-
Germanwings A320 styrtet i Alpene, alle 150 pax omkommet:
En ting som slår meg etter å ha fulgt med i nyhetene de siste årene når det har skjedd tragiske flyulykker er hvorfor man i 2015 fremdeles er så utrolig avhengig av å finne disse "sorte" boksene. Med dagens teknologi og satelittdekning over hele kloden, WIFI på flyene etc, burde det jo vært teoretisk og teknologisk mulig å faktisk backe opp disse boksene eller iallefall de mest kritiske data fra CVR og ferdskriveren til "skyen" slik at når uhellet først er ute så har man data online umiddelbart selv uten å fysisk finne disse boksene. Ref dette flyet fra Malaysian som bare "forsvant" og som trolig aldri vil bli funnet. Disse online-data kunne vært laget slik at de automatisk ble slettet når flyet var bekreftet landet. I dag lagrer vel CVR kun voice, men hvorfor lagres ikke også visuelt bilde? Ville ikke det også gjort analyse enklere når man ikke bare skulle tolke lyder, men faktisk kan SE hva som har skjedd. Det virker så 1960 liksom å skulle være avhengig av å finne vrak og vrakdeler, helst intakt for å kunne gi svar.
-
Germanwings A320 styrtet i Alpene, alle 150 pax omkommet:
Foreligger det ikke allerede en slik regel i USA om at det alltid skal være to i cockpit, og dersom en av pilotene skal ut, må en av det øvrige crewet inn, slik at det aldri er kun EN i cockpit? Isåfall hvorfor er ikke dette et krav i Europa? Denne låsefunksjonen er jo litt urovekkende på den måten at dersom en av pilotene går ut på toalettet, og den andre f.eks får et illebefinnende, så kommer jo ingen inn og kan hjelpe vedkommende heller. Må være utrolig bittert som kaptein/styrman å stå utenfor cockpit og se maskinen styrte fordi man ikke kommer inn pga låst dør. Greit det finnes en kode som besetningen kan bruke, men når den igjen kan overstyres med en LOCK slik at den heller ikke virker, så kan slike tragiske ting skje. Hva om de laget en funksjon ala Pilot Response systemet slik at denne override-lock'en som kan settes på slik at selv ikke besetningen kan låse opp, må holdes aktiv ved at pilotene må reaktivere den hvert 15 min f.eks. Da kan døren holdes låst og besetningen bruke koden som vanlig. Dersom pilotene ser behov for å overstyre koden slik at INGEN kommer inn, så kan de det (og så lenge de vil), men da må de respondere på et varsel hvert 15 min for å opprettholde den. Hvis ikke slår systemet tilbake slik at koden igjen virker. Da vil iallefall cockpiten alltid kunne bli tilgjengelig innen 15min dersom piloten(e) skulle være bevistløse eller få illebefinnende, uansett. Det vil fremdeles ikke kunne hindre bevisste handlinger som det nå ser ut til at dette er, men kombinert med krav til antall i cockpit, så ville det gjort det betydelig tryggere.
-
ESSA landing 19R (PMDG 737)
Er dette en voicepack som er kjøpt, eller fritt tilgjengelig noe sted? Om den er freeware, kunne du henvist meg til hvor denne kan lastes ned, evt. mailet meg en kopi? - Mye artigere når man får slikt på norsk når man flyr i Norge, og hever realismen en par hakk.
-
Hvor sitter dere som ikke flyr online?
