-
Tavle-info om flytider - prosedyrer?
Betyr det da at når en ankomst på natta ikke befinner seg på Avinors ankomst-web, så er det fordi ingen fra det selskapet har meldt inn dette til Avinor - eks. fordi ingen hos Norwegian er i operativ tjeneste på det tidspunktet? Hva med Brussel - som vel styrer slot-tider etc. - er de noe inne i bildet i slike tilfeller, eller er det kun serveren i Oslo hos Avinor alt går igjennom?
-
Tavle-info om flytider - prosedyrer?
Jeg kjører til tider taxi i Bodø, og der har vi samme info på taksameteret som det som kommer på tavlene i avgangshallen. Det betyr at vi er oppdatert på forsinkelser og estimerte tidspunkter for avganger/ankomst. Ved slike oppdateringer - f.eks. forsinkelser hos en flight, dårlig vær/overflyving/omdirigering, hvordan er de konkrete prosedyrene? Hvem gjør hva av avgjørelser og informasjons-flyt? Vi har merket at det på ettermiddag/kveld, går mye tregere å oppdatere denne informasjonen. Er det tilfelle, og hva forårsaker i så fall forskjell i tid? En annen ting jeg la merke til - sist tirsdag kveld var det en flight (DY) som ankom først kl. 03.00 på natta. Denne stod ikke oppført i det hele tatt om jeg gikk på Avinors webside for avgang/akomst Bodø Lufthavn. Er avgang/ankomst på Avinors web ikke pålitelig? Det virket å være store forskjeller der i forhold til det som kom på tavlene (og i taxiene). Hadde vært interessant å få litt input på akkurat dette med flightinfo og prosedyrene der. Bjørnar P.
-
Leie ekte simulator i Skandinavia?
Takk for det Flemming - da er det nok neppe noe poeng å prøve der.
-
Leie ekte simulator i Skandinavia?
De har vel kanskje ikke sim av typen Airbus/Boeing?
-
Leie ekte simulator i Skandinavia?
Takk for svar så langt! Nyttig med innspill! Vedr pris - joda, jeg er klar over at jeg nok må punge ut en del, men derfor begynner jeg forberedelsene lang tid i forveien. Mente jeg så en pris på i overkant av 1000 Euro/t hos Sabena, tilsvarende rundt 8.000 pr time. Pris varierer sikkert veldig etter hvor det er, og omfanget på det man leier )simulator, instruktør, forberedelser etc) Tar gjerne imot flere tips om dere har. BAP
-
Leie ekte simulator i Skandinavia?
Jeg er begynt å forberede en spesiell "happening" et stykke frem i tid, der jeg ønsker å inkludere bl.a. leie av en ekte simulator (eks. B737, A320 e.l.), men ønsker informasjon om hvor dette er mulig å få til i nærheten her i Skandinavia, litt om hva det evt. koster osv. Gjerne websider med kontaktinfo også. Noe tilsvarende Sabena Flight Academy (www.sfa.be) Ønsker å motta tips til dette fra de av dere som er kjent med slike muligheter! BAP
-
IAS og reell hastighet?
Årsaken til at jeg startet temaet, var fordi jeg fikk problemer da jeg ikke tok hensyn til at høyde innvirker på IAS. Jeg skjønte ikke hvorfor jeg fikk overspeed så mye raskere høyt oppe enn ved lave høyder, når jeg satte cruise-speed i IAS ut fra mach .82. Det blir selvfølgelig feil. Og det er jo logisk siden det er påvirkningen fra luft-tetthet som avgjør IAS - noe som minker jo høyere opp man kommer. Jeg ser jo også (med bitte små tall) under IAS-måler, at det fortsatt står eks. mach .82 i cruisehøyde, og stoler da på at det er rett hastighet. Takker for oppklaring i allefall! BPET
-
IAS og reell hastighet?
Jeg antok at det måtte være noe sånn ja - takker for bekreftelse. Da skal jeg ikke stresse med at IAS ikke kommer opp i det som tilsvarer mach .82 når jeg ligger høyt der oppe... Men finnes det "regler" for hvilken cruise-hastighet som er "normalt" for forskellige høyder for de enkelte flytyper? Det vil kanskje ikke ha noen betydning dersom cruise-speed sammenstilles med TAS? IAS blir i så måte egentlig bare misvisende - med unntak i de helt lave høyder? (tror jeg har oppfattet det rett?)
