-
Hei alle sammen!
Jonas, Først må jeg få lov til å ønske deg lykke til med skolen. Deretter, skulle gjerne vist deg rundt omkring i min gamle hjemby (1948-1980 + etpar år), men som du ser av adressen nederst på dette innlegget, så er jeg desverre altfor langt unna til å kunne hjelpe. Når det er sagt, det er helt sikker simmere som vil komme til assistanse. Kan ikke tenke meg at byen mellom de 7 fjell er uten velvilje Igjen, lykke til, og vi ses på nettet senere. Mvh Hans
-
AIP kommer nå på CD-ROM
Hei. Da har også undertegnede fått CDen, men har ikke sjekket den ennå. Opprinnelig info ble lagt under: Tidligere link Nå er det "bare" [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] ny ProController som mangler. Ser ut for at denne trekker i langdrag, men den som venter på noe godt............. Ser frem til å komme tilbake som ATC, når tiden strekker til, og PCen begynner å oppføre seg stabilt igjen [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Mvh Hans [ 02-11-2001: Endret av: Hans Utne ]
-
Topp 5 Callsigns
Hei Mathias, Hvis husken står meg bi, så benytter Luftforsvaret egne voice-callsigns nasjonalt (HUSKEY osv), men ved oppdrag utenlands endres dette normalt til NOWxxxx (Norwegian + 4-siffret flightnummer). Flightnummer hentes fra egne publikasjoner (går vanligvis på oppdragsgiver for turen). I og med at nasjonale voice-calls for disse er militære, så er detaljert listing kun å finne i militære publikasjoner. Hvis husken står meg bi............... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Mvh Hans
-
Online
Hej Henrik, Kan anbefale at du tar en lille titt på: http://www.vaccn.org" TARGET=_blank>VACC Norway eller http://www.fly.opasia.dk/" TARGET=_blank>VACC Denmark Her vil du finne info om online ATC og flyging. Lykke til! Mvh Hans
-
Militær UHF mode
Hei igjen Eivind. Mil UHF er 225-400MHz, og moden er AM. Mvh Hans
-
Oceanic airband 2
Hei igjen Eivind. Internasjonal standard for HF (kortbølge / 3-30 MHz) er alltid USB [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] For HF air så finnes en utrolig mengde frekvenser, og det er ikke mulig/ønskelig å liste alle her. Husk at du også har militære frekvenser i tillegg til sivile [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Mvh Hans
-
B757/767 - småfly!!!
Hei Harald, Vedr IcelandAir så kan jeg bare skryte av både plass og service, ikke minst det siste. MEN, de mange turene jeg hadde i løpet av mine 3 år på sagaøyen var primært Saga Class (dvs Business class), men jeg hadde også fornøyelsen av å sitte i "baksetet", og hadde ingen grunn til å klage, hi. Om de har endret noe på sete-arrangementet siste år, vet jeg ikke. Mvh Hans (ex BIKF)
-
Oceanic Airband. HF.
Hei igjen, Vel, siden jeg ikke sa noe i forrige innlegg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] så får jeg la det stå til (ref off-topic) [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Mvh LA6IM
-
Oceanic Airband. HF.
