Lørdag kveld måtte siste SAS-maskin fra Tromsø (SK4423) til Oslo ned i Bodø pga at en passasjer fikk et epileptisk anfall. Flymannskapet vurderte at hun trengte legehjelp fort. Flyet snudde litt sør for Hemmavan i Sverige, og landet fra øst. Passasjeren ble hentet av abublanse og kjørt til sykehuset. Kongen var ombord, han har vært på NM i skiskyting på Bardufoss.
Mens de stod parkert i Bodø, kalte et av Lufttransports ambulansefly tårnet for å få klarering fra Bodø til Oslo for ambulanseoppdrag. SAS-kapteinen hørte dette, kalte opp ambulanseflyet og spurte om hvilket oppdrag han hadde. Han skjønte sikkert at en sen ettermiddagsflight på en lørdag var viktig, og han visste at tåka er tett på Gardermoen i ettermiddag/kveld. Han spurte derfor Lufttransports piloter nærmere om antall personer ombord og om oppdraget.
Ambulanseflyets mannskap kunne fortelle at de skulle fly en pasient som skulle transplanteres, og at dette var muligheten hans. METAR (værobservasjonen) for Gardermoen var at lavsiktsprosedyrer var innført. Dermed var Lufttransports mulighet for å lande på Gardermoen kraftig redusert, kanske umulig. SAS sine Boeing 737 har et autoland-system, noe Beach 200 som Lufttransport opererer, ikke har. Og Lufttransports pilot var veldig bevisst dette.
Da ga SAS-kapteinen følgende tilbud: Pasienten kunne reise gratis med dem, og være sikret at han kom til Oslo i kveld, noe som kunne være avgjørende for operasjon. Pasienten var på vei ut fra sykehuset i Bodø etter å ha fått dialyse; tydeligvis en nyretransplantasjon.
Sikkerhetsmessige forhold måtte imidlertid ordnes, bl a godkjenning av oppdraget fra SAS i Oslo, og å få personen gjennom sikkerhetskontroll – en celeber passasjer var tross alt ombord. SAS-mannskapet i flymaskinen jobbet intenst, og dette tok tid. Mange telefoner senere, var det endelig klart for å ta ombord pasienten.
P g a at det ikke finnes handling-personell på arbeid en lørdagskveld, måtte pilotene lage load sheet på egen hånd, etter å ha fått uplift på fuel. Dette håndteres normalt av SGS (“Trafikkontoret”) Vekt og balanse må stemme før trygg avgang kan gjøres i vestavind og regn! Tårnet i Bodø var aktiv i forhold til å finne de beste løsninger; å få personen gjennom sikkerhetskontroll, og ikke minst en “detalj” å finne noen som kunne kjøre traktoren som skyver 50 tonn fly bakover på kort varsel. Alt gikk til slutt bra.
Kapteinen minte et par ganger om at han var klar over den celebre passasjeren de hadde fremst på venstre side, men han var hele tiden fokusert på å få med “hovedpersonen”.
Kl 20:15 tok SAS4423 av fra Bodø. En proff avgjørelse av SAS-skipperen!