Gå til innhold

Marius Granli

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. Er nok ikke enkelt å kaste seg ut på markedet i dag, og konkurrere mot allerede godt etablerte lavprisselskaper. Jeg liker tankegangen som lå til grunn med diverse ruter mellom Kjevik og Europa for øvrig. Det spørs om markedet ikke var der, utrolig hvor villige folk er til å sitte noen timer på Gardermoen hvis det betyr noen hundrelapper spart. Syns for øvrig de hadde et tøft livery :cool:
  2. Logg inn på Facebook før dere trykker på linken :-)
  3. Stilig! Saken ligger nå også på nett (hvor Kjetil for anledningen heter Kjell)
  4. Takk for svar alle sammen! Oppgaven ble på nesten 3000 ord til slutt. Muligens litt mye eksemplifisering og mindre drøfting. Dog er det jo derfra statistikken kommer. Konklusjonen ble sånn som en vil ha det på vgs, at en egentlig bare avslutter uten noen bastant konklusjon. Men for å bruke en SAS-styrmann jeg satt klapp med sine ord: Når Kjos og Norwegian leier inn spanjoler i eksempelvis en uke av gangen med lønn til spansk tariff, så påvirker det hele luftfarten veldig. Oppgaven fikk fokus mot ren sikkerhet, men også sosial trygghet. Og det kan en vel se flere steder i samfunnet. Eksempelvis vaskere (ja, nå generaliserer jeg en smule) som kommer fra utlandet for å jobbe i Norge. Mulig at disse kanskje ikke har mye erfaring, men folk dør ikke selv om gulvet ikke er så rent som det kunne vært. En pilot derimot, er noe helt annet... Så får vi se hvordan det går :whistle:
  5. Marius Granli svarte i Arne Lockerts innlegg i et emne i Kaffekroken
    Kan se ut som det var planen hele tiden, ut fra dette :confused:
  6. God kveld! Jeg fikk ikke plass til " " rundt tittelen min, så det var ikke meningen å lure noen. Dagene mine består av mye skole, og så mye fly, VATSIM, spotting og reising som jeg får tid til. I historiefaget går året mot slutten, vi har kommet fram til "det moderne samfunnet", politikk som drives rundt omkring i verden og så videre. Tittelen på innlegget er min problemstilling til den siste oppgaven jeg skal skrive. Det er viktig at denne oppgaven blir god, og det skulle være et tema som er interessant for de fleste her inne. Derfor spør jeg om deres syspunkter. Jeg leste en artikkel i VG hvor både piloter fra SAS, Ryanair, Norwegian og Widerøe var interjvuet. Alt i alt var alle av den oppfatning av at det er tilfelle. Til tross for nye flyflåter og sikkerhetskrav, mente de bransjen er mer utrygg. Fordi det kuttes i svingene og effektiviseres for å spare penger. Siden oppgaven ikke er videre definert, er det også mulig å ta for seg de arbeidsmiljø som dagens piloter og kabinansatte står ovenfor. Siste nytt er jo hun Ryanair-flyvertinnen som stiller selskapet for retten, mens de mener de handler ut fra irsk lov. SAS-piloter hevder angivelig at Norwegian sniker seg unna skatter og avgifter ved å utbetale lønninger til kontoer i utlandet. Det kan alltids problematiseres rundt hvorvidt dette fører til en eventuell sosial utrygghet. Samtidig har teknologien utviklet seg heftig. Diverse varslingssystemer og lignende. Tallene peker kanskje mot "nei", fordi det statistisk sett er veldig trygt å fly. Men jeg synes det er betenkende at de som kjenner bransjen best, er mest bekymret. Det er godt mulig piloter var skamrost på 80-tallet, men da var også betingelsene noen helt andre. Jeg ønsker å høre deres synspunkter på dette, for å få et så vidt og reflekterende syn som mulig på problemstillingen, når jeg på fredag skal skrive min siste oppgave for i år (jippi!) Jeg har flere synspunkter, argumenter og kan redegjøre for langt flere påstander enn dette. Men i frykt for at ingen da gidder å lese alt, gir jeg meg det dette. Tror dere forstår poenget. Fyr løs!
  7. Hei! Leser på E24 at Singapore Changi er kåret til verdens beste lufthavn under World Airport Awards i Geneve. Ser da alvor så spektakulært ut! Noen av dere som har vært der ?
