En kan faktisk åpne dørene på fleste fly hvis de har samme cabin pressure alt som høyden de befinner seg i. Det er faktisk en emergency procedure å tømme B 747 fly for røyk i tilfelle cabinen blir røykfyllt.Dette er tatt direkte fra Boeing manualen; "In the event of an uncontrollable inflight smoke condition in the cabin the Commander shall switch on the "NO SMOKING" and "FASTEN SEATBELT" signs, and attemt to land at the nearest suitable airport. If an immediate landing cannot be made, the commander shall decend to below 14,000 feet to depressurize the aeroplane and initiate smoke evacuation.
Two CCMs (cabin crew members)are required for each door to be opened.
the first CCM establishes communication with the flight deck by using the interphone and instruct the second CCM.
The second CCM opens the designated door.
If noise level or interphone feedback interferes with communication, strech handset away from door and shield mouthpiece with hand. If neccesary, the interphone at the opposite door may be used.
1. Place the door in MANUAL.
2. Rotate the door handle up to the 12 o'clock position (vertical). A rapid inflow of air, and increased noise will be expected.(no shit!)
The door handle shall be maintained in the vertical position, or it will rotate towards the closed position.
3. Secure the handle in the vertical position as follows: Tie the end of the escape rope aaround the door assist handle.
Loop the rope several times around the door handle.
Return the rope through to the aft door assist handle.
Once secured, pressure on the door maintains tension on the rope so it may be left unnatended."
Så der har dere det, fullt normalt å åpne dører inflight!
Jeg har vert med på å åpne dører i luften, og sett at dører har åpnet seg av seg selv! Jævlig bråkete og skremmende opplevelser. Nesten alle cabin dører åpner seg innover, men det finnes unntagelser. Upperdeck dørene på 747-300 og -400, overwing utgangene på nyere 737 og sikkert flere. Disse dørene må vaktes så lenge det ikke er trykk på cabinen. Når cabin trykket kommer på låses dørene automatisk med en elektrisk mekanisme.
Dette er noe lignende det som er på cargo dørene.
Hvis denne mekanismen ikke virker, og det tennes et rødt lys ved døra og i flight deck, må man lande straks på nermeste brukbare flyplass.
Grunnen til at dører åpner seg infligt pleier å være at noe har kilt seg fast i dør åpningen, sikkerhets belte, gardin etc. Dette er ikke uvanlig, og ikke direkte farlig, foruten faren for hjerteanfall blandt passasjerene. En løser broblemet ganske enkelt med å sette døra i manuell stilling(nødrampen frakoblet) åpner døra, drar gardina inn, lukker og setter i automatisk stilling igjen.
Undertegnet studerer for CPL og har jobbet som kabin personale i 4 år. JAR sertifikert for 747, 737 og L1011
SG