-
RWY 11 og 29 på Sola
Hei! Runway 11 på Sola har både vanlig ILS+DME og Copter ILS-DME approach. Runway 29 har bare VOR-DME approach. Forskjellen på Copter ILS og vanlig er mest lengden på approachen og høyde for intercept. Et helikopter flyr mye lavere og saktere, og intercepter derfor ILS mye lengre inn mot flyplassen. En generell vanlig ILS GS intercept fra 3000 fot skjer ved ca. 9,6 NM fra rullebanen, mens man med Copter ILS vanligvis kommer i 2000 fot og intercepter GS ca 6 NM ute. For ILS 11 på ENZV er høydene noe lavere (man kommer inn fra havet - få hindringer, lite støyproblemer): ILS 11 (vanlig) 2000 fot, ca 6 NM Copter ILS 1500/1000 fot, 6-3 NM Det finnes også Copter VOR-DME approacher som er bygget opp etter samme prinsipp som Copter ILS. -Frode
-
Off topic
Hei! Tenker du på 18 wheeler: American Pro Trucker ? http://gamespot.com/gamespot/stories/previews/0,10869,2664551,00.html"'>http://gamespot.com/gamespot/stories/previews/0,10869,2664551,00.html" TARGET=_blank>http://gamespot.com/gamespot/stories/previews/0,10869,2664551,00.html -Frode
-
Flightsimmøte i Bergen?
Hei! Jeg må dessverre reise bort i helgen, så denne lørdagen får dere kose dere uten meg. Lykke til med møtet! -Frode
-
Flightsimmøte i Bergen?
Hei! Godt forslag! Skal høre med dem om vi kan reservere noen bord med fin utsikt :-) For dem som ikke er så kjent på Flesland: Gå opp rulletrappen, 180 til venstre, opp en trapp til og du er der.... Hvor mange bord trenger vi (=hvor mange tror de kan komme på lørdag) ? Ser frem til litt uformell flightsim-chatting Med Flesland-hilsen -Frode
-
Flightsimmøte i Bergen?
Hei! Nå ser jeg at det skal holdes flightsimmøte i Oslo igjen. Der borte i Gardermoenland har de visst klart å lage en tradisjon med disse møtene. Som alle vet, kan vi som bor i Bergen ikke være noe dårligere, så vi burde kanskje prøve å samles? Forslag til møteplass og tidspunkt mottas med takk. Selv er jeg ikke så overbegeistret for røyking, så jeg håper vi kan finne et sted uten nikotinforbrenning. Flesland rules -Frode ------------------ VACCNOR3 Event Coordinator http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway
-
Fornebu. Jeg savner DEG.
Hei, navnebror [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Som deg, savner jeg Fornebu. Imidlertid er det Fornebu flyin allerede i morgen (ehh idag) kl. 19-22 UTC (21-24 lokal tid). Benytt sjansen til å fly lowpass med SK333 du også..... -Frode
-
MD80 kontra DC-9
Hei! MD-80 ene har samme cross-section som DC9, men har i tillegg til nye motorer med ny front fan og større bypass-ratio også nye vinger og haleparti. MD 81,82,83 og 88 er også 4,37 m lengre enn den største DC9-varianten (DC9-50). MD-87 er omtrent like lang som en DC9-30, og har større rudder for å motvirke den kortere armen. Det meste av forlengelsen (3,8 m) er foran vingene, for å kompansere for den tyngre JT8D-200 motorserien. Flymessig er de relativt like, men MD80 har bl.a. to posisjoner for slats, samt at 50% flap posisjonen er fjernet. I tillegg innvirker selvsagt lengden på flyegenskapene. Den største forskjellen er motorene, der DC9-motorene er førstegenerasjons jetmotorer som er mindre effektive, spesielt i lav høyde. Hvis du finner en 2000-variant av MD80, vil jeg anbefale deg å bruke denne fremfor DC9. Ellers pleier ikke modellene som følger med MADDOG å være så verst? -Frode [Endret av Frode Mæland Strand 26-09-2000.]
