Gå til innhold

Morten Ruud

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. Ved å ikke nevne DCS så setter du også fingeren på noe jeg personlig mener er noe av problemet: Det er generellt lite prat om ANNET enn FSX/MSFS/P3D, og i tidligere år har så godt som alle forsøk på å skape litt interesse for andre sims, både fra meg og andre, blitt om ikke direkte motarbeidet, så ihvertfall møtt av en enorm vegg av stillhet og/eller uvilje. Dette gjør at folk som ikke er glødende interessert i FSX/P3D velger å holde seg andre steder enn her. Jeg bruker ord som motarbeidet bevisst, siden jeg har opplevd å fått regelrett flåkjeft på PM fordi jeg har VÅGET å poste noe som ikke er FSX. Dette er vel og merke mange år tilbake i tid, og forumet var et helt annet beist da. Jeg er enig, Marius. Jeg synes absolutt det burde være plass til DCS og andre i den kategorien på flightsim.no. Grunnen til at dette ikke ble nevnt av meg er jo fordi jeg aldri har prøvd det og vet svært lite om det. Årsaken til det er jo at jeg ikke har tid til å sette meg inn i annet enn P3D. Allikevel synes jeg at det er kjempeinteressant å følge deg og bl.a. Fredrik. Slik presentasjon som du drev med synes jeg er positivt for forumet
  2. Mye av grunnen til at det har blitt lavere aktivitet på forumet er fordi det ikke har vært noen ny FS fra Microsoft etter FSX. FSX fikk leve altfor lenge, mistet sin nyhetsverdi og også en kundegruppe under 25 på grunn av dette. Hvem velger i dag et eldgammelt spill med kompatibilitetsproblemer? Den gruppen under 25 har derfor valgt Facebook og andre steder enn fs.no. P3D og X-plane har ikke kunne gjøre opp for dette problemet. De kom på mange måter for sent i gang, selv om X-plane selvfølgelig har vært tilstede veldig lenge, men har manglet noe som ikke har gjort det så populært. Tilførselen av nye unge medlemmer er derfor lavere enn den burde ha vært.
  3. Morten Ruud svarte i Jack J Jacksons innlegg i et emne i Kaffekroken
    Dette gjaldt nok fortrinnsvis med en snurredisk. Med dagens SSD'er skal ikke det ha noen betydning fordi både Win8 har blitt smartere og fordi en SSD fungerer på en helt annen måte enn en vanlig snurredisk.
  4. Morten Ruud svarte i Geir Teigos innlegg i et emne i Kaffekroken
    Ja, og det synes jeg man ser en effekt av i forhold til antallet nye poster og aktivitet forøvrig på forumet.
  5. Man kan nok bli lurt av den grå fargen på taxiway, spesielt på små skjermen. Men som Magnus sier så er det ekte.
  6. Absolutt et interessant initiativ, men har dessverre ikke mulighet denne gangen.
  7. Morten Ruud svarte i Morten Slettens innlegg i et emne i Kaffekroken
    Utifra de sammenlignbare testene jeg har sett så vil CPU gi deg omtrent 25% økning i ytelse. Man sier ofte at man ikke skal vente når man kjøper ny PC fordi utviklingen skjer så raskt uansett, men om du har muligheten ville jeg ha ventet en uke eller to for nå vil Nvidia som produserer 780 slippe nye skjermkort som blir en 900-serie. Da vil muligens prisene på 780-kortene bli presset ned noen hundrelapper. Det er ikke sikkert, men det skader ikke å vente. Om du ikke vil vente så kan du jo trygt kjøpe PC-en. Komplett monterer PC-en for deg med 3 års garanti. Får du problemer med PCen innenfor denne perioden kan du sende den til de, også vil de undersøke hva som er galt med den. Det gjelder jo selvfølgelig kun pc-delene.
