-
Civil Air Traffic Worldwide 24h
Ehh, var redd for det. Tok en liten titt og kunne ikke finne den ved et søk på url'n. Sorry om det plager noen :blush: . Men godt om noen som ikke har fått den med seg gjør det og syntes det var litt artig da?...
-
Civil Air Traffic Worldwide 24h
http://vimeo.com/1841471 Interessant video over all lufttrafikk i hele verden i et døgn.
-
Top 10 scariest runways
Hva er den verste rullebanen/flyplassen i Norge da?
-
Hvem er du?
Mulig jeg begynner å bli for gammal, men hva er det? Noe som mangler doble konsonanter og som bønnane oppe i der bruker når de er ensomme eller? :crazy: Kanskje lettere å finne en bondekjerring! Høres ut som det er DET du trenger... LOL (Bra innlegg, jeg greide bare ikke å dy meg :grin:)
-
Vi bør velge JAS Gripen!
Her kan man se Håkon Lie utdype å begrunne sitt valg: http://www.nettavisen.no/innenriks/politikk/article2236809.ece Rimelig imponerende av en kar på 103 år syntes jeg, hva syntes dere?
-
Age of Conan
Hehe, det er jeg absolutt enig i. Men det jeg mente med det er vel heller det at når man er der jeg er i livet akkurat nå så må man prioritere litt annerledes. Med to små barn, nytt hus som har endel fremdels å gjøre på, full jobb, FSX interesse, Flyving, engasjement i flere forskjellige klubber og lag etc. så blir det etterhvert lite med tid igjen til å spille spill. Kanskje også spesielt slik spill vi prater om her, det tar fryktelig mye tid! Jeg syntes jeg hadde holdt på veldig lenge med AoC for å komme meg på lvl 18!! mens alle andre jeg pratet med var på lvl 40-70 på den tiden. Kunne ikke fatte hvordan de hadde greid det. Men skjønte fort at her var det store forskjeller i hva man anser som "mye" tid til spilling. Hadde jeg holdt på slik så hadde jeg jo hverken sett noe til familien, eller kunne vært våken på jobb. Det var slik vi holdt på i studie tiden og før det husker jeg. Slik kan jeg ikke holde på lenger og ergo har blitt for "gammal".
-
Age of Conan
Hei, Jeg prøvde meg litt på AoC til å begynne med. Men er delvis enig i at spillet slet litt med å holde på interessen min. Det kan forsåvidt være av flere grunner. Jeg begynner kanskje å bli for gammal for slikt og har for mye annet å gjøre. Men en hvis apeal har spillet. Så nå når det snart blir lange vinterkvelder så hadde jeg tenkt å fyre det opp igjen for å sjekke om det har blitt bedre en det det var til å begynne med. Har også akskjer i Funcom :crazy: :mad: som ikke er så veldig moro for tiden, men det gjelder jo nesten alle aksjer nå :eek:
-
Hvem er du?
Hei, Er jo rimelig fersk sjøl, men gjør vel ikke så veldig mye galt i å ønske deg hjertelig velkommen til forumet!!
-
Hvem er du?
