-
Alltid försening med Norwegian - Boikott !
Kongeordning Gunnar! :grin: Jeg har til og med et forslag til forbedring, hva om alle på lista får bag'en sin automatisk spraymalt med signalgult eller noe, så blir den lett å se for stuerne. Må forresten få komme med en liten presisjon også.. Det sies lenger opp her at slot-tider rammer alle. At de "rammer" er vel i beste fall et noe upresist ord å bruke. Flyselskapene sparer astronomiske summer på dagens slotsystem, for hele poenget er jo at delay blir tatt på bakken før avgang i stedet for i lufta før landing (eller i verste fall en-route holding). Pengene tikker fort av gårde hvis du sammenligner parkert ved gate vs holding i FL200. Meeeen, ikke la dette avspore tråden nå da. Var kun ment som en presisering, ikke irriterende flisespikkeri. Kjør debatt!
-
A380 over Norge på vei til USA
Det er ikke akkurat et sjeldent syn med A380 over Helgeland nei. Har vært litt lite siste ukene, men tidligere i våres hadde vi det daglig i flere uker. Varierer veldig med høydevindene som dere er inne på ja. Great circle mapper er forresten et artig verktøy for å se hva som er korteste vei på kloden vår. Hvem kunne for eksempel gjetta at korteste vei fra Bodø til Sydney har initial heading 058 grader?
-
A330 SAS nødlander på ENVA
Spør du meg så er største prestasjonen i det hele at de visstnok klarte å lande med både brannmannskaper, ambulanser, luftambulanse og redningshelikopter på selve rullebanen. "Men selve nødlandingen skjedde uten problemer" som de skriver. Prestasjon!
-
Ny Airac
Det oppsummerer det ganske bra ja. Pluss noen nye punkt her og der. LURAP er nye GIRUL (ikke LUREP). Og klart dere må ta i bruk nye navna på VATSIM med en gang, as real as it gets!!
-
Ny Airac
Som en kuriositet kan jeg nevne at mange av tilpasningene for Bodø AoR er gjort for å tilpasse oss radarsystemet NATCON som vi skal ta i bruk natt til 22. november. Dessuten har GIRAN og GIRUL endra navn etter request fra ENBD ACC fordi det "stadig" ble misforståelser mellom GIRUL/GILEN/GIRAN.
-
Mitt første møte med A380
Det går i koordinater ja, samt noen vanlige intersections ved landfall på vestsiden av havet. Skrives inn i FMC som andre fix de ja.
-
Mitt første møte med A380
Ja, den kom fra Sverige, så ENOR, ENOB og BIRD. Oceanic control er ganske anderledes rent jobbmessig for oss ja. I vanlige sektorer søker vi etter konflikter selv, mens i OFIR-luft legger vi inn estimates i en PC, som så kalkulerer om (og i så fall hvor) konflikter oppstår. Dette mye fordi vi er ansvarlige for adskillelse mellom våre egne flygninger helt til "landfall" på andre siden av Atlanter'n.
-
Mitt første møte med A380
Inn til BIRD (Reykjavik) blir det på 0-graden, altså 64N000E, ingen ATS route der. Men inn til ENOR var det vel via UP608 og SUVAR (men han får direkte 64N000E ved første anledning da, trolig til og med før SUVAR).
-
Mitt første møte med A380
Hyggelig det faller i smak. Er jaggu ikke sikker på om jeg har lov å fortelle hvor de er alle sammen jeg, men ingen på Jan Mayen i hvert fall (det er uansett i BIRD sitt område).
-
Mitt første møte med A380
Hei folkens Var på formiddagsvakt ved Bodø Oceanic Control i dag og fikk da prate med A380 for første gang. Tenkte jeg skulle dele den opplevelsen med dere. Lydfil del 1: A380 del 1 Lydfil del 2: A380 del 2 FPS-bilde Enjoy og god helg!
-
Spotteralert 12 juli. ENBR
Jeg prata med'n fra LATEN til QAY BDO i dag. En trivelig danske. =)
-
Spotter alert BOO og OSL
Noen som fikk med seg dette da? Selv var jeg ikke klar over at de skulle komme før det var for sent dessverre. -Trond-
-
Skadet i kraftig turbulens
Hehe! "LN-USA, establish holding for controller amusement!"
-
Skadet i kraftig turbulens
Så sant så sant Ole. Og nå skal vi ikke lage noen ubehagelig stemning her. Jeg trodde jeg hadde laget det opplagt nok ved å legge all skyld på SV'ere, men det holdt tydeligvis ikke. I min PS lenger opp omtaler jeg ikke CAT som sådan, det er mer en kommentar i retning av hva jeg mener om folk som ignorerer setebelte-skiltet. Jeg ser jo at den forbindelsen ikke nødvendigvis er intuitiv. For øvrig vil jeg nok oppfordre til moderasjon hva gjelder overmodige konklusjoner rundt andres kompetansenivå. Etter som man skrider fram i bransjen her, vil man nok finne ut at denslags ubegrunnede beskyldninger som slenges her (jeg kan vanskelig se noen mulighet for å tolke den ironisk), er noe det er ekstremt liten takhøyde for. Happy landings! Vennlig hilsen Trond Fossen Flygeleder
-
Skadet i kraftig turbulens
Å? Er det sant? Fortell mer om turbulens! Og når du først er i gang, fortell om ironi også!
Trond Fossen
Medlem
-
Ble med
-
Siste besøk