  8. Marius Granli svarte i Simen Elvestads innlegg i et emne i Kaffekroken
    Ringenes Herre -> Ringnes' Herrer? Herregud for en kreativitet :cry:
  9. Marius Granli svarte i Tron Kittelsens innlegg i et emne i Kaffekroken
    Hei Acars trenger FSUIPC, her finner du linken til både FSX og FS9. Ellers trenger du ingenting, schedules ligger på VNAS sine hjemmesider. Good luck. Edit: Ser det står at du trenger WideFS også, begynner å bli lenge siden jeg har gjort dette :whistle: Ligger rett under i samme link
  10. Marius Granli svarte i Petter Kvernengs innlegg i et emne i Kaffekroken
    Jeg får hive meg på! ________________________________________ Jeg heter Marius Møllevik Granli, er 18 år og kommer fra Kolvereid i Nord-Trøndelag. Akkurat nå går jeg sisteåret realfag på Ytre Namdal vgs, hvor jeg titter ut av vinduet og følger flyene som skal lande på Rørvik Lufthavn, Ryum. Likevel, pilotdrømmen har jeg lagt på is for lenge siden og slo den helt fra meg da jeg leste VG sin monsterreportasje om luftfartens utvikling. Derfor blir det nok en master i petroleumsfag på NTNU til høsten Flyinteressen fikk jeg i åttende klasse da jeg skulle fly til England for første gang. Jeg var ekstremt fascinert av hvordan luftfarten fungerer, noe jeg fremdeles er. Har våget meg på VATSIM hvor jeg har blitt godt mottatt, selv om jeg er høyst utsødig enda :grin: Ellers på fritiden prøver jeg å legge ned en innsats på skolen, samt at jeg dømmer fotball. Debuterte i Toppserien for kvinner i 2011, men har bestemt meg for å trappe ned kommende sesong for å jobbe enda hardere på skolen. Er ellers frilansjournalist i Namdalsavisa, men har av og til saker på trykk i andre aviser også (NA har en avtale som gjør det mulig) Og jeg er treningsfrelst. Når jeg blir stor ønsker jeg å reise verden rundt og oppleve ting, stifte familie og få meg en solid jobb. Nå skal jeg holde kjeft, værsågod neste Hilsen Marius
  11. Synes det er et høyst interessant tema hvorvidt en "rutinert" FSX-pilot kunne bidratt med noe i en ekte cockpit. Jeg har vært så heldig å få komme inn i cockpit når jeg har flydd selv mange ganger, enten jeg har vært der under flyturen eller fått hilse på pilotene før/etter turen. Jeg prøver alltid å stille dem gode spørsmål så de ikke skal synes jeg er helt grønnsak. En av tingene jeg alltid spør dem om er hvordan de opplever forholdet mellom simulator og virkelig flyging. Svarene jeg får, kan sammenfattes til følgende: "Dersom en ønsker å bli flyger selv, bør en fly så mye simulator som mulig. Fordi det gir en grunnleggende forståelse for hvordan instrumentene arbeider sammen som kan bli til nytte gjennom en eventuell utdannelse. Når det kommer til selve flygingen, har simulatorverden kommet langt. Men den største forskjellen er at man ikke merker de fysiske kreftene på kroppen. Ikke i det hele tatt i en stillestående simulator, og ikke i samme grad i en hydraulisk drevet simulator." Jeg har aldri tillatt meg å spørre en RL-pilot om en FSX-pilot kunne landet et fly. Det er mange som har spurt meg om jeg hadde kunnet lande et skikkelig fly i en eventuell nødssituasjon. Jeg har aldri svart ja. Ikke delvis en gang. Jeg har aldri tenkt over en situasjon der begge pilotene pluss kabinansatte med peiling på flyging skulle bli ute av stand til å føre flyet. Det er en situasjon jeg aldri tror kommer til å forekomme, så det blir i grunn irrelevant å spekulere i min egen innsats ved en slik situasjon. Men at noen som vet hvor flere instrumenter er og hvordan disse oppfører seg stiller sterkere enn noen uten peiling i det hele tatt, det vil jeg tro. Men om jeg selv kunne landet et fly i en sånn situasjon, både presset og stresset, aldri i verden. Hadde jeg vært pilot og kollegaen min der fremme hadde blitt satt ute av spill, ville nok ikke jeg heller hatt noen andre der fremme enn meg selv. EDIT: Leste ikke Frode sitt innlegg før jeg skrev sitatet, men likheten med hans erfaringer og det jeg har fått høre fra ordentlige piloter, er jo betryggende
  12. Jeg ringte Mjøen i dag. Han kunne fortelle meg at jeg på det tidspunktet (1. mars) ikke er søknadsdyktig til Luftfartsfag i det hele tatt. Grunnen er rett og slett at jeg ikke har noe vitnemål. Det til tross for at jeg etter all sannsynliget vil ha det når studiet starter. Jeg har også alle valgfagene som settes som krav. "Så det er ingen vits i at du søker, for du kommer ikke inn uansett" konkluderte han. Han sa videre at jeg måtte søke til 1. september neste år, og får ikke vite om jeg kommer inn før i desember en gang. Kommer jeg ikke inn da, så har jeg ikke noen studieplass før august 2014. Hvordan er det for meg å ta et årsstudium i realfag og så hoppe over på Luftfartsfag hvis jeg kommer inn? Her lukter det ingeniørutdanning, gitt!
  13. Starter siste året på studiespesialisering på YNVS Har valgt R2-matte, Fysikk 2 og Kjemi 2. Puuuh, snakk om å ta livet av seg selv :whistle: