-
Norwegian bestiler 372 nye fly!
Carl: Du er klar over at vi (les: pilotene i NAS) har stevnet selskapet for retten fordi vi mener Helsinki saken er sosial dumping ?
-
hund på norwegian
Hos oss i Norwegian tillates desverre ikke hund i kabinen på utenlandsflyginger. Kun innenlands desverre.
-
Jetfly kjører elektrisk på bakken
Det står ingen spesifikk tidslimit i våre manualer (DY) om at vi må vente xx antall minutter før vi tar av. Men dersom maskinen har stått over natta vil det variere litt hvor kaldt det har vært ute før vi kan ta av. Det som dog er ett absolutt krav er at oljetemperaturen på motorene har beveget seg opp ifra minimum før vi tar av. På en normal turn around så er den jo allerede over dette. Men er det første flight på morrakvisten kan det være at man må stå og vente litt for at oljetemperaturen skal begynne å bevege seg. Det er også riktig at windows heat skal ha vært påslått i minimum 10 minutter før avgang. Dette har med styrken i vinduet i tilfelle birdstrike å gjøre.
-
Ytre balanseror
757 har, som 737 og de fleste andre "mindre" maskiner, kun ett balanseror på hver vinge.
-
low visibility procedures in force..
Hæ ? Kan dere i SAS gå med 125 meter på Rygge ? Javel, da får jeg moderere mine uttalelser om det skulle (mot formodning) vise seg og være riktig. I NAS trenger vi ihvertfall 200 meter for avgang på Rygge. På OSL derimot kan vi gå med 125 meter sikt. Og det er selvfølgelig riktig som Clamer nevner, at det er snakk om RVR og ikke visibility.
-
low visibility procedures in force..
200 meter for avgang ja, men 300 meter for landing.
-
Sant eller usant om NAX-skandale!
INGEN av dørene på våre fly kan hverken åpnes eller lukkes automatisk. Om det er mulig å få automatisk lukking av dører på NG vet jeg ikke. Det er mulig at man kan få det om man blar opp penger, men ingen av våre fly har dette ihvertfall.
-
Heftig Takeoff i dårlig vær
Kjenner ikke til anbefalt teknikk for avgang i sidevind, men vil anta det er noenlunde likt som for 737: takeoffrun gjøres med balanseror tilnærmet nøytralt, og man legger gradvis inn litt balanseror under rotasjon, akuratt nok til å holde wings level.
-
RC Nitro eller Elektrisk
Enig med siste taler. Gå for elektro, om du ikke er spesielt interessert (i trøblete motorer osv). Elektro danker vel ut nitro på bil også nå etterhvert vil jeg tro. Gjør ihvertfall det på helikopter.
-
Uheldig RC-Heli eier
Dårlige blader (og kanskje litt lavt turtall), bladene treffer halebommen når du driver på sånn, en bit av ett blad faller av, og dermed blir vibrasjonene så store at hele driten bare eksploderer.
-
Flare med 737-600
Selv en FF simulator er ganske langt ifra virkeligheten. Nå har riktignok ikke jeg prøvd de aller nyeste, men ihvertfall de vi bruker på Oxford er ikke særlig virkelighetstro å lande.
-
Flare med 737-600
Det er forsåvidt riktig, men såvidt jeg husker (med fare for å ta feil nå) så er det ikke limitations, selv om de fleste selskaper nok har det som policy. Men som sagt, når du er i lav flare så hender det at man drar dem for å få flyet til å sette seg.
-
Flare med 737-600
Det er typisk å flare LANGT dersom man løfter nesa for tidlig. Ved 30 grader flap, og ellers normal innflyging så kan du begynne og redusere power / throttle i ca 30 fot (A/T vil begynne og retarde i 27 fot ved autoland). I ca 20 fot løfter du nesa 2-3 grader, og får en fin landing der du skal. Speedbrakes er lov å bruke med flap extended på 737, og det hender man drar dem om man flarer 1-3 fot over bakken dersom man vil ha flyet ned. Men du får jo ikke ground spoilers før du er nede (kun flight spoilers).
-
Xenonlys i Bodø?
Kenneth: les hva jeg skriver før du åpner brødboksen da, jeg snakker IKKE om xenon, jeg snakker om TÅKELYS ! Espen: Grøftelys / tåkelys er det samme. Det er IKKE lov å bruke sammen med nær / fjernlys, og det er riktig at du lyser opp grøfta også, i noen få meter. Og hva vil du se der ? Elgen som du ikke rekker å svinge unna. Og du ser IKKE like bra 100 meter frem når du har tåke / grøftelys (eller hva du vil kalle dem) påslått, rett og slett fordi du lager en lysvegg like foran bilen som fanger oppmerksomheten din, og gjør at kontrasten til det som er lengre frem blir større (ergo virker mørkere). Dette er jo allerede for mange år siden slått fast i forskning. Husker jeg riktig så fikk du 28% dårligere syn på 60 meters avstand når du brukte tåkelys sammen med fjernlys. Det er forøvrig riktig at tåkelys kan være fint å bruke på SVÆRT svingete veier, når hastigheten holdes godt under 40 km/t. Over denne hastigheten har dem KUN negative virkninger på både deg selv og møtende trafikk.
-
Xenonlys i Bodø?
Den kommentaren viser jo bare at du overhodet ikke har skjønt problemet. Hva gjør tåkelys ? Jo, dem lyser opp veien MAKS 20 meter foran bilen (som oftest mellom 5 og 10). Hva er det du vil se i dette området ? Elgen som du kommer til å kjøre på om 0,3 sekunder uten å ha sjans til å reagere ? Og siden kontrasten til det som nå ligger i lyset som lyses opp av langlysene / nærlysene dine nå blir større (siden du har mere lys nærme bilen) vil pupillene i øynene dine trekke seg litt sammen, og du får vesentlig dårligere oppmerksomhet i området der nær / fjernlysene dine lyser (dvs. der du skal / bør se). Og for oss som møter deg så møter vi en vegg av lys like foran bilen din som gjør at kontrasten til området på siden av bilen din blir større, ergo vil vi ha vesentlig dårligere sjans til å oppdage ting der (f.eks. en fotgjenger, barn som kommer akende ut i veien osv). Og problemet blir bare værre om du justerer lysene slik at dem lyser ned i veien. Det er også værst når veien er blank, f.eks. sort asfalt med vann på, eller is.
Truls Hovden
Medlem
-
Ble med
-
Siste besøk