Gå til innhold

Are Lund Hansen

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. Tusen takk! Nå gjenstår bare å finne et greit fly til å hoppe rundt på kortbanene her i nord med. Testa GTN 750 på Default King Air 350 i P3d, og GPS navigeringen er jo som en drøm:-) Pluss alt som ogsåå følger med. I forhold til flyet så er jo den default King Air absolutt ingenting å rope hurra for, men måtte som sagt bare ha "noe" å prøve meg frem i. Fløy fra Bodø til Leknes, og valgte GLS RWY 21, og når jeg passerte Final App. Fix ved LK401, så sank nesa på flyet og fulgte den vertikal banen som en drøm:-) Men må som sagt finne et greit fly å putte den inn i.
  2. Ser at det er to GTN "versjoner" på flight 1. 650 og 750. Hva er forskjellen? Og finnes det en grei turboprop som en av disse kan brukes til. Tenker på en som passer til kortbaner, så har man noe artig å gjøre mens man venter på mjc 300/100. Etterhvert som jeg har fått prøvd F1 sin B200 blir jeg nesten bare mere og mere skuffa. Den omtalen de har av G1000 pakka skyter langt over hva den leverer. Også er det nærmest umulig å bruke hardware throttle syns jeg. Så om noen har et annet godt alternativ er jeg åpen for forslag:-) Sent from my iPhone using Tapatalk
  3. Vet du noe om den GTN serien til F1 også bare funker til WAAS approacher? Tenker i forhold til glidebane. Sent from my iPhone using Tapatalk
  4. Ok. Flight 1 King Air B200 har ikke simulert VNAV[emoji20]Knappen på autopiloten er der, men kun til pynt dessverre. Har etterhvert også skjønt at GLS og RNAV approacher med vertikale profiler kun er tilgjengelig for USA i P3D. Satser på at Majestic inkluderer Europa når de om en evighet lanserer DHC 8-300/100 Sent from my iPhone using Tapatalk
  5. Heisann igjen. Skjønte ikke så voldsomt mye av siste svaret, men har prøvd en del forskjellige approacher i Norge, og får ingen "vertical guiding" med unntak av å bruke ILS. Siste jeg prøvde var RNAV (GNSS) 04 på Kjevik (ENCN) Den skal vel i utgangspunktet gi vertikal guiding uten bruk av ILS? Noen proffer her som kjenner King Air B200 med G1000 "pakka" som kan gi en liten forklaring på hvordan disse approachene funker? Mvh Are
  6. Har fått noen fine turer med Flight 1 sin King Air B200 nå, og må jo bare innrømme at det er en helt super maskin for oss som er glad i kortbane flyplasser:-) Men har ikke helt funnet ut om denne støtter GLS prosedyrer? Finner approachen, og laster den inn i flightplanen, men finner ingen info om glidebanen. Er heller ikke oppgitt noen høydereferanser i flightplanen. Noen som vet om G1000 systemet som følger med støtter GLS? Sent from my iPhone using Tapatalk
  7. Ja. Sjekka litt raskt på omtaler nå, og lander vel egentlig på å vente til Majestic lanserer sin versjon. Har jo pro utgaven av q400 så er på ingen måte "arbeidsløs" her. Sent from my iPhone using Tapatalk
  8. Tusen takk[emoji4] Har lurt litt på å kjøpe Virtualcool sin Dash, og der vil vel den GTN saken sikkert gjøre susen. Beste kortbane flyet nå er vel uten tvil F1 sin B200, men den kommer bare med virtual cockpit[emoji57] Har liksom aldri helt blitt vant til VC. Og oppsettet mitt med 3 skjermer til scenery, og to til cockpit passer best til 2D. Sent from my iPhone using Tapatalk
  9. Heisann! Er jo sånn ca en evighet siden jeg har fått meg litt simulatortid. Men forhåpentligvis er trenden i ferd med å snu Som en kortbaneentusiast må jeg jo bare si at jeg gleder meg som en unge til at Majestic snart kommer med 300 serien først, og forhåpentligvis 100/200 litt senere. Men ser på AIP Norge at det nå er GLS Eller GNSS https://www.ippc.no/norway_aip/current/aip/ad/enlk/EN_AD_2_ENLK_5-3_en.pdf?cachebust0616 som gjelder. Så til titusenkroners spørsmålet! Finnes det en måte å fly disse approachene med de nav systemene som er tilgjengelig i P3D? Eller er ikke disse approachene simulert enda? Mvh Are
  10. Hvordan kunne SD i utgangspuktet gå for tilbudet fra DAT? Var de ikke klar over hvilke "retningslinjer" som var gjeldende for operasjoner på kortbanenettet her til lands?
