Gå til innhold

Anton Brondz

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. ELLER så kan man bruke X-Plane. Jeg vet dette har skapt sterke reaksjoner tidligere, men jeg tror det er på tide å innse det. X-Plane er allerede tilgjengelig for de tre mest bruke operativsystemene i verden, det har fly, scenery og en aktiv brukerbase som kontinuerlig kommer med nye oppdateringer. I tillegg er neste versjon allerede i full utvikling. Om det er noe som mangler, så er X-Planes kodebase allerede mer tilgjengelig i form av SDK og lignende enn FS noen gang var, så det at det mangler addons osv er ikke et større problem enn at noen utviklere eller andre interesserte setter seg ned og lager dem. Så hva er greia med å vente på noe nytt da?
  2. Ja. Og nei, det er ikke i nærheten så flott som det ser ut.
  3. Hei I forbindelse med at jeg for tida holder på å skrive særemne i norsk, trenger jeg noen som kunne tenke seg å være med på en kort spørreundersøkelse om hvordan man snakker og skriver på Internett. Hvis du kan tenke deg å hjelpe til, så ligger undersøkelsen her. Om noen i tillegg har tid til å svare litt mer utfyllende, så vil jeg gjerne høre fra dem og. Jeg er tilgjengelig både på MSN (dinolinux@gmail.com) og på Skype (dinounix). Takk på forhånd
  4. Om folk her skal innom omtrent det samme tenker jeg at det ikke hadde vært dumt å i det minste si hei og høre hva folk har av planer. Eller hva?
  5. Jeg har planer om å dra dit onsdag 20. blir det vel, en eller annen gang rundt 1200. Hadde i utgangspunktet tenkt å snakke med Avinor pluss noen universiteter, men sier ikke nei takk til en liten runde rundt på messa bare sånn for moroskyld
  6. Det gjør det. Generell studiekompetanse er ikke bare et fancy uttrykk, selv om det riktignok er fancy, men det gir den som har det adgang til å studere videre, ettersom man har kompetansen til det. Har du ikke generell studiekompetanse, vil du nok risikere å ikke henge med siden du ikke har lært det som kreves for det Det er et valg man tar før videregående, og er også noe av grunnen til at langt over halvparten velger å gå den noe kjedeligere veien om studiespesialisering som det så fint heter. Når det er sagt, påbygging til generell studiekompetanse kunne kanskje vært noe, men hvis jeg ikke tar helt feil, er det noe man må ta i vg3.
  7. Dette kommer sannsynligvis til å bli vilt upopulært, men greit.. Over det siste året har jeg sett innlegg på innlegg angående slike saker på diverse norske flyforum. Felles for dem alle er at det hver gang blir møtt med like stor avsky og "hadde jeg visst hvem det var, hadde jeg gått og banka dem opp med en gang". I media blir det også presentert som om det var første gangen det skjedde. Det er det ikke. Selvfølgelig er det ikke bra, men se heller på hvorfor folk gjør dette. De kjeder seg og så lenge ingen gjør noe med det problemet, kommer dette til å skje igjen og igjen. At dette skjer med fly er en ren tilfeldighet, det kunne like gjerne skjedd med en hvilken som helst annen transportform. Jeg gikk selv på en skole der det å kaste isklumper og snøballer med stein på forbipasserende biler i 50 km/h ble sett på som "sykt kult". Å bli truffet av en slik isklump rundt en farlig sving kan være minst like farlig for bilføreren som for det er for flygeren å bli blenda av laser på finalen.
  8. Jeg har Windows også, men den kjører på en mindre kraftig maskin. Hvis Aerosofts simulator skal være i nærheten av FSX i systemkrav, kommer jeg til å trenge en bedre maskin. Å dualboote med Windows og Linux har jeg gjort før, og det er stress. Uansett.. Jeg er avventende.
  9. Du tuller.. Har den tråden min dukka opp igjen? Angående Aerosoft.. Det er kjempefint at de har ting å utsette på både FSX og X-Plane, men bortsett fra at "clearly we've got an issue here", ser jeg ikke noe konkret forslag om hva de har tenkt å gjøre med det. Jeg blir ikke overbevist om noe før jeg faktisk får sett resultater, beklager. Edit: Og nei, bare fordi de liker Rise of Flights flymodell betyr ikke at de har en fullgod løsning. Det der er bare å kaste ideer ut i lufta. X-Plane har flere fordeler enn "bare" flymodellen. Aerosoft har bare planer om å lage en simulator for Windows. Som Linux-bruker er jeg allerede ekskludert, så jeg kommer ikke til å skaffe meg Aerosofts "flotte, nye, superperfekte" simulator.
  10. Tror det var Silje eller noe lignende. Flyet ble etterpå oppkalt etter henne og hadde en plakett med navnet hennes på. Edit: Hun skal også ha blitt tilbudt jobb i Widerøe. Så sent som i 2000 gjaldt tilbudet fortsatt. Det var forøvrig verdens siste Twin Otter som gikk i rutetrafikk hvis jeg ikke tar helt feil.
  11. Anton Brondz svarte i Kai R Sivertsens innlegg i et emne i Kaffekroken
    telepriser.no
  12. Anton Brondz la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Enda en ny flyulykke, denne gangen i Paris med en Vueling A320. Reuters' artikkel Ingen omkom, men det begynner å bli vel mange flyulykker i år..
  13. Bare hyggelig Spør i vei hvis det er noe du trenger å vite om løft og slikt
  14. Da kan du godt bruke eksempelet jeg kom med i forrige innlegg. Problemstilling: Hva slags vingeprofil yter best, uansett angrepsvinkel? Hypotese: Et krummet profil gir bedre ytelse enn et flatt profil (dårlig eksempel, du kan sikkert komme opp med noe bedre) Fremgangsmåte: - Finne ut hvordan en vinge fungerer - Designe flere profiler som jeg tror vil virke - Sette profilene i en vindtunnell og se hva som skjer Dette var bare en kjapp skisse over hvordan jeg ville gjort det, men det burde illustrere poenget. Var det til hjelp?
  15. Gratulerer med eksamen i teknofag Nå veit jeg ikke om meninga med din eksamen er å forske for å finne opp noe helt nytt, eller om det er å se nærmere på ting som allerede finnes. Er det sistnevnte, så blir det ganske lett for deg. Hvis jeg skulle forske på angrepsvinkler og vingprofiler, ville jeg starta med å se litt på teorien bak det, blant annet Bernoullis lov og hva det har med fly å gjøre. Deretter ville jeg laget en haug med vingeprofiler, tatt dem med til en vindtunnell og testa dem for å se hvilket profil gir, som det på fagspråket heter, mest laminær strømning. Når jeg hadde funnet det riktige profilet kunne jeg utvida forsøket med å se på angrepsvinker osv. Problemstillinga her kunne vært noe sånt som å finne et optimalt profil for best mulig løft. Alternativt kunne du sett på hva slags profil vil gi det beste forholdet mellom løft og motstand for å finne ut hvordan flyvinger burde konstrueres for at fly skal kunne gli så lenge som mulig. Problemet er bare at dette er velkjente fakta, du trenger bare å ta fram en hvilken som helst bok om dette temaet for å finne ut alt sammen. Skal du ha en original forskningsidé, må du nok være mer kreativ. Hva med å sette seg inn i hva slags problemer flykonstruksjoner i dag står ovenfor? Er det for eksempel praktisk å bygge passasjerfly formet på en slik måte at de skaper minimal luftmotstand? Du får spørre hvis det er noe konkret du lurer på i forhold til løft, luftmotstand og lignende