-
Beste LED TV for FSX?
Hei, Jeg kjøpte akkurat en Toshiba 40 tommer (modell 40L2200U). Har liten erfaring med LED TV'er ellers, men denne synes jeg gir et skarpt of fint bilde. Har koblet den til PC'en med en DVI -> HDMI ledning (DVI i PC'en og HDMI i TV'en). Spør gjerne om de har en utstillingsmodell de vil bli kvitt, så får du en skjerm til en rimelig penge! Mvh Kyrre Andersen Stavanger
-
Simgruppa søker flere entusiaster til simbygging!
Lar du deg fascinere av moderne luftfart, flysimulatorer og teknikk? Har du lyst å være med i et kreativt og hyggelig miljø sammen med likesinnede? Da ønsker vi i simulatorgruppen på Sola flyhistoriske museum gjerne å høre fra deg! Vi er 6-7 entusiaster som holder til på Sola flyhistoriske museum nær Stavanger lufthavn Sola, og driver i dag en Boeing 737 og en Cessna flysimulator. Simulatorene er svært detaljerte replikaer av sine motparter i virkeligheten. Boeing 737 simulatoren er basert på en 737-200 / F-28, men er bygget om til å representere en B737-800. Cessna simulatoren vår kan konfigureres innenfor flere typer en motors småfly (etter behov). Begge simulatorer er av typen "fixed base", og har visuelt system med avansert / detaljert 3D grafikk. Simulatorgruppen har også en støttegruppe på facebook med over 350 medlemmer, se http://www.facebook.com/groups/Simgruppa/?fref=ts Se også denne videosnutten fra vår åpen dag som vi nylig arrangerte: Simulatorgruppen trenger flere intereserte sjeler til drift og vedlikehold av vår Boeing 737 og Cessna simulator. Vi søker personer med teknisk/mekanisk bakgrunn, for eksempel (en eller flere): - Programmering (C++) og logikk - Sveising, platearbeid, trearbeid - Kunnskaper om kretskort, relékort, lodding, kobling, arbeid med elektrisk - Kunnskaper om Microsoft Flight Simulator (9 eller X), f.eks oppsett av scenery, "tweaking" etc. Overnevnte er selvsagt ingen absolutt forutsetning. Har du pågangsmot, ansvarsfølelse, godt humør og vilje/interesse til å lære nye ting, er du hjertlig velkommen! Simulatorgruppen har en fast "byggedag" hver uke (for tiden søndager). Utover dette gis det også fleksibilitet i forhold til når det f.eks passer best. Vi ønsker at frivillige som bidrar skal få igjen for arbeidet sitt, og ønsker derfor å gi noen goder tilbake: - Gratis simulatorflyging (ikke ubegrenset selvsagt, men vi skal love at du skal få fløyet nok!) - Muligheten til å lære MASSE om flyging, flysystemer og instrumenter, flightsim, + mye mer! - Muligheten til å være med å ta beslutninger om simulatorene (som f.eks oppgraderinger) - Muligheten til å delta på fremtidige turer, som f.eks. studieturer med fly/luftfartsrelatert relatert innhold (avhenger selvsagt av tilgjengelige midler). Interesserte mennesker kan ta kontakt med: Kyrre Andersen kyrrefa@gmail.com
-
Lærerik video B737-300, alle prosedyrer
Hehe, husker at denne filmen fulgte med på VHS når jeg kjøpte boks versjonen av Dreamfleet sin 737-400 til FS2002. Min første airliner add-on til FS. Legendarisk.. Mvh Kyrre Andersen Stavanger
-
Radar Contact
Du sier noe der! Kan jo teste ut om jeg får bedre flyt ved å justere litt på pitchen. Vet du forresten om det går an å få fatt i oppdaterte callsigns (f.eks. med "Nor Shuttle"?) Mvh Kyrre Andersen Stavanger
-
Radar Contact
