Gå til innhold

Mikkel Myhre

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. Mikkel Myhre svarte et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Vel, hvis du er virkelig trengende, kan du jo prøve denne: http://www.simaviator.com/ds/comode2.jpg (vet ikke om den er fs2002 comp.) Mvh Mikkel [ 16.10.2002, 15:37: Endret av: Mikkel Myhre ]
  2. Mikkel Myhre svarte i Helge Bøs innlegg i et emne i Kaffekroken
    Hei Jeg tror det er på tide med en liten begrepsavklaring her. En nødmelding (MAYDAY) er IKKE det samme som en hastemelding (PAN PAN), og det er ulike kriterier som ligger til grunn for å bruke det ene eller det andre. En nødmelding brukes, som navnet indikerer, når luftfartøyet er i nød, dvs truet av en alvorlig og overhengende fare. Merk her at det gjelder fartøyet. PANPAN indikerer at kallestasjonen har en melding som det haster å få formidlet, og som gjelder sikkerheten til luftfartøyet, eller personer ombord. Typisk her vil være skader på flyet -uten at det er overhengende fare- eller syke/skadede passasjerer/crew. Jeg har forøvrig en sterk mistanke om at siste tids "nød"-landinger ikke nødvendigvis har vært akkurat det. Mvh Mikkel
  3. Mikkel Myhre svarte i Kenneth Limas innlegg i et emne i Kaffekroken
    Og noen http://www.faa.gov/atpubs/CNT/3-3.htm" TARGET=_blank>her Mikkel
  4. Hei Er det noen som har noe info om tid, program etc for dette stevnet. Mvh Mikkel
  5. Hei Når det gjelder antenner har ikke størrelsen som sådan noe å si. Det som er viktig er å tilpasse lengden til frekvensen. Formelen er: bølgelengde i meter=300/frekv.i Mhz. For 125 Mhz vil bølgelengden være 2,4 m. En antenne bør imidlertid være halvparten av dette, en sk 1/2-bølgeantenne. En antenne tilpasset 125 Mhz bør således ha en lengde på totalt 1,2 m. Dette er inkludert selve antennen (60 cm)OG jordplanet (60cm). Det er viktig at denne plasseres høyt og fritt (opp i trærne med dere), og har en skjermet(coaxialkabel) kabel mellom antenne og radio. En enkel og meget bra antenne kan mekkes på 5 miniutter for noen tiere: Kjøp noen meter coax og en BNC-plugg med skrutilkobling (for å slippe å lodde). Skrell av ca 60 cm av den ytterste plasten. Skrell av 60 cm av metallstrømpen og la den henge ned. Dette vil være jordplanet. Innerlederen vil være selve antennen, mens metallisolasjonen bare skal henge rett ned. I andre enden av kabelen skrus BNC-pluggen fast. Så er det bare å plugge i radioen, henge antennen et høyt sted og vente på å få inn Maastricht(hvis du bor på Voksenkollen da). Vel, hvis forklaringen over var litt uklar er det bare å spørre. Mvh Mikkel
  6. Hei SIGDAL 3F går SIG(mnm6000)-TUREK(mnm6000)-NORGO-SOVIR(mnm5000). Så vidt jeg husker er det kun et mellompunkt som er utelatt i forhold til SIG2F, så jeg tror du kan bruke dine gamle kart. Mvh Mikkel
  7. Hei Farris Approach er Farris TMA. Denne liggre sør for Oslo TMA, ca fra Drammen, bort til svenskegrensen og sør til ca Risør. De holder forøvrig til i kontrollsentralen i Røyken, sammen med Oslo Control og Oslo Approach. Mvh Mikkel quote: Christopher Eriksen skrev: Denne "Farris approach", hva er det for noe? Er det en innflygningssektor til Gardermoen? [Endret av Mikkel Myhre 17-02-2001.]