  11. Ser ikke ut til at de kommer til å fly i "trekant-samband". Rutene ligger på DAT sine hjemmesider allerede.
  12. Huff og huff. Som bosatt i Lofoten syntes jeg det er litt trasig dette her. Kan godt hende at jeg er litt "innhabil" siden jeg har venner her som er flygere i Widerøe, men personlig blir jeg litt skeptisk til dette med at DAT bruker utenlandske piloter. Noen har nevnt Danske piloter, men jeg blir ikke overasket om det her dreier seg om øst-europeiske piloter og kabinansatte som jobber for helt andre vilkår en norske kabinansatte! Med all respekt for de, så har de "flylappen" ;)noe jeg ikke har , men jeg tror ærlig og oppriktig at de ikke har den erfaringen her i nord, som Widerøe sine flygere har! Når det er sagt så har det jo gått riktig så bra på Florø i den tiden de har opperert, og det er jo sikkert utfordrende der innimellom også. Ser jo i lokalavisene der at det er "opprør" fordi at de mister DAT, men det er liksom noe veldig "trygt og kjent" med Widerøe da. En annen ting er dette med baggasjehåndteringen, og gjennomgående billetter. Der blir faktisk dagens ordning nedgradert! Man kan si hva man vil, men det blir litt nedtur å måtte sjekke inn på nytt i Bodø når man skal videre et annet sted! Er klar over at de har et samarbeid med Norwegian, men det er ikke i nærheten av det Widerøe har som medlem i Star Alliance. Men så til det jeg lurte på! Du Rune sa at "Då DAT starta i Florø, hadde dei disp. til å bruke ATR-maskinene, men måtte redusere tal passasjerar/vekt for å kunne operere, men seier no at dei har kjøpt Dash 8 til bruk i Lofoten." Betyr det at DAT skulle bytte til en annen type på Florø? Meg bekjent så har de benyttet ATR-42 der nede i hele anbudsperioden. Ser at de også her har fått disp. til denne maskinen på Røst og Narvik frem til ny maskin er på plass.
  13. Hvorfor vil du ikke ha Iphone? Mulig jeg tramper skikkelig i klaveret her nå, men Iphone er antakelig den eneste av de telefonene som kalles for "smart telefoner" som virkelig er en "smart telefon". Super nettleser, SMS/MMS går som en drøm, lett å navigere i kontaktene, uendelig med applikasjoner både gratis og ikke gratis, topp GPS pluss pluss pluss! Etter at min første Iphone 3G begynte å fuske, så tenkte jeg at jeg skulle prøve en annen telefon. Havnet på en Nokia N8 som i tillegg fikk god karakter på Amobil. Men maken til makkverk! Sikkert en super telefon, men ikke i nærheten av brukervennligheten til Iphone! Jeg syntes rett og slett den var tungvint i forhold til Iphone. Sikkert litt smak og behag dette og da. Så nå er jeg en lykkelig eier av en helt suuuuupppppeeeerr Iphone 4S, og kan på det varmeste anbefale den
  14. Are Lund Hansen la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Heisann Har hatt en hardisk kræsj :mad: her, og mistet bortimot 12 GB med musikk. Noe av det har jeg på cd, men de sangene som er kjøpt via iTunes har jeg vel muligens mistet :confused: Noen som vet om man kan få laste ned kjøpt materiale om igjen?
  15. Are Lund Hansen la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Hei hå. Noen fler her som merket jordskjelvet i natt Et par minutter før 01:00 i natt rista det skikkelig i huset her på Vestvågøy i Lofoten. Klirra i glass og annet. Var i følge Norsar et skjelv på 3,66 richter skala, og sentrum litt vest for Svolvær. Var rett og slett litt artig og oppleve, men forstår virkelig at dette kan være skumle saker der skjelvene er langt langt kraftigere!