  8. Morten Ruud svarte i Morten Slettens innlegg i et emne i Kaffekroken
    Jeg vet ikke hvilken PC du har i dag, hvilke feilmeldinger FSX gir og når den gir feilmeldingene. (Hvilken add-on osv.), men hvis vi tar utgangspunkt i Komplett-PCen så ville jeg valgt denne konfigurasjonen: Jeg er ikke helt fornøyd med de valgene Komplett gir på denne PC'en, så hvis du ønsker kan jeg sette opp et oppsett til. Kabinett: Gått for Fractal Design. Det er et medium-kabinett, og jeg ser ingen grunn til at du skal ha Big Tower med mindre du har ekstremt behov for plass. Der sparte du noen hundrelapper. Strømforsyning: Her er kvalitet viktig, selv om mange går for billigste løsning. Det du "sparer" i kabinett, legger jeg inn her istedenfor. En kvalitets PSU. Prosessor: FSX er avhengig av MYE CPU, jo mer jo bedre i enkelttrådet hastighet. Har ikke lest meg for mye opp på CPUen, men tror den skal holde i massevis. Vannkjøler: Har jeg ingen formening om. Anbefaler at du leser litt om disse i tester på internett for å se hva som passer ditt behov vedr. overklokking osv. Minne: Intel-CPUene er veldig glad i høy minnehastighet. I utgangspunktet trenger du ikke mer enn 8-16GB avhengig av bruksområde. Jeg har 8 GB og det holder i massevis. Det du eventuelt sparer i mengde ville jeg heller lagt i hastighet. (Her er Komplett dårlige da du ikke kan velge 8 GB-brikker med hastighet på 2400 Mhz.) FSX bruker ikke mer enn 3GB uansett. Hovedkort: ASUS er supert og der har du sannsynligvis alt du trenger og litt til. Grafikkort: Der kan du velge og vrake blant de som er GTX780. Du trenger ikke GTX780ti. Det er bortkastede penger i forhold til pris når 780 yter så bra som den gjør. Du har heller ikke behov for SLI. FSX bruker nesten ikke grafikkkortet så du kan også spare noen kronasjer på å velge 760 istedenfor. Har du behov for grafikkortet til andre spill ville jeg beholdt 780. 760 er et helt greit midt-på-treet skjermkort. Du kan også velge tilsvarende i AMD også uten fare. SSD: Her er det også helt avhengig av bruk. Jeg har en 120 GB som holder for mitt bruk. Har de mest brukte programmene og spillene på den også har jeg FSX på en vanlig harddisk. I utgangspunktet ville jeg gått for en Samsung 840 EVO i mengde 120-240 GB, men det er jo ikke et valg her heller. Du må nesten se an om du har behov for større SSD enn 240 GB. Det kan jo hende om du ønsker FSX på en SSD. Jeg ser ikke helt behovet for det, men enkelte melder at det faktisk hjelper på lasting av scenery i forhold til en snurredisk. Hvor stor forskjellen er kan jeg ikke uttale meg om, men du kan lese litt om det her: http://flightsim.no/forum/smf/index.php?topic=82834.msg663568. Harddisk: Jeg har to Seagate 2TB-disker. Seagate holder hos meg og jeg har ikke hatt problemer med de. Noen hardcore PC-brukere melder allikevel om en noe høyere feilstatistikk på disse diskene enn Toshiba og WD sine. Jeg ville ikke valgt WD sin green-serie på HD forøvrig. Derfor jeg valgte Black, men du kan trygt velge Seagate sine 2TB også. Man skal jo alltid ha en backup av sine viktigste filer uansett. Sikring tungt skjermkort PC-box large SteelSeries QcK mousemat, Kabinett: Fractal Design Define R4 Black Pearl Strømforsyning: Corsair AX 860 PSU Prosessor:Intel Core i7-4790K Vannkjøler: Cooler Master Seidon 120V CPU Kjøler Minne: HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB Black Hovedkort: ASUS Z97-DELUXE, Socket-1150 Grafikkkort:ZOTAC GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA SSD: HyperX 3K SSD 240GB 2.5" w/Watchdogs vou Harddisk: WD® Desktop Black 2TB DVD-spiller: Samsung DVD Writer, SH-224DB MS COA Win 8.1 Nordic Garanti 3 år - Sende inn Totalt: 19.263,88 Hadde vært fint om du kunne nevnt hvilken nåværende PC du har, hvilke behov du har ved siden av FSX så jeg evt. kan endre på noe av oppsettet. Jeg ville også valgt noen andre deler enn de som oppgitt. Det ville sannsynligvis blitt noe billigere da. Tilslutt vil jeg bare legge til at jeg ikke er noe orakel så jeg håper jo at du vil få andres meninger om en PC også.