  8. Mikkel Myhre svarte i Truls Hansens innlegg i et emne i Kaffekroken
    Hei Prøv ruteplanleggeren på hjemmesiden til Widerøe: http://www.wideroe.no/"'>http://www.wideroe.no/" TARGET=_blank>http://www.wideroe.no/ Mvh Mikkel [Endret av Mikkel Myhre 13-02-2001.]
  9. Mikkel Myhre svarte i SHs innlegg i et emne i Kaffekroken
    Hallo Sveinug, skal du ut å fly? Prøv denne linken her: http://www.clearanceunlimited.com/SID-STAR-IAP/iap/canada&north/iap-canada.htm"'>http://www.clearanceunlimited.com/SID-STAR-IAP/iap/canada&north/iap-canada.htm" TARGET=_blank>http://www.clearanceunlimited.com/SID-STAR-IAP/iap/canada&north/iap-canada.htm Mvh Mikkel Myhre ENGM
  10. Hei Når man skal regne ut tidsforskjellen mellom to steder, kan det ofte lønne seg å regne om UTC. Det er riktig som Magne sier, at alle vest-soner er pluss-soner, og alle øst-soner er minus-soner. Man kan da bruke følgende regle for å huske om det skal trekkes fra eller legges til: "Fra dårlig til god, fortegn bestod". UTC, eller Z, regnes som såkallt "god" klokke, mens lokaltid er "dårlig" klokke. Dette betyr at er man i en østlig sone, feks Norge i sone -1, og skal finne ut UTC må man bruke fortegnet på lokatiden for å få UTC. Det blir altså norsk tid-1time=UTC. og selvfølgelig omvendt når man regner fra UTC til lokaltid. Hvor lett det er å gjøre feil kan man få illustrert ved å bevege seg fram og tilbake over datolinjen, dvs mellom sone -12 og sone +12. Reglen ovenfor kan brukes på alle omregninger/korreksjoner innen navigasjon. Særlig nyttig er den ved kurs/kompass-rettelser(Dev, var osv). Man må da huske på at TRUE(rettvisende)-kurs er "god". Mvh Mikkel Myhre ENGM
  11. Håper ikke det alt for mange som møter på SOVIR da, ikke til samme tid i alle fall. Mvh Mikkel quote: Tore Stabell Kuloe skrev: Hei! Jeg lurer på om forskjellen for eksempel kunne være at SIG2F hadde 4000 som minimumshøyde, mens den nye 3F har 5000? Sees på SOVIR! Tore Stabell Kulø
  12. Mikkel Myhre svarte i Thomas Teslos innlegg i et emne i Kaffekroken
    Heisann Flott, det var kjapt levert. Får håpe ATC'ene er litt mere synlige og tiltrekkende nå... Mvh Mikkel
  13. Hei Thomas Prøv denne linkene. http://avsim.com/flightops/"'>http://avsim.com/flightops/" TARGET=_blank>http://avsim.com/flightops/ Mvh Mikkel
  14. Mikkel Myhre svarte i Thomas Teslos innlegg i et emne i Kaffekroken
    Hei Thomas Var det ikke du som lagde det utmerkede scriptet på forsiden her på Flightsim, med hvilken ATC som er online i Norge. Er det mulig å lage et nytt kanskje, med info fra SATPAC? Jeg aner ikke hvor mye jobb det er, så du får ha meg unnskyldt hvis det er for mye arbeid. Mvh Mikkel
  15. QNH

    Mikkel Myhre svarte i Jan-R. Storelvmos innlegg i et emne i Kaffekroken
    Hei Bare en liten presisering ang. trykk. QNH er lufttrykket på målestasjonen REDUSERT til havets nivå(etter standardatmosfærens tempforhold). Dvs at i et parkert fly som er innstilt på QNH vil høydemåleren vise vise flyets høyde over havet. QFE er derimot det aktuelle trykket på målestasjonens nivå. Begge måles i mb, eller hpa (hectopascal, som det nå heter). Mvh Mikkel