Gå til innhold

Erik Haugan Aasland

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. https://www.facebook.com/groups/133302030486333
  2. Ja, jeg har ingen King Air-piloter "i lomma", men det bør da være noen som kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen? Jeg har ikke flydd i en King Air en gang, uten at det hadde vært til noe hjelp. 😛 Ahh, kult! Gøy at jeg kunne være en "enabler". Jeg så forresten en genial "contraption" som noen på Brunner Hardware Owners-gruppen på FaceBook hadde laget for å feste - og forhøye - rudderpedalene. Veldig smart oppsett, som jeg muligens på sikt ønsker å gjøre selv.
  3. Hei, Jeg er ikke pilot i virkeligheten, men har kjent hvordan virkelige fly kjennes "i stikka", og det var en gigantisk forskjell fra den gamle yoken jeg hadde. Det var det som tippet meg over til å investere i Brunner. Å uttale meg på hva som er riktig skal jeg være forsiktig med, dog, for jeg vet at de som har hundrevis/tusenvis med timer med flyvning har vanvittig mye mer innsikt i hvordan ting skal føles. Det jeg har gjort er å lese om flyene og hva folk sier om karakteristikken, og dessuten se videoer og følge nøye med på hvordan saker og ting oppfører seg - spesielt når flyet er parkert kontra motoren på kontra takeoff. Det er mye som avsløres visuelt av hvordan karakteristikken til flyene er. Dog vil noen timer med erfaring fra det ekte flyet trumfe denne informasjonen, så jeg tar også gjerne imot tips. Jeg lagde, forøvrig en video for noen uker siden, med tanke på å demonstrere hvordan rudder-pedalene er, om det er av interesse.
  4. Google virker fryktelig nazi på dette. Det "skal" være i bildet. Den teksten i Ålesund-pakka er hjemmesnekret og kommer nok ikke lang vei om Google bestemmer seg for at noen må bøye seg over. For eksempel dette: "As it is economically unreasonable for the casual creator of this content to ask for a costly legal analysis of its creation like proposed in the « Fair use » paragraph of the document...." Tror ikke den typen syting hjelper, selv om jeg er enig i prinsippet. Jeg vet jo at slikt materiale brukes i stor skala av freeware-folket, og er bare nysgjerrig på hvordan folk takler dette. Slik det ser ut nå er det praktisk talt umulig å følge Google sine ønsker om man skal distribuere - selv om det er freeware. Dette er skrekkelig frustrerende...
  5. Takk for info. Dette er jo litt forvirrende, men det er altså greit å dele freeware så lenge man akkrediterer i tekst forbundet med materialet? Virker jo som at Google krever at dette skal være merket på selve bildet, noe som ikke gir mening i simulator-bruk...
  6. Hei folkens, Jeg og en simulator-buddy holder på å utvikle en liten gruppe med freeware-flyplasser som benytter seg av freeware objekter, men hvor vi har Ortho-scenery fra Google bakt inn rundt flyplassen. Det gikk opp for oss at dette har jo rettigheter og sånt forbundet med seg, og jeg ville bare spørre den erfarne gjengen med utviklere her hvordan man skal forholde seg til slikt? Håper spørsmålet gir mening! 🙂 Erik
  7. Erik Haugan Aasland endret sitt profilbilde
  8. Jeg har vært gravid med denne informasjonen i mange uker, etter å ha vært med på et lite team med test-piloter: PilotEdge gjorde det nettopp offentlig: Fra 21. til 25. Juli vil PilotEdge arrangere "SimVenture" hvor den berømte Fisk-arrival'en til Oshkosh blir simulert. AirVenture Oshkosh 2020 er jo kansellert "i virkeligheten", så derfor må vi bruke simulatorene våre. Dette er gratis for brukere av PilotEdge, og for de som har prøveperioden ubrukt, så lenge man fyller de rimelig enkle kravene som står detaljert i NOTAM. Apropos NOTAM: Les den! Nøye! Jeg har tenkt å benke meg i flere dager og fly rundt, og håper flere blir med. Dette er jo en legendarisk innflyving til et vanvittig kult flyshow, og mange av oss har nok drømt om å gjøre dette i virkeligheten. Håper å se mange dukke opp! Dette blir konge! https://www.pilotedge.net/pages/simventure Tidsplan: July 21 (Tuesday) – 1100-1400 PDT (20:00 - 23:00 Norsk tid) July 23 (Thursday) – 0800-1100 PDT (17:00 - 20:00 Norsk tid) July 24 (Friday) – 1400-1700 PDT (23:00 - 02:00 Norsk tid) July 25 (Saturday) – 1300-1700 PDT (22:00 - 02:00 Norsk tid)
  9. Erik Haugan Aasland svarte i Odd Bergfalds innlegg i et emne i Kaffekroken
    Jeg er ekstremt nøye med språk, men har etterhvert lært meg å sette pris på andre folk sine særegenheter. Så lenge man klarer å kommunisere effektivt og greit så spiller det ikke så stor rolle om noen, setter feil komma. eller glemmer stor bokstav. Eller rett og slett ikke er så ekstremt nøye med grmatikken. Noen ganger går det også an å feie for sin egen låvedør så man ikke faller mellom to barkrakker. Apropos språkvask: Når vasket du hjernen sist?
