Gå til innhold

Per Magnus Brenne Østhus

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. Synes dere det burde være obligatorisk med litt acro-flyging for å få ATPL/CPL? Slike "wing-break" tester er artige å se på ja Torbjørn:) Her er en for seilflyet DG-1000 som er sertifisert for +7/-5 G med 18 meter vinger. Man ser også karbonfiberets egenskaper: det holder seg sterkt helt til det plutselig bryter totalt sammen. http://www.dg-flugzeugbau.de/Data/Videos/bruchversuch-i.wmv
  2. Vil gjerne takke Oslo Flightsimklubb for oppmøtet på årets Unge Ørner! Kjempeinnsats! Når været ble som det ble på lørdag, var simming den eneste flyaktiviteten som var mulig Samt jeg har aldri sett maken til monster PC'er dere kom med! Flotte greier, og håper dere har anledning neste år også. Noen bilder fra Unge Ørner kan sees på http://picasaweb.google.com/ungdomsutvalgetnlf/UngeRner09?feat=directlink mvh Per Magnus Østhus Ungdomsutvalget i NLF
  3. Hehe jepp:) Men det blir ille når de forsøker å overbevise verden om at det hele er en løgn. Verden vil bedras.. Jeg liker ikke at vi blir forpestet med slikt pseudo-vitenskapelig sludder som disse konspirasjonsteoriene er. Fin film, Geir! Misunner deg å ha overvært en launch! Håper å oppleve det selv en dag:). Var det flere som så programmet på NRK2 ikveld, forresten? Fint program om Apollo-ferdene
  4. Tror nok de - hvis det var noen som utredet disse mulighetene - raskt kom til konklusjonen at det er vanskeligere å fake enn å faktisk dra dit. Og ser ser ikke noe mer meningsløst enn å ha en jobbe med noe slikt.
  5. Det er svindyrt å dra dit . Amerikanerne satte seg et mål om å komme dit først for å knuse Sovjet og whatnot, uansett hva det måtte koste. Det var litt andre tider da, med kald krig, vest mot øst, kommunisme mot kapitalisme... Sitat fra The Right Stuff (knallkul film btw): "No bucks, no buck rogers!" Se forøvrig www.clavius.org for debunking av alle konspirasjonsteorier .
  6. Litt vel overdrevet med kræsjlanding ja! Nok et eksempel på at media er katastrofeorientert.. men det er noe rart med mennesker og flyulykker. Det finnes jo ikke et eget program for "train crash investigation" så vidt jeg vet
  7. Nydelig Geir, helt nydelig fem tomler opp!!
  8. Ja, det har vært ganske ekstremt i dette tilfellet. Det er vel litt fordi man rett og slett ikke vet hva som har skjedd med flyet... noe informasjon må man jo gi, og hvis man ikke vet hva som har skjedd blir jo den informasjonen håpløs. Mulig Brasil har sin egen etterforskning, og ikke vil "dele"?
  9. http://news.airwise.com/story/view/1246664654.html ser ut som de fortsetter litt til. Håper de finner den!
  10. Hei, Jeg synes alle burde lese den første og tredje posten på dette foruminnlegget her: http://www.pprune.org/rumours-news/376433-af447-now-added-preliminary-report.html PPRune er et forum for profesjonelle piloter, for det meste fra Storbritannia. Mye informasjon og god engelsk humor
  11. Hehe, er et lite paradoks det der ja.
  12. Hehe, eller som Petter Solberg sier: "It's not the fart that kills you, it's the smell!" Men det er nødvendig å være klar over risikoen, ihvertfall som pilot!
  13. Ja er nok ofte slik.. enkelte ting må man vel erfare selv også. Men jeg er overbevist om at sikkerheten øker når man leser rapporter. Noe får man uansett med seg, bevisst eller ei . For de som er interessert, finnes rapporter fra seilflyseksjonens sikkerhets- og utdanningskomité her: http://www.nak.no/seilfly/html/Medlemsider/Hend_hav_2009.html. Vil understreke det som står i forordet øverst .
  14. Jepp, det har vært altfor mange alvorlige ulykker nå de siste årene. Hva dette skyldes er ikke enkelt å si.. om det bare er slik at ulykker kommer sjelden alene eller om det er noe annet. Det jobbes nok med dette i NLF ja. Jeg synes det er rart at det ikke er en havarikommisjon for biltrafikk, på lik linje med luft-, tog- og båt.. (fart? ). For det er mye bedre å lære av andres feil enn å erfare de selv:). Jepp det er farlig å gå ut døra:). Det hele handler om hvordan man håndterer risikoen. Og jeg vil påstå at man lærer mye om risikohåndtering av å fly (RL seff, no offense )
  15. At det er et offentlig forum er en del av poenget mitt. Skal man uttale seg offentlig om noe, forventes det at man har peiling på hva man snakker om. Jeg sier ikke at noen har sagt noe her, men jeg tipper på at du begrenser deg i stor grad hvis du forteller noe offentlig om jobben din innenfor helsevesenet også. At ulykker kommer frem i media er jo en selvfølge. Å undergrave ulykker og hendelser er skumle greier. Dessverre er det slik at media er katastrofeorientert. Det er ikke uten grunn at mange organisasjoner krever kurs for folk som skal uttale seg i media på deres vegne.