-
Torpavgang
Hei, Kenneth! Fløy de virkelig med BAC 1-11 !?! Jeg trodde de var bannet fra de aller fleste flyplasser pga. støy? Har du litt bakgrunnsinfo om denne BAC 1-11 - er ikke så ofte man dumper borti slike her i Europa lenger. -Frode
-
Canary Group Flight (GCLP-ENGM)
Hei, Kanarikamerater :-) Takker for tilbakemeldingen på turen. Flyin er alvorlige saker - bare se på hva som skjedde med Ørjan (harde landinger kan være et problem for alle typer tarmer :-) Som dere kan lese i en annen post, er nå programmet for Oktober klart. Turen til Roma blir ikke før søndag 291000, men det blir en rekke interessante flyin før den tid. Jeg har enda ikke planlagt Romaturen i detalj; men hvis dere stikker innom events-sidene om en ukes tid regner jeg med at det meste er klart. Det vil uansett bli tid til en kort sightseeing i Colosseum og en tur i Katakombene. Peterskirken ser vi kanskje fra approachen.... Håper å se både nye og trofaste langtur-deltakere på Gardemoen den 29.10.!!! -Frode ------------------ SATNOR3 Event Coordinator http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway
-
Event program for October now released
Hi! The October program includes: Sun 011000 Western Norway Flyin Thur 051000 Fornebu Memorial Flyin Sun 151000 Gardermoen Flyin Sun 291000 Group flight ENGM-LIRF-ENGM (Rome Fiumicino) More information (info, controller registration and downloads)can be found at VACC Norway's homepage, under events (link further down this message). VACC Norway welcomes all to online flyin in Norway! Happy landings, Frode ------------------ SATNOR3 Event Coordinator http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway
-
Western Norway Flyin FLYTTET til søn 01.10
Hei! Pga. diverse inntrufne omstendigheter er Western Norway Flyin flyttet til neste søndag, 011000. Se post under PC/SB-forumet for mer informasjon. Alle er hjertelig velkomne til å fly online også denne søndagen (både på vestlandet og ellers), men det vil ikke bli noe organisert flyin. MVH -Frode ------------------ SATNOR3 Event Coordinator http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway
-
Canary Group Flight (GCLP-ENGM)
Hei! Takker alle som var med på turen - synes det var en fin tur! Dette var kanskje i lengste laget for en group flight, men som kjent går tiden fort i godt selskap.... Et stykke ut i flighten fikk flyet mitt (en Airbus A330-200) store tekniske problemer, som til slutt førte til en meget kritisk krasjlanding. Heldigvis var denne av softwarekarakter (laget av et visst selskap som eies av Bill), og i løpet av en halvtime var min virtuelle plattform oppe og kjørte igjen. Etter en session med litt concorde, klarte jeg endelig å ta igjen de andre over Guernsey. Da slo imidlertid PC-krasj-guden til igjen med full kraft, og group flighten var over for min del. Fint derfor å se at resten av turen gikk fint for alle dere andre. Jeg har ingen spesielle planer om group flights enda, men lurer på om det kanskje hadde vært fint med en tur til Roma? Innspill på dette og alle andre flyin er velkomne! Enten her eller på flyin@maeland.com Jeg håper alle hadde en fin tur, og ønsker dere alle tilbake til lignende arrangementer (og andre flyin)!! -Frode ------------------ SATNOR3 Event Coordinator http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway
-
Gardermoen Flyin!!!
Hei, Mathias og alle andre! De av dere som venter på Gardermoen flyin, må nok smøre dere med tålmodighet noen uker; dette flyinet er planlagt arrangert søndag 15.10. Førstkommende søndag (17.09) er det igjen klart for group flight, denne gang returen Gran Canaria-Gardermoen (avgang kl. 18 norsk tid fra Gran Canaria). Neste flyin blir søndag 24.09; Western Norway Flyin. Men, når dette er sagt kommer det sannsynligvis til å være en del kontrollere online på søndag, så velkommen til alle piloter som ønsker å fly - både til/fra Gardermoen og ellers! Med flyin-hilsen -Frode ------------------ SATNOR3 Event Coordinator http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway
-
Flightsimmøte i Oslo
Hei! Er faktisk i Oslo den dagen - men vet ikke om jeg har anledning til å komme. Hvor ligger egentlig dette stedet ? (helst forklaring som også vestlendinger kan forstå :-) -Frode
-
Tirsdags-quiz
quote: Originally posted by Jonas Nordhaug: 3) Kai Chek. Den ligger blandt mange skyskrapere. (En fyr jeg kjenner var sikker på at han kom til å dø under innflygningen til den flyplassen ...hehe Niks. Heter/het Kai Tak (har ASIR kart til den...-) -Frode
Frode Mæland Strand
Medlem
-
Ble med
-
Siste besøk