  9. Jeg har ikke mye erfaring med VA. Men jeg synes jo at det gir en mye bedre helhet i flyvningen når du får en "mening" med flygningen gitt til deg av andre i form av ruter og flytyper. Jeg har tidligere vært medlem av http://www.virtualnorwegian.net for mange år siden, men ettersom jeg ikke har flytypen de bruker har jeg sluttet å fly for dem. Jeg har forøvrig heller ikke følt at jeg har hatt tid til å fly for et VA. For øyeblikket er jeg medlem av to VA. Så det kan jo hende at dette oppfattes som reklame for mine VA, men det er ikke meningen. Det finnes veldig mange bra VA der ute. De jeg er medlem av er http://www.scandinavian-va.net og http://www.freightdogs.info. SAS vet du jo hva er, men Freight Dogs er et Cargo-VA som har sin opprinnelse i USA, og har en grei medlemsmasse der borte, men i Europa og verden forøvrig er det ikke så stort. Freight Dogs er ikke et ekte flyselskap. Kun et virtuelt, og derfor er det helt fritt i forhold til hva og hvor man kan fly. Det er også valgfritt om man vil bruke VAFS eller ikke. Fordelen med dette er også at man kun trenger en flyvning hver 60. dag for å være medlem. For min del som er veldig glad i å fly variert passer dette meg for da kan jeg også fly for SAS VA når jeg har tid til det. De fleste VA har en grense på 30 dagers mellomrom mellom hver flygning som SAS VA har, og jeg har følt at dette har vært en tvangstrøye i form av at man må prioritere å fly for et VA. For meg som flyr noen ganger i måneden så passer egentlig dette ikke meg så godt, for da har jeg ikke mulighet til å fly Wizz eller Brussels Airlines hvis jeg skulle ha et ønske om det. Allikevel synes jeg nå at jeg har funnet en god combo i å være medlem av både et passasjer-VA og et cargo-VA. Det jeg prøver å si er at det er alle typer VA i form av seriøse VA'er som SAS som krever en testflyvning før du blir medlem slik at du viser et minimum av kunnskap, også har du selskaper som Freight Dogs der inngangen er stor som en låvedør og ikke er så seriøst, men allikevel kjempetrivelig med en aktiv og god administrasjon. Du er hjertelig velkommen til å fly for begge, og om du ikke trives er det jo bare å melde seg ut
  10. Nei, det høres ikke ut som cold and dark. Siden jeg ikke har flyet selv tror jeg ikke at jeg får hjulpet deg videre. Mitt siste forslag er å enten å velge cessna, skru av alt som er på dashbordet, og deretter laste inn iFly eller laste inn cessna, skru av alt, lagre flight. Deretter llaster du flighten du lagret, påser at alt er av, og deretter bytter fly til iFly. Det blir det samme som me 737'en, men det er anbefalt å gjøre det med cessnaen.
  11. Antar at du har tittet på side 6 her? http://www.sbin.hu/repository/fsim_repo/planedocs/tutorial.pdf
  12. Det skal være en form for configuration manager når man installerer det. Sannsynligvis ligger den start-menyen et sted. Under iFly eller lignende. Jeg har ikke dette flyet selv.
  13. Morten Ruud svarte i Morten Ruuds innlegg i et emne i Kaffekroken
    Da ble det Flightdiary på meg, og det ser ut til å passe mitt behov. Takk 😊
  14. Morten Ruud la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Hei, jeg ser at det finnes diverse sider hvor man kan legge inn sine flyturer. Jeg tenkte at det kunne være artig å legge inn mine flyruter på slike steder, men finnes det en side som skiller mellom private flyturer og flyturer i forbindelse med jobb?
  15. Flott, og takk. Det var jo ganske enkelt å ordne. Lurte bare på om det var mulig å legge inn "recurring events" hver tredje uke. Det virker ikke slik nå. Jeg jobber i turnus slik: uke1, uke2, uke 3, uke 1 osv...ser bare at annenhver uke, og hver måned er mulig i iCal