Gå til innhold

John A, Moen

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. https://www.ippc.no/ippc/ Ser ut som om du ikke blir sendt videre til /ippc/ slik som du skal... men fungerer vertfall
  2. vell, AW eier helikopteret på det aktuelle tidspunket artikkelen ble skrevet,under begrepet "industrimaskin". Men det sies ingenting om skroget blir norsk eller ikke... Men uansett, så er maskinen ytteligere forsinket til kjevik.. forventes: 16:15 Da landet maskinen litt over klokken 16:00, med Norske farger og flagg. Nydelig maskin!
  3. Dette er nok den første maskinen som skal bli norsk jo. Maskinen ble forsinket i går, men ankommer Kjevik ca 13:30 i dag.
  4. I dag klokken rundt 14:30 tiden lander den første av de NH90 helikopterene Luftforsvaret har anskaffet seg for første gang på norsk jord. Dette skjer da på Kjevik, og maskinen vil stå her til i morgen, hvor da den vil fortsette nordover mot Bardufoss. Muligheten er der for å få med seg en "historisk" bengivenhet på kort varsel
  5. http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article803159.ece
  6. Stemmer...(YLB og YPZ) Kunne virkelig gått ille dette ja.. Skal bare være sjeleglad for at den Cessna Mustangen (til x antall millioner) ble flyttet ut av den hangaren der for en drøy måned siden da...
  7. Flyet var nok ett "gammelt"-jarlsberg fly LN-YPZ (Rans S-6 med en Rotax 582), som i slutten av sommeren ble solgt til O. Løvland. Flyet kom på tilhenger til den aktuelle hargaren for bare ett par uker siden, og har ikke hadd noe spesiell flytid her på sørlandet, ettersom det har stått i en privat garasje og gjennomgått endel overhalinger siden i sommer etter en hard landing på Jarlsberg. Ufattelig trist sak dette her.. Flyet var tenkt benyttet til skolefly for mikrofly elever her i kristiansand og omegn, ettersom vi har stått i lang tid uten klubbfly med "permit to fly"... Har selv hadd en del turer i dette flyet mens det var operativt som skolefly på jarlsberg. Syns virkelig synd på eieren av den lav-vingede maskinen(CH601UL) som det er bilde av i slutten av artikkelen. Han har arbeidet i over ett år med å total-renovere flyet sitt, og ventet (omtrendt) bare på "permit to fly"-beviset i posten, også blir flyet sterkt skadet i brannen... igjen... ufattelig trist...
  8. kristiansand her også gitt... Ikke så mye Flightsim på meg heller for tiden, men er av og til å se oppi lufta over byen;) Hadde vært gøy å få til noe treff ja...
  9. John A, Moen svarte i Tom Knudsens innlegg i et emne i Kaffekroken
    Er vell akkurat samme prinsippet som for Wimp ang tv2 Sporten. Du kan fritt laste ned applikasjonen gratis, men at det brukes sms eller andre løsninger for å betale for abonnement for bruk av applikasjonen.
  10. Congrats kompis! Gikk som planlagt dette
  11. I første episode av denne sesongen av 71* Nord bidrar luftforsvaret stort både med å stille kjøretøyer, Hangar, båter og ikke minst vår kjære Lynx Simulator på Kjevik til disposisjon Konkurransen i simulatoren går ut på at de to lagene skal konkurrere i å navigere og fly helikopteret fra Kjevik til Notodden via Evje og Fyresdal. Og de får poeng for beregning av tid, drivstoff og distanse kontra aktuell. Sendingen gikk opprinnelig nå på Mandag som var, men går i reprise klokken 20 nå på Søndag førstkommende. Om simulatoren: Bygd inni cockpitten til en havarert Lynx. Instrumenteringen er 3 x 19" LCD skjermer som er innfeldt. Overheadpanelet er ikke funksjonellt. Radiostack er en "billig" Beech replica. Flight controls og pedaler er Flightlink / orginal Lynx kollektiv er koplet til servoene. Det visuelle systemet er levert av 3D perception, og prosjekteres på en 190* dome med sømløse overganger. Simulatoren kjører Xplane 9 ,med egen modellerte helikopter modeller som er fintunet i samråd med Lynx flyvere for å bli mest mulig likt det ekte helikopteret :grin: Jeg kan med sikkerhet si at flyopplevelsen er ekstrem i denne simulatoren, pga det sinnsyke visuelle systemet! Feil i programmet: Tom Stiansen kommer i skade for å si at luftforsvaret bruker denne simulatoren til trening av flyvere. Dette medfører IKKE riktighet. Simulatoren er i bruk ifm tekniker utdanningen på Kjevik, men ikke flyverutdanningen!
  12. C206 med Norsk pilot måtte nødlande i bushen i Tanzania
  13. Er veldig enig i dine utsagn her Clamer! Må for all del ikke glemme at det finnes noe som heter Experimental! og ja, LSA er nok det som blir framtiden innen privat/rekreasjons flygning. Alle disse flytypene som blir nevt overfor her (CT/Dynamic/MCR osv) kan også registreres som motorfly! De aller fleste av disse kompositt/Karbonflyene har en MTOW fra fabrikk på opp i mot 700kg, og kan lett registreres som Experimental, og dermed flys på PPL-A. For at ett fly skal kunne registreres som ett (land)mikrofly, og en tomvekten være under 297,5kg(inkl skjerm, Avionikk og radio/transponder), og en maks start-masse på 472,5 kg for en toseters maskin. Steilehastighet må være under 35kts. Mens flyet i seg selv kan ha en fabrikk-spesifikasjon langt utover dette. Må bare legge ved ett bilde her av en Jabiru XXL og en Diamond Katana på Sola. (Det bakerste er ett motorfly, og det framste er ett fly som er registrert som mikro og som tilogmed har fowlerflaps! Det er ikke å finne på mange Motorfly engang.) Og da kan man jo spørre seg selv, er det flyene eller er det holdningene det er ett problem med?