Gå til innhold

Øystein Faye

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. Får komme med noen ord om saken selv om jeg ellers er lite aktiv på forum generelt. Men må si at jeg bruker 95% av tiden jeg bruker på å lese på forum her inne. Er vel registrert på naboforumet også, men er sjeldent inne der, ikke noe stygt å si om det, men har ikke mulighet til å lese alle tråder begge steder hver dag. Her på fs.no får jeg fulgt med på det jeg trenger og føler er spennende, nemlig å gjør FS bedre for flyving i Norge. Slik som AoN og Norske GA er avgjørende for. Bra å kunne finne tråder øverst med masse nybegynner triks som sikkert er gammelt nytt for mange, men gull verdt for andre. Slike tråder var utrolig mye til hjelp når jeg ble newbie på Vatsim. Selvsagt synd ikke alle som har FS som sin hobby kan være på samme nettsted og dele sine erfaringer og kunnskap uten at det skal oppstå konflikter og krangling. FS er jo for de fleste bare en hobby for folk med flyinteresse, og for min del settes det pris på å høre erfaringer og se bilder fra andre som driver med FS, uansett om det er DCS, X-plane, FS9, P3D, FSX osv. plutselig snapper du opp noe om f.eks F-16 du ikke visste eller har hørt før. Hadde alle fløyet samme Sim og samme fly hadde dette blitt en kjedelig hobby. Håper virkelig Filbiblioteket kommer opp igjen, settes pris på ETT sted man kan finne det man trenger for bra Flysimming i Norge. Så har vi her på FS.no en nettbutikk som ihvertfall jeg bruker så ofte jeg kan.
  2. Om det ikke er dekning/ Kontakt er det bare å fortsette på antatt kurs til man får kontakt, Dette måtte man gjøre veldig ofte på gammel FS før RNAV kom inn i FS verden. Har man karter hvor det er trykket en stor kompassrose rundt fyret er denne veldig til hjelp da. er 3 ting som indikerer kontakt med radiofyr, og alle bør sjekkes. ( Aner ikke hvor nøye det er i real fligt) 1. Nålen i VOR, ADF, eller HSI vil indikere en kurs til fyret. Man må da vurdere om denne er logisk og riktig. 2. Avstanden til fyret kommer opp (i nautiske mil) i DME instrumentet, må da selvfølgelig være VOR/DME, så dette vil ikke skje med NDB fyr, finnes også kun DME stasjoner. 3. Man aktiverer bryteren for å høre fyrets bokstavkode angitt med morsetegn, så TOLGA VOR/DME med bokstavkode TGA, angis med - --. .-, da er man helt sikker på å ha kontakt med rett fyr/ stasjon, stasjonen er "identifisert". mvh. En radionavigasjonsdiggende fyr
  3. Øystein Faye la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    http://www.aftenposten.no/reise/article4270682.ece Dette må vel ha blitt det man kan kalle en "dritt tur".
  4. Takker for svar
  5. Ble egentlig fin maskin i de fargene, mere kledelig enn fargene på ATRene, som ser ut som de er malt av en barneskole klasse litt OT, men noen som kan svare på om det er DC eller AC som mates inn i kabelen fra bakken?
  6. Dette var jo genialt, blir forhåpentlig vis ikke brettet istykker av å bli bretta opp og igjen flere ganger heller. Var på en HV-øvelse for litt siden, hvor hele "området" ble sendt ut i skauen to og to med kart og kompass i regnvær. Det var sikkert en grunn til at befalet på slutten av dagen presiserte at kartmappen var til for å ha kartet inni
  7. Langfri som er skjøtet på med noen feriedager siden det er elvefestival her i Drammen, natt til mandag blir det bort på verkstede igjen for mekking og feilsøking på kranglete 70-talls elektronikk...
  8. Siden jeg er litt "gammeldags" i min smak av flytyper (MD-80) passet det meg ypperlig å forsøke og bli medlem av SVA. Dette tok meg en kort formiddag, deaktiverte Arlanda add-on sceneryet jeg har, og tok den, (ja ræva) B738 maskinen og fløy til Arlanda. Ble medlem uten problem etter noen dager. Men klart, all hobby handler også om smak og prioritering.
  9. BusyBee (F27) SAS ( B767, MD-80, 737-XXX) Coast Air (ATR-42) NAX ( B733, B738)
  10. Super 80 Pro... (Har ikke fått testet ut Leonardo Maddog helt ennå). Aerosoft Twin otter på en klar 2.plass.
  11. Jeg faller nok godt innafor systemsimulering og god cockpit, både 3d og 2d. Fly hvor motorene kan startes med en enkel startknapp uten å måtte starte APU eller legge inn batteribrytere er IKKE min smak.
  12. Jeg har vent meg til å ikke ta hastighetene fra FMC eller speedbook helt nøyaktig, tenker heller +/- 10kts, jobber hele tiden med throttle og trim, og følger hele tiden med på Vertical Speed, og hvordan flyet ligger i forhold til horisonten i ADI. Pleier å ta i idle på 50ft, men lager meg ingen regel på det, trenger man thrust så trenger man thrust, og omvent. Flyr man samme flyet mange mange mange ganger får man etterhvert utrolig god føling med hvordan det oppfører seg ved flare. Skulle man ende opp med for mye fart, (og da også løft) må man da velge mellom å bruke mye bane eller presse ned for en kansje litt hard landing, men ikke presse så mye ned at nesehjulet treffer først da. Nå vet jeg ikke hvor "riktig" dette er men hvertfall mine erfaringer.
  13. På det døgnet som går mellom hver avis kommer ut må det vel ha skjedd mere dramatiske ting på denne kloden vil jeg tro ja. Uansett om Co-pilotens dobesøk var langt eller kort, (nevnes ikke) ble kapteinen sikkert mere opplagt etterpå, selv bare noen få sekunder søvn hjelper jo.
  14. på VATSIM sitter jeg alltid å følger med. Offline eller unicom områder, blir det å sette igang vaskemaskin, ha på tv, høre musikk, gå igjennom app, og selvfølgelig hente en ny pils når den første er tom Men så tar jeg sjeldent lange flighter, så blir ikke mye tid å slå ihjel...