-
IAS og reell hastighet?
Bare et kort enkelt spørsmål... Jeg la merke til at da jeg fløy en A330 i FL390, fikk jeg overspeed lenge før jeg kom opp i hastigheten som var satt i flightplanen - rundt mach 0.8 - hvis jeg skjønte rett at det er normal cruise hastighet for denne flytypen. Er det slik å forstå at i cruise-høyder på det nivået, blir det en stor forskjell på reell hastighet og hva som vises som ind. airspeed ? Når en flightplan settes med cruise speed mach .82 f.eks., kan jeg kanskje ikke regen med å få dette som ind airspeed siden det da blir overspeed på flyet? Hvordan fungerer dette egentlig? BPET
-
FLYFILM på TV3!
.... og så har vi jo "Hjelp, vi flyr!!!"
-
Avslutningspresang!
Bare en liten meddelelse... I forbindelse med at jeg nå snart flytter til Bodø, hadde kollegaene mine her i Mo "lurt" meg med på en "Game-night" på jobb i går kveld. Vi har av og til "gutte-kvelder" med de som liker å spille litt Need for Speed, Ghost Recon, m.m. Det jeg ikke visste var at de hadde planlagt avslutnings-kveld, med tilhørende innhold. Men jeg ante ugler i mosen da også Hilde og Elise dukka opp - de liker da ikke dataspill, tenkte jeg?? Noen har også tydeligvis oppfatta at jeg er litt "flightsim-entusiast" på fritida, ... med av og til trøtte morraøyne, fordi "jeg måtte bare lande nattflyet før jeg kom på jobb"... osv. Jeg fikk derfor overrakt - ..... en Rothco Flight Suit, sort beret og solbriller á la Top Gun!! Fantastisk artig!! Den skal jeg ha på meg når jeg setter meg foran flightsim på storskjerm på "gutterommet" på Tverlandet. Etterpå måtte jeg kjøre radiobil for å vise ferdigheter, ut på byen til middag ikledd Flight Suit'en, og tilbake på jobb for mer moro. Vil bare med dette få takke mine meget oppfinnsomme og hyggelige kollegaer - Eigil, Ottar, Jan Arne, Geir Tore, Hilde, Elise, Ole Morten, Ronny, Torstein, Rolf - det var en presang som varmet! BPET [ 12-04-2002, 11:15: Endret av: Bjørnar Pettersen ]
-
Største flyplass
Nå dreide jo spørsmålet seg om den største i Europa, så det blir vel uansett irrelevant å trekke inn de som er i USA og andre deler av verden.... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Hva med største flyplass for sjøfly? Stillehavet? [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] BPET
-
Største flyplass
Fra en side om Frankfurt: "Frankfurt is an advertising capital and is host to the most important international trade fairs (for the automobile and book industries, among others). It is also the transportation center of the country, with the largest airport in Europe." ...kan jo tyde på det. Alt etter om man regner i omfang eller trafikk, kanskje: "HEATHROW is the world's busiest international airport. This leaflet explains the many reasons why further expansion of Heathrow is unacceptable", står det et annet sted å lese... Men det er vel med dette som med mye annet - det kan endres fra tid til annen. BPET
-
"Hvordan virker...."
Jeg kom bare tilfeldigvis over noen sider som forklarer "mye mellom himmel og jord" som vi ofte lurer på. Heriblant mange områder innenfor luftfart. Om det er til dels kort og enkelt forklart, kan det kanskje gi mange en liten aha-opplevelse. HowStuffWorks - Aviation BPET
-
Midt i målgruppa???
Det var kanskje Libresse "med vinger"? Og i TV-reklamen ser vi jo hun som bare rasker med seg en pakke og må "fly avsted".... Helt klart noe for oss flightsimmere! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] BPET
Bjørnar Pettersen
Medlem
-
Ble med
-
Siste besøk