkerhet og mulige konsekvenser i denne forbindelse, men vil bare konstatere at ut fra bildene å dømme beviser uhellet Norsk Helikopter var utsatt for ettertrykkelig at rotorbladene tåler enorme ødeleggelser før total fragmentering finner sted. Dette ser lite hyggelig ut, og kvalifiserer i høyeste grad til klassen "narrow escape".
  3. quote: Opprinnelig postet av Arild Oldervoll: [QBDu kjenner vel ikke Per Solberg? Jobber også i CHC, tror det er MKII'en han flyr også. Mn han er "stasjonert" på ENBR[/QB] Joda, jeg hadde et par arbeidsperioder i Bergen i sommer, og da fløy jeg en del med Per. Ellers er jeg stasjonert i Kristiansund (Draugen, Njård, Åsgard og Heidrun).
  4. CHC Helikopter Service (AS332 Super Puma MkII)
  5. quote: Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen: På hvilken høyde går man missed om man ikke ser flyplassen ? Ved presisjonsinnflyging går man missed på DA/H dersom en ikke har visuell kontakt, mens det på ikke-presisjonsinnflyging descender til MDA/H og flyr til MAPT (missed approach point), som gjerne er en DME distanse, før en går missed. NDB approacher har gjerne en timing fra et definert punkt til MAPT. På LOC MKR DME 19 (var det ikke det den heter?) på ENSN skal en ha en konstant descend til en treffer MDA/H samtidig med MAPT, og den kan være litt tricky, siden en da må være veldig nøye med ROD.
  6. Magne Aa. Gundersen la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Jeg så det nye kystvaktskipet, KV Svalbard, i Stavanger for en tid siden, og en av offiserene fortalte at de hadde plass til to helikoptre ombord. Jeg antar at så vil skje kun unntaksvis, men det må vel bli heller trangt med to NH90'er i hangaren skulle jeg tro. Er det forresten noen som vet om det skal lages skip med helideck til MS/FS?
  7. Hei. Jada, AFTN-senteret på Flesland (55 99 73 50). Hvor lenge filene lagres, vet jeg ikke, men det er i alle fall snakk om flere måneder.
  8. Hei, Jan. Jeg innehar lisens selv, men det eneste jeg har kjørt er 4-500 QSO'er i løpet av et par kvelder, vel og merke på high speed CW med JX prefix. Mener det var i 20- og 30-meter båndene. How about that? 73 de LA5OCA
  9. Truls, siden du vet at, sitat: "Braathens har en altfor stor administrasjon, for høye lønnsutgifter og driftutgifter i ting som ikke har med selve flyparken å gjøre." sitat slutt, må det være lov å anta at du har inngående kjennskap til Braathens' driftskonsept og administrative struktur, samt at du har førstehånds kunnskap om at lønnsutgiftene i selskapet overgår hva en med rimelighet må kunne forlange i et slikt selskap, og også overgår konkurrentenes nivå. I så fall kjenner du er helt annet "Braathens" enn undertegnede. Det er hevet over enhver tvil at selskapet de senere år har foretatt endel uheldige forretningsmessige tilpasninger som resultat av ukloke beslutninger (bl.a. oppkjøp i Sverige og back/best), men det blir for meg et noe urealistisk sprang derfra til å hevde at administrasjonen er for stor og lønnsutgiftene for høye. Hadde konkurransen mellom luftfartsselskapene som driver "betydelig" passasjerefordring her til lands vært reell, kunne det ha vært interressant å se bilettprisene til statsstøttede SAS. Dessuten forstår jeg ikke hva du mener med "...driftsutgifter i ting som ikke har med selve flyparken å gjøre.". "Selve flyparken" er ikke flyselskapet, men en del av utstyret som må til for å drive selskapet.
  10. Magne Aa. Gundersen svarte et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Hei, dere. Jeg antar at det her snakkes om det som i den virkelige verden benevnes å fly "couplet", d.v.s. å fly approach på autopilot, og i så tilfelle er det selvfølgelig lov. Under visse forhold (har med bl.a. bane-/app. belysning å gjøre) er det faktisk en forutsetning å fly couplet helt ned til DH (ILS Cat I) for å kunne benytte RVR lik eller større enn 550 meter (ellers 750 meter).
  11. Magne Aa. Gundersen svarte i Aslak Iversens innlegg i et emne i Kaffekroken
    Jeg er dessverre ikke i stand til å forstå hvorfor bilder av denne karakter for alt i verden ikke må komme på trykk i media. Dessuten har bildene, etter hva jeg erfarer, vært tilgjengelige via link på disse sidene, og derved offentliggjort. Aslak: Hvilke enkeltmennesker kan publisering av bildene få konsekvenser for, og hvilke konsekvenser? Og ikke minst: Hvorfor? Eller, sagt på en annen måte: Hvilken filosofi er disse dypt negative reaksjonene forankret i? Jeg undres.
  12. Hei! Det engelske ordet "variation" betyr blant annet misvisning, slik at din konklusjon Ole Martin er korrekt.
  13. Helt nord i Nordland, men bor i grøfta på østlandet (Grenland), nærmere bestemt Løvsjø/Porsgrunn. Magne
  14. Hei. Du verden. På det språket heter jeg LA5OCA. Har aldri vært særlig aktiv, har kjørt kun litt over 400 QSO'er - fra Jan Mayen (JX5OCA) - på CW. Kan tro det var populært, siden CW med JX-prefiks ikke er veldig vanlig. Det gikk unna i et slikt tempo at jeg måtte bruke Terje Berg (JX3EX) som sekretær. Moro. Har amatørene egne diskusjonssider på nettet? 73 de LA5OCA Magne
  15. quote: Eivind Tollerød Fosse skrev: Tore: Sikker på at det er SSB? Jeg har ikke den moden... Kun LSB og USB. Eivind [/b] Hei, Eivind. SSB betyr Single Side Band, og betyr at kun den delen av signalet som ligger på den ene siden av bærebølgen benyttes. Den som ligger på øversiden av bærebølgen kalles Upper Side Band (USB), og den som ligger under kalles Lower Side Band (LSB). Dersom et USB-signal sendes ut, kan du få det inn på din mottaker selv om du har den stående i LSB, men da må du tune til en høyere senterfrekvens. I R/T er det vanlig å bruke emisjonstyper som ikke sender ut bærebølgen, men jeg anser det ikke som heniktstjenelig å skrive en avhandling om det her. Magne.