  10. Bare hyggelig å være til hjelp. Jeg strevde så lenge med dette at jeg gav nesten opp. Det vanskeligste var å finne ut hva jeg skulle søke på - hva er det jeg egentlig leter etter? :-P Her er noen bilder for å illustrere. Jeg har som sagt én på hver side av stolen. Er nok, selv med de ekstra store hjulene på stolen min. Men man har 4 i en pakke. Å sette «chocks» er nå en del av simulator-oppstart checklisten (sammen med alle værprogrammene, PilotEdge, TrackIR, Chaseplane...)
  11. Jeg strevde lenge med dette. Løsningen: https://www.amazon.com/gp/product/B07215FC8N/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o05_s00?ie=UTF8&psc=1 Jeg bruker en på hver side (men det kommer 4 i en pakke, om det trengs). Null problem.
  12. Her er min «hule». Er veldig kult at det finnes i nærheten noen som har ordentlige cockpit-bygg. Man føler seg som nerder på hver sin tue. :-P
  13. Hey! Så kult at det finnes flere nerder på Sørlandet! Jeg holder til i Arendal. Har ikke cockpit, men driver seriøst med GA-flyvning i PilotEdge-landskapet med ATC og slikt.
  14. Jeg og andre har prøvd å ta det opp på LM sine forum. De forstår ikke hva vi mener - de påstår at simuleringen er korrekt. Det er til å rive av seg håret av. De er så indoktrinerte i simulatoren, og de jeg har snakket med har så lite forståelse for fysikken bak, at de nekter å tro at noe er feil. Jeg kjønner hvordan de har det, men det er frustrerende. Er som å prøve å overbevise noen om at de homeopatiske "medisinene" ikke inneholder virkestoffer. Er som å snakke til en vegg... A2A og Orbx (og de utsøkte freeware-sakene man får her på fs.no) kan takkes for at jeg driver med flightsim - ellers hadde jeg gitt opp for lenge siden. (men jeg kunne investert de mange titalls tusene jeg har brukt på hard/software på PPL i stedet)
  15. På et fly med constant-speed propeller så justerer man praktisk talt manifoldtrykk (MP) med throttlen, og turtall (RPM) med .. ja.. hva heter den nå?... propeller-kontrollen. Når man endrer MP så endrer intensiteten i motor-lyden seg, men ikke hvilken "pitch" den ligger på (lyden altså, ikke bland med propell-bladene). Endring av MP er eksakt det samme som når man tråkker på gasspedalen i en bil når man kjører i en brattere og brattere motbakke. Turtallet er uendret (gitt manuelt gir eller automat som ikke ennå har begynt å gire ned). Så motoren lager mer intens lyd, men ikke endrer pitch. Når man endrer RPM så endrer pitchen i lyden seg, slik som når man girer i en bil. I FlightSim-serien fra Microsoft så har dette vært eksakt og totalt feil - det har vært omvendt. Det er en episk misforståelse av den grunnleggende mekanikken, og at LM fremdeles har denne feilen i P3D er hårreisende til det ekstreme. Det er så enkelt, men det er så mange som har "vokst opp" med denne feilen at de ikke klarer å skjønne at det er feil før de lærer hvordan forholdet mellom throttle og propeller fungerer. Beklager at jeg skred til verks på såpeboksen her, men dette er en bug som irriterer meg grenseløst, og jeg nekter å fly addon-fly som ikke får dette til. For man må da spørre seg hva annet de ikke har forstått og simulert korrekt.
  16. Har sett på den, men den er innehaver av den horrible MP/RPM-bugen fra FS-seriens tid. Det er en dealbreaker for min del. Er helt ufattelig at det fremdeles blir produsert simulator-addons hvor de ikke har korrigert denne monstrøse bugen. Men ang. Lancair, så har jeg forelsket meg i Keith Smith (mannen bak PilotEdge) sin Lancair 360. Jeg har sett meg gjennom denne serien og tenker at min drøm om å ha en DHC-2 Beaver når jeg "blir voksen" kanskje må erstattes av en Lancair. Kjempetøffe fly: https://www.pilotworkshop.com/real-world-coast