Etter utelukkende å ha flydd NGX'en i det siste, hentet jeg nylig frem den gode gamle dronningen fra hangaren. 747X'en ble satt på en langtur fra Gardermoen til JFK på andre siden av dammen. Like før innflyvning til JFK smalt det brått til og det begynte å brenne i 2'ern - dermed ble det litt action også :-) Fortsatte imidlertid approach mens jeg pumpet brannslukker inn i motoren, og tok en fuel cutoff, og det skal jammen mere til enn litt brann i en motor for å stoppe Queen of the skies - Med tre motorer i aktiv drift ble det en litt vinglete landing, grunnet litt kraftige vindkast på 31L, og skremte passasjerer kunne omsider forlate kabinen, mens dronningen ble tauet inn for en liten visit hos mekanikerene - så får vi se om hun er klar for en retur senere i uka :-) Må si jeg liker 747'en selv om den er noe eldre og ikke fullt så lekkert simulert som NGX'en, for det er morro med litt langtur innimellom, og da kommer NGX'en til kort - men gleder meg villt til PMDG slipper re-releasen som holder NGX-standardm for ikke å snakke om 777 :-)
-
Ground Services
Bare gøy med litt pirk - er jo slikt man lærer litt av og forbedrer til neste gang, men ser dessverre ikke ut til at alt kan løses. GSX håndterer ikke pushback 100% korrect ift til hvordan ting er på ENGM og kjører left/right på alle gates. AES derimot håndterer push her 100% correkt og pusher til helt korrekt posisisjon for enginestart. Dette skyldes nok at ENGM er et Aerosoft-addon (hos meg) og spesiellaget med support for AES, mens GSX er generisk og bruker AFCAD-filer og FSX sine configs. Nettopp dette gjør jo at man på engm må tilpasse hver gate med GSX og fortelle at det faktisk er JETWAY der osv, hvis ikke dukker GSX opp med airstairs siden ENGM sin adfcad spesifiserer at det IKKE er jetway der (fordi denne er en del av scenery og ikke FSX)... Med litt tilpassninger fungerer GSX og AES fint sammen, men man får ikke 100% reality med noen av dem.... Men heretter får jeg vel la AES håndtere push på ENGM for å slippe ukorrekt svingpush i neste Video :-)
-
Ground Services
Ser at GSX i sin nyeste update har fått enda flere config-valg ift config av gate, og man kan her sette opp at man kun skal ha loader bak og ikke forran f.eks. Dessverre ser det noe bugget ut, for selv om man velger NONE på loader forran, så triller et tog med bagger opp forran luka hvor det ikke er noen loader, og forlanger at luka skal åpnes.... og det ser unektelig teit ut med bagger som bare står der og ikke lastes - da vil jeg heller ha to loadere - men skal melde denne bug'en til devs, så kanskje det rettes opp - er jo ingen vits å velge none på loader forran dersom baggene kommer likevel :-) Videre ser det ut til at man kan hindre to catering-trucks ved å endre airplane config og fjerne en dør, funker kanskje på cargo også - men dette blir jo permanent for selve flyet, og da vil jo dette gjelde på andre flyplasser også, og da er det plutselig ikke det som er realistisk der.... Ser ut som man må svelge noen kameler ift til 100% reality. Men synes uansett FSX blir mye mye morsommere med slikt enn kun cockpit-prep - setter liksom litt ramme på feeling på det hele :-)
-
Ground Services