Ufattelig bra tiltak med denne tråden Petter!! Jeg har brukt noen dager! på å tråle igjennom ”Nå må noe gjøres med formuet!” tråden og lurt på å kommentere ett eller annet der, men har ikke fått meg til å gjøre det. Men dette initiativet var SÅ mye mer konstruktivt, så her må jeg slenge meg på!! Knall bra Petter (og du ser jo ut til å være av den yngre garde her også ”case closed!” spør du meg). Jeg syntes det var utrolig moro å se alle bildene av dere og lese om dere. Her er det jo en kjemperessurs med skikkelig sunn norsk ungdom full av spennende planer og utrolige interesser. Er så utrolig kult!!! Er noen få ”ungdommer” som er født før 1980 som har vært sporty og fulgt på i denne tråden, men kom igjen nå da!! Alle dere ”veteraner” vi vil se og høre om dere også!! Jeg tilhører ikke selv ”facebook/nettby generasjonen” så jeg skjønner at det kan sitte litt inne, men kom igjen!! Sorry for den lille avsporingen, men som dere kanskje skjønner så har jeg det med å bli sporadisk entusiastisk innimellom :blush:. Jeg er veldig snart en 35 år gammel odelsgutt fra Åsgårdstrand og har etter mye om og men flyttet tilbake dit og bosatt meg der igjen med min kone og to fantastiske barn, en skolegutt på seks og ei glajente på to og et halvt. Før jeg kom skikkelig i gang med studier jobbet jeg som lastebilsjåfør og anleggsarbeider, men det varte ikke lenge, studerte så informatikk på høyskolen på Rena og avsluttet med master i information science fra universitetet i Pittsburgh år 2000. Har jobbet mest med multimedia, GIS (geografiske informasjonssystemer) og e-handel. Det siste ser ut til å ha blitt min ”lest”. Jobber i dag i MultiCase Norge på Kullerød utenfor Sandefjord og har ansvar for utvikling av vårt e-handels system. Har vært med på å lage mange av ”shopene” på nett i Norge. Kan nevne MPX, Netshop og Fotovideo som noen her kanskje bruker. I fare for å fornærme "hullkort nerd generasjonen", så må jeg vel kunne si at jeg stiller i klassen for de relativt tidlige nerdene (kanskje jeg kan kalle meg andregenerasjons nerd?). Men i forhold til dagens ”nerde” generasjon har jeg nok sklidd av lasset. CP/M og DOS var en del av morsmelken og jeg var guttunge også på den tiden da de første IBM PCene så dagens lys og husker det som det skulle vært i går. Første flysimulator var på ZX-Spectrum og denne husker jeg at jeg sleit litt med og fikk aldri helt grepet på. Men verden gikk videre og vi fikk MSFS! Har som mange andre her fulgt alle versjonene gjennom årenes løp, men føler vel uansett at det er mange her som har mye mer dybde kunnskap og erfaring med FS en det jeg har opparbeidet meg. Selve fly karrieren startet vel med bretting av papirfly på bestefars fang mens jeg hørte på historier fra krigen og om flyene som ble skutt ned over gården. Du kan vel kanskje tenke deg de fantasiene som svirret rundt i et ungt guttehode. Gikk videre til liming og maling av plast modeller av gamle klassikere og hangarskip. Etter hvert ble det råd med R/C fly som utviklet seg til litt konkurranseflyving. Etter jeg var ferdig i Pittsburgh flyttet jeg en periode til Florida og da ble det my R/C helikopter der. Så bar det hjem igjen, til jobbing, husbygging og barneproduktsjon , men etter hvert som livet stabiliserte seg så boblet fort fly interessen opp til overflaten. Veien var da kort til Jarlsberg, og idet jeg hadde satt beina mine innenfor Tønsberg flyklubb var det gjort. Det siste året har så gått til å ta PPL-A og jeg er nå den lykkelige innehaver av eget flysertifikat (endelig!!). :grin: Nå tilbringer jeg så mye tid jeg kan avsette og minst hver onsdag kveld på Jarlsberg. Da har vi fast klubb kveld og alle er hjertelig velkomne!!! Det kan fort vanke en fly tur da, så det er å anbefale. Men uansett får du juge og dele erfaringer med andre flyinteresserte. For dere som flyr så er det ingen landingsavgift på disse onsdagskveldene så det er bare å komme i fly også. Husk bare PPR! Sjekk ellers www.flyveklubben.no. Ellers flyr jeg nå så ofte lommeboka tillater, tar med familie og venner ut på tur. Ser det er flere her fra distriktet og det er bare så sende meg en PM om dere vil være med opp! Jeg er vel også karakterisert som en relativ sosial skravlekopp, men det har du sikker skjønt hvis du har giddi og lest helt ned hit...
-
Göteborg Aero Show
Hei, Til helgen er det Aero Show på Säve: http://www.aeroseum.se/english/goteborgaeroshow2008/index.html Vi er tre karer som flyr over med LN-BDB fra ENTO på fredag kveld og planlegger retur på lørdag kveld, hvis været er bra. Er det andre som skal avgårde? Kunne vært moro å treffe noen fra forumet der.
