Gå til innhold

Bjørn T. Lødding

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. Kanskje han bare var misunnelig? Det ville iallefall jeg vært hvis noen fikk site i cockpiten under landing og ikke jeg :-)
  2. Hei Jeg er nytt medlem og har lest gjennom endel poster her på forumet og synes det virker som et seriøst forum. Har ikke sett noe til personangrep, stygge meldinger osv. Ser at det er svært mange som driver veldig seriøst med dette. Jeg synes det er svært imponerende hva mange her har fått til. Selv har jeg bare Saitek pro flight utstyr og elsker å fly, men håper at dette forumet også er for de som driver litt mindre seriøst :-)
  3. Er det skrivefeil i logoen? BRVSE, skulle det vært BRUCE?
  4. Hei, bare lurer på hva radioen er godt for. Regner med at det er Saitek pro flight radio? Er det for å snakke med andre? Er det noe talegjenkjenning i spillet, slik at tårnet skjønner enkle kommandoer? Hilsen Newbie :-)
  5. Synd jeg ikke kan Fransk da :-( Finnes den på Engelsk? btw har jeg bestilt meg Concorde workshop manual (Haynes) Kanskje det står der
  6. Hei Siden jeg kun er Busspilot, så kan jeg fortelle litt om dørbremser. Det er kanskje litt irriterende å vente på trege dører (Citaro) når man har dårlig tid, men veldig greit å bli værnet for uhellene som ikke skjedde :-) Det veldig forskjellig fra buss til buss og jeg har vært borti mye rart. På de fleste Volvoer fungerer de slik at når døren åpnes aktiveres bremsene og det er ikke mulig å ruse motor før dørene er lukket igjen. Dørbremsene deaktiveres ved at man trykker gasspedalen. Trykker man gasspedal før døren er lukket, må man slippe opp gasspedalen helt og forsøke på nytt. I nedoverbakker kan det fort bli et lite rykk og det er vanskelig å sette igang bussen behagelig. På Mercedes Citaro bruker det på nyere modeller (etter 2004?) alltid å være dørbrems på bakdør, men det er mulig å deaktivere dørbremsen på fordør ved hjelp av en bryter over døra. Lenge siden jeg har vært borti denne busstypen, men mener at aktivering og deaktivering av dørbremsen er omtrent på samme måte som på volvo. Jeg har også vært borti busser som bare bremser svakt og det er mulig å kjøre med bremsene på. Var borti en buss med dører som plutselig åpner seg i fart med aktivering av dørbremsen (tror det var Mercedes Integro eller Connecto) Den ene typen busser, typisk eldre busser som det går lite av idag kan man åpne og lukke dørene i fart. Det lyser en liten lampe (av og til stor) på dashbordet det kan være lett å overse. Ikke alltid det er lydvarsel heller. En annen variant som er ganske vanlig på Volvo 8700 og 9700 er at man kan velge om bussen skal ha dørbremser eller ikke med en bryter i "sikringsskapet" på bussen hvor man kan aktivere og deaktivere dørbremsene. En annen type buss kan dørene kun åpnes og lukkes når man står stille, men man kan kjøre bussen med dørene oppe. Hvis bussen først ruller, kan man ikke lukke dem. Jeg har imidlertid aldri vært borti noen buss som bremser når bagasjeluka er åpen og det er ikke bra. ;-) Jeg ville nok vært mer bekymret for at noen faktisk kunne falle ut av bussen. Hva slags buss var det?
  7. Bjørn T. Lødding la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Hei! Noen som vet hvor jeg kan finne concorde checklistene?
  8. Hei Ønsker å kjøpe følgende: -Saitek pro flight multi panel. -Concorde X inkl manual. Flyplasser og spesielt Gardermoen JFK Heatrow Jeg kan hente mellom Oslo og Lillehammer :-) hva med halvpris av ny pris?
  9. Når regner dere med å starte opp? Selv liker jeg bare å fly for hånd, takeoff og landing. Vet ikke hvordan man bruker navigasjon eller noen hjelpemidler. Kan dette være noe for meg da, eller vil jeg få lite ut av turen i simulatoren uten å på forhånd ha satt meg inn i dette?