Hehe, blinkende beacon kan jeg nok fikse (my bad - den skal vel kun på når man skal begynne å pushe), men det er dessverre ikke noen options i GSX (iallefall ikke som jeg har funnet) til å konfigurere antall lastebånd man skal bruke - det dukker opp to så lenge flyet har to cargo-dører, og det samme for catering. I motsetning til ASE bruker GSX flyets config direkte, så her er det ikke like lett å si at den kun skal bruke fremre/bakre cargo-luke etc. På ASE kan man derimot si at kun bakre cargo-dør er i bruk på den flytypen osv (men ASE sine modeller er ikke like fine som GSX, og de har heller ikke eye-candy som faktiske kofferter på lastebåndet osv) Liveries på Catering osv er derimot noe man kan fikse og via konfig-filer styre, men usikker om man kan styre dette opp mot hvilken livery man har på flymodellen. Tror nok mere den baserer seg på icao-koden til flyplassen. GSX har imidlertid støtte for individuell konfig av parking-space, så man kan kanskje lure til noe her, og bruke en gitt parking på SAS og en annen på NAX...(eller kreativ bruk av låste configfiler som enkelt kan aktiveres før man starter en NAX-flight etc) Vedr svingpush så gir GSX kun valget LEFT/RIGHT og den følger således AFCAD-fila (Husker ikke hvordan ASE funker her - men kan jo enkelt teste dette).... har bare testet den på ENGM foreløpig, så hvorvidt GSX alltid bruker svingpush eller om man også får andre valg vet jeg ikke....Isåfall er det vel AFCAD'en som styrer hvordan push'en skal foregå for de ulike gates?? Du har nok rett i at dette ikke er 100% reallife, men p.t er det iallefall så virkerlighetsnært jeg har fått det. - Men synspunktene dine er interessante (vil jo ha det så reelt som mulig) og jeg skal se om det er mulig å individuelt styre antall beltebånd, livery på catering etc....og går det ikke idag, kan man jo alltids spille inn ønsker for kommende oppgraderinger til devs :-)
-
Norsk FlySimulatorSenter Buskerud
Herlig - dette er noe jeg har ønsket lenge.... Dette er noe iallefall jeg kunne tenke meg å benytte meg av, med mindre det prises helt ut i det blå. Prisrange 500~1000 for en god økt, 2-4 timer er akseptabelt, og det er et sterkt ønske, dersom simmen baseres på FSX, at det blir mulig å koble til vatsim for full realisme :-) Spennende prosjekt! Lykke til!
-
Ground Services
Må si jeg synes det begynner å bli mye eye-candy i FSX også nå, nå som man har fått flere addon-leverandører som satser på allround opplevelsen med ground-services etc. slik at vi som virkelig ønsker full realisme, og ikke bare hopp i cockpit og dra av, kan få "full pakke". Om man skulle fått komme men noen ønsker måtte det være at man faktisk kan se passasjerene tusle gjennom gate og inn på flyet, eller ut dørene og ned airstair til en ventende buss... Så bra GSX har blitt burde jo dette være en mulighet, men selvagt ikke på bekosting av fps eller viktigere ting.... Ellers hadde en forbedret passenger-addon også vært kjærkomment.... Her er en liten videosnutt jeg laget da jeg hadde fått konfigurert opp GSX og AES i perfect harmony på Gardermoen :-)
-
Ny tutorial til ngx 737 pmdg
Så ut til å være en bra tutorial. Men dette ser ut til å være del 1 av en todelt tutorial... Har du link til resten også? Å bare endre til *vol2.pdf ser ikke ut til å fungere.... :-)
-
Live ATC
Noen som vet om en live feed fra ENGM Tower? Eller ENZV Tower? Evt. Approach?
-
Atter en tåpelig bilavgift uten logikk, eller..?