Eivind, Moden er SSB som fellesnevner, men du velger USB/LSB etter behov. På HF (airbands og de fleste kommersielle tjenester) benytter USB som standard. Når det gjelder følsomhet/antenne/osv, så er det et lengre lerret å bleke, men mye av det som Tore har nevnt over dekker behovet ditt [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Vedr frekvenser så finnes det faste bånd (segmenter) helt fra ca 2 til og med 30MHz, som henholdsvis dag- og natt-frekvenser (ref solflekk, bølgeutbredelse, osv). Er på vei ut døren, så får ta resten senere. Mvh Hans Utne utneh@online.no
-
Nytt besøk i Bodø i kveld
Hei, Slenger meg litt på denne tråden ifm dansk C130 [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Disse vil vanligvis ikke fly til / lande på Jan Mayen (untatt EMERG). Men, de avhjelper til tider norske C130 med transportoppdrag, tilsvarende norske C130 tar oppdrag for danskene. I og med at jeg ikke kjenner detaljene for denne flighten, så er det ikke umulig at dette er en flight som har gått via BIKF (Keflavik) hvor de er hyppige gjester, og da gjerne ifm flyving mellom Vealøs/Danmark og baser på Grønnland. Har selv hatt gleden av en tur som passasjer i cockpit mellom Keflavik og Stasjon Nord [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Mvh Hans Utne utneh@online.no Ex-BIKF citizen
-
Squelch
Hei, Squelch "fjerner" bakgrunnstøy, dvs den lukker høyttaleren hvis det ikke er noe radiosignal på mottakeren. På denne måten slipper du å høre på all susen. Men, vær obs på at enkelte mottakere også reduserer følsomhet når squelch brukes, som igjen betyr at du må ha kraftigere signal inn til din antenne ved bruk av squelch. Hvis squelch er variabel (dvs at du kan justere trinnløst) så sett squelch-knappen til akkurat det punktet hvor høyttaler lukker uten radiosignal inn. Mvh Hans
-
Restrictive Ratings
Hei Eivind, Kan nesten ikke la strengen gå uten å si noe, så lenge mitt navn til stadighet bringes inn i saken [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] I gamle dager var det et uttrykk som sa: Don't shoot the messenger! I dette tilfellet var det kun gjentakelse av det som det ble informert om i mai, altså intet nytt. Først, ingen har sagt at vi ikke kan ha en diskusjon, såvidt jeg kan huske ble dette også diskutert i mai 2000. Det jeg har sagt er at kanskje dette forum (og da gjerne under ProController/SquawkBox) er bedre egnet [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Dernest, SATEUR er fortsatt en demokratisk organisasjon, men styrt ovenfra av SATCO. Vi, som medlem i VACC Norway, er da igjen styrt av SATEUR, MEN -, her har vi medbestemmelsesrett, dvs medbestemmelsen ligger hos Styret i VACC No [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Antar at alle som innehar CID har lest hvilke regler som gjelder, dvs det med liten skrift på websidene til SATCO og SATEUR. Det er iallefall det dere har akseptert når dere har anmodet om CID. Hvis SATCO/SATEUR kommer ut med forslag/krav om innføring av begrensninger, så må dette naturlig nok også få konsekvenser for resten av organisasjonen. Hvis noe er unaturlig, passer dårlig, er helt bort i skauen, er det klart at du/dere kan si deres mening. Eneste "krav" er at det er saklig, og at det er basert på kunnskaper om gjeldende regler. Jeg ser ingen grunn her til å gjenta innholdet i de to hoved-mail som ble sendt til VACC NO mailing-liste, dette kan dere lese der. Men, innholdet i den opprinnelige meldingen hadde en annen overskrift, dette med RR var kun en repetisjon av tidligere info, tatt med for å "minne" folk om hva som kanskje kommer. Da jeg fortsatt føler meg som "Messenger" i denne sammenheng, så vil jeg for øyeblikket avstå fra ytterligere kommentarer [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Det får da være måte på hvor mange kulehull kroppen min skal tåle [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Mvh Hans
-
Metarkode "BK"
Hei, En liten korreksjon: Når det gjelder skydekke så oppgis det i octas (åtte-deler), og ikke i ti-deler som vist over, hi. BKN (Broken) er da fra 5/8 til og med 7/8 skydekke. Alternativet til BK i Roars innlegg "kan være" Break, dvs avbrutt sending, men det naturligste her er BKNxxx, osv. Mvh Hans
-
Hvor er Kjevik???
Tom Inge, Vet ikke om det hjelper, men sjekk iallefall SCENERY.CFG, iht den info som fulgte med Norway v3.0. Enkelte ganger klarer FS å lage en korrupt fil etter endring eller tillegg av nytt scenery, og det kan være her problemet ditt ligger. Mvh Hans
-
Skråblikk på hva vi driver med...
Hei Svein, Kan ikke skjønne at noen skulle ta ditt innlegg ille opp? For de som har noen år på baken (les = litt eldre enn gjennomsnittet) burde kjenne seg igjen i alle aspekter av historien. Synes dette var artig lesning, og beskriver vel igrunnen "vår situasjon" veldig bra. Har dog en liten merknad til dette med bruk av voice. For de som flyr og logger på SATSERV så er fortsatt "tekst" primær-mode. Dette er lett å glemme når flere og flere kommer på voice. Ved stor trafikk så er det absolutt en fordel at prosedyren er så korrekt som mulig, dette bl.a for å unngå misforståelser. I og med at dette også er en internasjonal hobby, så kan det i tillegg oppstå språkproblemer, også på tekst, men kjører vi etter en standardisert prosedyre så har de fleste like sjanser for å oppfatte hva som skal gjøres og når. Mvh Hans/C1
Hans Utne
Medlem
-
Ble med
-
Siste besøk