-
Full beredskap på Gardermoen
Hei, Mulig BSL kan gi svar her (BSL G 5-1, §18.2): (2) Nød- og ilsituasjoner defineres på følgende måte: a) Nød: En situasjon hvor alvorlig og/eller overhengende fare truer, og øyeblikkelig hjelp trenges. b) Il: En situasjon hvor sikkerheten til et luftfartøy eller annet fremkomstmiddel eller personer ombord eller innen synsvidde er berørt, men hvor øyeblikkelig hjelp ikke trenges. Dette høres ikke ut som en nød situasjon...
-
Feedback på hjemmeside.
Ja det kan jeg godt tenke meg... Men det er jo 300 flytimer bare for tomta. Her må det nok prioriteres. LOL.
-
Feedback på hjemmeside.
Tok en kjapp titt. Ser fint du det. Fikk nesten lyst på hytte der. Men litt langt unna. Bildene lastes veldig tregt, det er det eneste jeg har å kommentere sånn på rappen. Du kan kanskje skalere ned bildene slik at de har den størrelsen du skal vise dem på. Et tilfeldig valgt bilde: 800px × 532px (skalert til 422px × 280px) 340.22 KB (348381 bytes) Som du ser her skalerer du det ned, kunne med fordel vært laget i 422*280 da hadde bildet blitt mindre og kommet opp raskere.
-
Lyst til å fly Notodden - Fagernes - Notodden?
Søren , er opptatt på søndag. Ellers skulle jeg ha kommet opp med LN-BDB fra ENJB og blitt med dere. Men kanskje vi kan ta en tur sammen senere en gang? Er forsåvidt også mulig for dere å komme å besøke Jarlsberg. Litt styrete men gå igjennom reglene og få PPR fra flyplasssjefen så burde det gå fint. Vi har klubbkveld hver onsdag og da tror jeg dere kan slippe unna landingsavgiften også. Er forresten også mulig å bli med meg ut på tur for de som bor i nærheten av ENJB og har lyst. Samme opplegg som her. Bare ta kontakt!
-
En gledens dag!
Hei, En ferskings bekjennelser: Hadde noen turer i helgen. Tok med meg en kollega opp på lørdags eftermiddag, og turen etter det sammen med min søster og mannen. Begge knall fine turer, godt vær og veldig fornøyde passasjerer. På søndag hadde jeg med hele familien (kona og begge barna). Det blåste litt mer på søndag (8kt). Vi hadde en veldig fin tur, selv om det var lett turbulens til tider og måtte jobbe litt under finalen, som normalt er med litt vind. Ikke noe problem og ingen som ble redde. Har jo flydd uhorvelig mange landinger med akkurat samme forhold, så her var det bare å gjøre som jeg pleide. Guttungen og Jentungen koste seg veldig og syntes dette var gøy. Jentungen sovnet etter ca 1/2 time . Var nok duvingen og motorduren som gjorde susen. Hun som er minst satte jeg bak sammen med mor. Begge hadde fått egne headesett (for barn). Vi fløy i 55 minutter, og det virket som å være opp i mot grensen for hva guttungen syntes var ok. Å sitte stille mer enn en time for en 6 åring er jo mye (greit å vite for planlegging av turer). Jeg tenker nå at det er greit å ikke ta med passasjerer som ikke er vant til å fly i små fly når det blåser noe særlig mer en 8kt. Det blir gjerne litt mer turbulens da og kan lett føles ubehagelig for de som ikke er vant til det. Erfarer også noe jeg forsåvidt har blitt fortalt av F.I. at flyet oppfører seg litt anderledes, særlig under landing med høyere vekt en det jeg er vant til. Det er særlig flaringen som blir vesentlig kortere/raskere en det jeg er vandt til. Kan virke som det er greit å beholde bittelitt power noe lenger en jeg pleier for å få en litt mykere landing. Jeg merker at jeg er mer "nærvøs" i forkant av flyvingen enn under selve flyvingen. Man tenker jo nøye igjennom hva man begir seg ut på før man skal fly. Dette bidrar vel bare positivt til at man forbereder seg godt tro jeg. Mens når vi har kommet inn i flyet, så er jeg hjemme og er helt komfortabel med situasjonen, selv med passasjerer. Håper det var noen nyttige kommentarer for andre "ferske" piloter.
Odd-Henrik Aasen
Medlem
-
Ble med
-
Siste besøk