Ser bare hvordan det har blitt her i Indre Østfold hvor jeg bor. Det bygges ny motorvei trasè fra Vinterbro til Ørje, og veien bygges etappevis - dvs at det kan gå mange år til veien står ferdig, særlig fordi de enda ikke er enige om deler av trasèen, spesielt Vinterbro/Hobøl, men også Mysen/Hærland. Vi har etter mange år, trasèen fra hærland og halvveis til Ørje stod faktisk ferdig tidlig på midten av 90-tallet og er en gammel vei etter dagens standarder, men så stoppet det fullstendig i flere år (veien endte bare i en vegg og avkjøring til gamleveien i nesten 10 år) før endelig resten av denne trasèen ble ferdig rundt høsten 2003. Deretter kom trasène mellom Askim og Mysen på plass sakte men sikkert, og nå sist mellom Askim og Hobøl med den nye Askimporten og Smålensbrua. Bevares det blir flott når det er ferdig - og vi kan skilte med motorvei fra Ørje til Oslo, 90Km/t og 100Km/t, og redusserte pendlerminutter i bil, bedre sikkerhet, bedre byklima siden veiene er lagt utenfor sentrum, men det har tatt mange år, og prisen er selvsagt bompenger. Og enda er det ikke ferdig. Vi har faktisk betalt bompenger i snart 10 år allerede for noe som ikke er ferdig engang. Pr idag kreves det inn bompenger på hver side av Askim, men hele seks bomstasjoner skal sørge for inntekter når hele trasèen er ferdig. Staten har riktignok lovet å ikke sette opp 6 stasjoner a 26 kroner, men heller fordele det litt og ha lavere sats, 15 kroner f.eks slik at totaltrøkket ikke blir så voldsomt.... Jau, det ville no bærre vorri lækkert - men vi vet alle at slikt er løgn. Men med dagens automatiserte stasjoner, hvor vanskelig er det å snikoppjustere dette, sakte men sikkert over tid??, og med de holdninger våre folkevalgte utviser og basert på erfaring, så forsvinner ikke disse bommene etterpå. De blir stående til evig tid for å suge ut litt her og litt der til å finansiere vedlikehold, kollektivtrafikk og skoler/barnehager osv osv... Jeg sier takk til Staten for ny vei - men gildet skulle helt klart vært finansiert på andre måter enn bompenger. Norge er nærmest et U-land når det kommer til bilpark, veier og trafikk-avvikling! (og da har jeg ikke tatt med den fantastiske jernbanen vår!)
-
Atter en tåpelig bilavgift uten logikk, eller..?
For ikke å nevne Jensemanns tveeggede tunge i BioDiesel saken.... Var jo så utrolig bra med BioDiesel og avgiftsfritt var det også, og så når flere begynte å gå over på dette, ja da måtte man skattelegge BioDiesel.... Eller el-bilene som ble frontet med goder som fritak i bomringen, gratis parkering, kjøring i kollektivfeltet, ingen moms/engangsavgift osv osv...Foreløpig er det vel også slik, utrolig nok, men etterhvert som flere og flere begynner å kjøpe elbil, og disse blir bedre og bedre (og mer reelle erstatninger for bensinbiler, annet enn til småturer og bykjøring) vil jo dette spise av "avgiftskaka" fra de andre bensinbilene, slik at inntektene i statskassen synker (jensemanns værste mareritt).... Er nok fort gjort for regjeringen da å begynne å stramme inn avgiftsskruene her da.... Nei, det er lenge siden jeg så at Jensemann og de andre avgiftshaiene i AP taler med kløyvet tunge......
-
Atter en tåpelig bilavgift uten logikk, eller..?
Ja det er klart, om folk faktisk slutter å kjøre bil, går jo ikke budsjettene opp, og da må de finne et annet sted å suge ut penger. F.eks så er det jo ganske artig at statenfaktisk budsjetterer med trafikk-bøter og at folk skal bøtelegges for foreseelser. Dersom alle trafikkanter kjørte 100% lovlydig hadde man gått på en reall budsjettsmell :-) - Er jo en grunn til at nettopp bøtesatsene for trafikk øker hvert år, mens andre justeres hvert 10'ende år....Er jo kun for å dra inn mere penger i kassa og finansiere andre budsjettpunkter.
-
Atter en tåpelig bilavgift uten logikk, eller..?
Med avgiftskåte AP bak rattet er jo ikke dette noen bombe.... Og etter at bomstasjonene rundt Oslo (som etter lovnadene egentlig skulle vært fjernet for flere år siden, men som så ble bestemt skulle være permanent), ble automatisert, åpner jo dette for mange interessante muligheter, til å f.eks differensiere kostnaden etter bilmerke, årsmodell (eldre biler betaler mer enn nyere f.eks), eller at en som passerer bommene ofte betaler mer pr passering enn en som kjører sjeldnere osv osv.... Her setter vel egentlig bare fantasien grenser, og når det gjelder avgifter er AP ganske fantasifulle.