Gå til innhold

Christopher Eriksen

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. Et lite spm; hva er egentlig autothrottle?
  2. Hvorfor det? Er ikke det å vise lite respekt for at det faktisk er en nødfrekvens?
  3. Sist jeg sjekket lå terminalen(e) ved enden av 04L
  4. I real life blir som oftest climb bestemt utfra en hastighet. Under FL100 er denne hastigheten normalt 250 KIAS skulle jeg tro, og over er det vel noe rundt 280 KIAS. Deretter får vertical speed bare bli som den blir I real 737 har vel autopiloten en funksjon som styrer climb'en ut fra hastighet, men akkurat dette kan andre folk her mye bedre enn meg (jfr. Roald )
  5. ATC

    Christopher Eriksen la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Tok opp en liten atc snutt fra København ATCC i går ettermiddag. Kvaliteten er ikke noe særlig å skryte av (kanskje pga at jeg befinner meg i Kr.sand ), men bør iallfall være hørbart for dere som er vant til å lytte på scanner. Fila er på ca 1,1 MB og finnes her: ATC Tar gjerne imot tilbakemeldinger.
  6. quote: Opprinnelig postet av Vegar Mikalsen: Sander, når er det du har vakt, og har du som regel øst eller vest, eller har du begge like mye? Skulle gjerne visst når du har vakt, kan jo høre på deg da, og hvis du kjenner Isak og vet når han har vakt, ville det vært meget flott! (Nå vet jeg ikke om jeg tørr å publisere atc over nettet ) Hva er egentlig så spesielt med han Isak? Har blitt nevnt i tidligere poster også?
  7. quote: Opprinnelig postet av Øyvind Hansen: Braathens har jo mange av de gamle 737ene uten at noen klager over sikkerheten av den grunn. Gamle og gamle. Så vidt meg bekjent er det eldste flyet til Braathens bygget i 1990 (Boeing 737-400).
  8. Noen som hvet hvordan avisen(e) får vite dette? Er det tips eller? Var ikke mange ukene siden at det en sen kveld her blåste ca 25-35 knop, noe som førte til sterk turbulens på finale 22, slik at både SAS (sk2389) og Maersk (dm139) måtte returnere til henholdsvis Oslo og Kastrup. Denne hendelsen ble ikke nevnt i avisen så vidt jeg husker.
  9. quote: Opprinnelig postet av camille fanjaud: Det skal kontaktes fölgende under turen *ATIS *GARDERMOEN CLEARENCE *GARDERMOEN GROUND *GARDERMOEN TOWER *GARDERMOEN RADAR (DEPARTURES) *OSLO CONTROL *BODØ CONTROL *BODØ OCEAMIC CONTROL *LONGYEAR AFIS Ikke glem Trondheim control
  10. Christopher Eriksen svarte i Johan Hanas innlegg i et emne i Kaffekroken
    quote: Opprinnelig postet av Johan Hana: Hei, Christopher! Det ser ut som om du har peiling på dette... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Kan du anbefale en film, som nakshop.no tilbyr? Eller har du andre plasser der det er et mye større utvalg? Har skrevet tilbake og sagt at jeg gjerne ville avbestille den, så jeg håper at det skal gå bra. Med vennlig hilsen Johan Hana Peiling og peiling...jeg har hvertfall filmen du snakket om og for en flyinterresert er den en skuffelse [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Vet at "Just Planes, Flight in the cockpit" filmene er bra. www.justplanes.com ITVV's filmer skal også være gode http://www.itvv.co.uk/ NAK-shop har også noen filmer fra "Harry's aviation", men disse bør du også styre unna (snakker av erfaring [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] ). [ 18-12-2001: Endret av: Christopher Eriksen ]
  11. Christopher Eriksen la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Er du glad i norsk natur er denne filmen å anbefale. For flyentusiaster var denne filmen ærlig talt bånn i bøtta. På 120 min er vel 110 av dem filming ut av vinduet, mens resten går med til å høre på kapteiner på dårlig engelsk introdusere flighten. Kun et par ganger har fotografen fått filmet det som skjer i selve cockpiten (like mange ganger som han filmer fra kabinen). Et eneste pluss er at vi hører ATC ganske bra. Ble mye negativt her [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] , men var jeg deg så ville jeg avbestilt med en gang hvis det er mulig. Finns hundrevis av bedre fly filmer enn den. [ 18-12-2001: Endret av: Christopher Eriksen ]
  12. Christopher Eriksen svarte et innlegg i et emne i Kaffekroken
    quote: Opprinnelig postet av georgkorycki: Er det noen som kan forklare hvordan man setter opp autoland fuksjonen ? Ikke det at flyet lander alene ,men at den stiller seg mot den riktige retning. For jeg har nemlig ALDRI klart å lande på rullebanen. Jeg har alltid "krasjet" ved landingen. Setter stor pris på noen tips. I FS 98 og 2000 må man følge en STAR eller late som man blir vektorert for ILS (går helt fint med FSNavigator). En skal aldri intercepte Localizer fra mer enn 40 graders vinkel. Eks. Skal du intercepte en LLZ fra øst der approach course er 360 grader, bør du intercepte med ca 320 grader. Så er det bare å trykke inn APP knappen i autopiloten og resten går automatisk. Husk også at en bør være under glideslope når man intercepter en LLZ. Vet ikke om dette var til noe hjelp for deg. Jeg har også opplevd et par ganger i FS98 at når flyet ikke er helt stabilisert på G/S og nærmer seg touchdown begynner det å trimme noe j... og før jeg har fått tid til å avbryte havner jeg i grøfta [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [ 17-12-2001: Endret av: Christopher Eriksen ]
  13. Christopher Eriksen svarte et innlegg i et emne i Kaffekroken
    quote: Opprinnelig postet av Kenneth Lima: Det er vel ikke bare den vestre rullebane på Gardermoen som er utstyrt med ILS CAT-II? Jeg trodde det både var 19R og 01L som var CAT-II utstyrt. Så vidt jeg vet er det 19R og 01R som er CAT-II godkjent, og det jobbes med å få 19R opp til CAT-IIIa. quote: Opprennelig postet av camille fanjaud: Det var egentlig umulig før Mai 2001 men nå er den vestre rullebanen på Gardermoen godkjent for CAT II og blir snart godkjent for CAT III! (det betyr at du kan lande med 0m. sikt) Så lenge ikke man er CAT-IIIc godkjent så er det fremdeles et krav om RVR (sikt på rullebanen). Men beslutnigshøyden er borte vekk [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [ 16-12-2001: Endret av: Christopher Eriksen ]
  14. Dette skjer med jevne mellomrom på Kjevik også, spesielt på dager der visual approach er umulig, vinden for sterk for "straight in 22", men været likevel godt nok for sirkling. Fly fra Oslo blir klarert for ILS-22 (OSLOK 1H arrival) og bedt om å rapportere når de brekker av for høyre medvindslegg 04. Dette skjer normalt i ca 1500 fot. Denne siklingen sparer flygerene mye tid på istedenfor å bli vektorert for ILS-04.