Gå til innhold

Kjell Arild

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. Kjell Arild svarte i Saurons innlegg i et emne i Kaffekroken
    Utfordringen er vel gjerne i de tilfellene der disse blinkende lysene ikke følger de standard innflyvningslysene (i rullebanens senterlinje), men er samlokalisert med sirklingslysene.
  2. Kjell Arild svarte i Saurons innlegg i et emne i Kaffekroken
    Men pr. SUP (se vedlegg) er ikke disse funksjonelle nå uansett, så det mest riktige er å la de være utelatt inntil videre en_sup_2024_028_en.pdf
  3. Kjell Arild svarte i Saurons innlegg i et emne i Kaffekroken
    I gamle AIP-utgaver var ofte sirklingslys inntegnet (som sorte piler), men det ser ut til å være fjernet. Jeg har funnet en gammel versjon av et av kartene, og der kan du ser sirklingslysene på ENBV inntegnet. EN_AD_2_ENBV_6-1_en.pdf
  4. Kjell Arild svarte i Saurons innlegg i et emne i Kaffekroken
    Her ser du faktisk sirklingslysene på ENBV (bane 06). Men om de sekvenserte blinkende lysene står sammen med disse eller på senterlinjen inn til rullebanen må nok sjekkes nærmere.
  5. Kjell Arild svarte i Saurons innlegg i et emne i Kaffekroken
    Slik kan et (norsk) sirklingslys se ut. Google Maps Street View v/Namsos. Det er disse som står i terrenget og viser vei til final leg. Det er sterkt oransje lys, gjerne to tykke lysrør som står vannrett på en stolpe. På dette bildet fra Namsos er det to stolper, men det kanskje mer ett unntak. Sequenced flashing lights er hvite lys som blinker i rask sekvens inn mot terskelen på rullebanen. Når det står Sequenced FLG LGT on CL 1500 M, betyr dette at disse strekker seg 1500 meter ut fra banekanten. men vi vet ikke avstanden mellom de. Vanligvis står disse sammen med de faste hvite innflyvningslysene, men når disse slutter står det lamper kun for de blinkende lysene.
  6. Ved å måle på norgeibilder.no så kommer det frem at den er ca 500m http://norgeibilder.no/?zoom=15&lat=7666988.22266&lon=875250.94531&srs=EPSG:32632
  7. Vet ikke om det er så enkelt som å legge inn linken, men jeg håper at det er mulig for alle å se denne! https://www.facebook.com/photo.php?v=10203936779649513&set=o.125197767506961&type=2&theater
  8. God engelsk forklares muligens med 90% fravær av Nordmenn
  9. Kjell Arild la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    http://vimeo.com/82975798 En fin video fra Lofoten, sett fra F-16
  10. Tror ikke du blir utsatt for så mye stråling av en mottaker. Håper du ikke har mobiltelefon
  11. Har to slike mottakere i familien, og det er ingen utgifter forbundet med å få tilsendt en slik.
  12. Akkurat kommet ut: http://www.worldairroutes.com/Norwegian738.html Fåes også på download-store til Just Planes, men ikke forvent HD-kvalitet. Men greit nok til iPad og lignende.
  13. Det er noe spesiellt med å lande på Bardufoss, og det får man litt inntrykk av i videoene jeg linker til under. Kombinasjonen av terreng før rullebanen, høy innflyvningsvinkel og siktepunkt langt inne. I tillegg til fjell på alle kanter. Også i FSX selvsagt! Prøv en LLZ/DME til bane 10 i lave skyer og dårlig sikt, for så å lande på bane 10 uten å ta tretopper eller neseleggen Nå skal det sies at FSX ikke har med de spesielle egenskapene som du finner i virkeligheten, med innflyvningslysrekke som strekker seg over 2400 m og forskjøvet PAPI/siktepunkt. Men essensen er der. Nok preik, her er linkene til YouTube:
  14. Har forhåndsbestilt denne, og tror det er en bra film. Men kan du røpe mer om destinasjoner i filmen?
  15. Roald, du har ikke vurdert å bidra med data til Flightradar24 ? Slik det er nå er det jo et "sort" hull over Bodø. Og med radarer (nord for Dovre) ved ENML, ENKB, ENVA (2 stk), ENEV, ENDU, ENTC og ENBV er det jo bare Bodø som mangler.