Jeg har brukt Radar Contact både for FS9 og FSX (versjon 4.3). Brukergrensesnittet er i grunn veldig likt (RC snakker med FS9/FSX gjennom FSUIPC). Sammenlignet med default ATC har RC helt klart flere valgmuligheter, du kan eksempelvis sende "mayday" call, få vektors til nærmeste flyplass (ATC vil spørre deg om "type emergency" og du kan da velge mellom "cracked window", "air rage", "depressurization" osv). En fordel med RC er at når du f.eks. flyr IFR ut fra en flyplass så får du (dette er mer eller mindre sitert) eksempelvis: "Scandinavian 123, radar contact, climb flight level 150", i motsetning til default'en som svarer deg med å gi deg en altimeter setting, for så å svare deg for andre gang med "climb to XXX, turn right heading XXX". Fraseologien som benyttes justeres automatisk etter hvor du flyr, så hvis du flyr i USA, så er Trans alt 18000 uansett, mens i Europa kan du gjerne høre "when ready descend flight level one hundred", noe som iallfall gjør at det kiler litt i magen hos meg når jeg kommer fra ENGM inn mot Sola i FL250. En ting som jeg synes er litt dumt er at du ikke får vite noenting som helst om hvilken approach som kan forventes før du sendes over til approach kontrolleren. I virkeligheten får IFR trafikk vite om dette lenge før de i det hele tatt entrer TMA. Det blir nesten som med default ATC'en etter min mening. Så til det som jeg mener er det største minuset med RC: Stemmene høres veldig "robotiske ut"..dvs, de er menneskelige (innspilte wav filer), men det hele er veldig hakkete. Det sies at du må defragge harddisken din titt og ofte for å få stemmene til å høres naturlige ut..jeg har defragget opp ned og i mente uten at det høres noe bedre ut av den grunn. Default ATC snakker iallfall flytende! Etter min mening er det ingen i dag som har greidd å skape en fullgod erstatning for default ATC (utenom VATSIM). Et annet alternativ er selvsagt Pro Flight Emulator, som er en videreføring av en gammel adventure generator kalt Proflight 2000. Denne er dog ikke så brukervennlig som Radar Contact! Samlet sett mener jeg Radar Contact er verdt kronasjen! Personlig greier jeg ikke helt å venne meg til de robot aktige stemmene, men det kan hende at mange ikke syns det er så farlig. Som sagt, fraseologien er mye bedre tilpasset Europa. Det er også mulig å fly en SID ("departure procedure"), hvor ATC lar deg navigere fritt innforbi en viss radius fra avgangsplassen din etc. Mvh Kyrre Andersen Stavanger
-
Diverdriving!
[video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=59ohbIpq6fU Har mikset sammen noen klipp fra fallskjermflyging med 206..enjoy! Mvh Kyrre Andersen Stavanger
-
FSAirlines, Air Manchester.
Hei! Dette hørtes litt spennende ut! Jeg kan bidra iallfall med flyging:) Hvordan kan jeg søke? Jeg er registrert som FSAirlines bruker.. Mvh Kyrre Andersen Stavanger
-
Norge et diktatorland
"Bilbelte for meg er helt greit, dette bruker jeg hele tiden, veiavgifter, forsikring og alt annet blir betalt i god tid så også der føler jeg meg trygg." - Så hva har du å frykte egentlig? "Men 3 sekunders regelen må jeg innrømme at jeg feiler hver bidige dag, tenker da f.eks. på forbikjøringer, kø, trege gamle tullinger i trafikken, mørke veier med dårlig sikt hvor det er kjekt å ligge relativt nærme f.eks en trailer. Vel skal en da bli tatt bilde av om man ligger nærmere en 3 sekunder bilen foran, vel da tror jeg det kommer til å bli mange bilder av meg. " - En rekke tilfeller av alvorlige nakkeskader kunne vært unngått om folk hadde vært flinkere til å følge akkurat denne 3 sekunders regelen, så det er en god grunn for at denne finnes. Holder du god avstand, igjen, ikke noe problem. Braser du rett inn i traileren foran deg som brått bremser ned, går det nok mest utover deg selv. Mvh Kyrre Andersen Stavanger