-
Norwegian ambulance with wrong siren!
Det jeg la merke til var han idioten som tydligvis skulle henge seg på ambulansen. Men han var kanskje desperat etter iskrem
-
"Cpt. Sully" med hardt slag mot Airbus
Lenge siden jeg har lest flyteori, men noen av dere kan sikkert svare på følgende (ja, jeg kunne googlet det, men gidder ikke): Kan man ved hjelp av trykk, tempratur, groundspeed fra GPS og vinddata fra ATC beregne en omtrentlig IAS? Dersom hele pitot-static-systemet er ute av spill, kan man kanskje få hjelp til trykk fra ATC eller andre fly (hvis noen er innenfor rimelig avstand). Eller i de første minuttene bare fortsette med samme groundspeed? Som tidligere nevnt gir vel en viss pitch og N1 ca samme IAS ved samme vekt, trykk og tempratur. Og det er kanskje det som er prosedyre??
-
Oppdatering av AIRAC
Hei. Mulig posten skulle vært på "Pilotene svarer", men det er så mange vise her inne så jeg legger det ut her i kaffekroken. Hver 4. uke er det oppdateringer av AIRAC. https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/EN_GEN_3_1_en.pdf#page=4 Er det noen som vet om det finnes en oversikt over endringene som blir gjort for flyplassene i Norge? F.eks når oppdateringer fra Jeppesen kommer følger det med et forsideark over alt nytt som skal inn og hva som skal ut. Har Avinor noe lignende? Finner ikke noe om det i AIP. Hvis det ikke er denne da? Men vil det si ingen endringer i Norge siden 17 november?? https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/Amdt.pdf
-
Noen spørsmål
Bare hyggelig! Du får lagre tråden
-
Noen spørsmål
Hei Jan Erik. Tja, hvor skal man begynne...? Det finnes flere typer approach'er NDB (Non Directional Beacon. Systemet/instrumentet heter ADF (Automatic Direction Finder)) VOR (VHF Omnidirectional Radio Ranging) LOC (Localizer) ILS (Instrument Landing System) RNAV (Area Navigation) Navigering etter GPS I Namsos er det RNAV Approach: https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENNM/EN_AD_2_ENNM_5-3_en.pdf For å fly en RNAV Approach snakker autopiloten med en FMS (Flight Management System), GNSS (Global Navigation Satellite Systems) eller hva de måtte hete. Det er vel krav om 2 (redundancy/backup)for å fly en RNAV Approach. I FMS/GNSS ligger de samme punktene som du finner på kartet programmert. Når man snakker om navigering etter GPS (RNAV) kan man dele det opp LNAV (Lateral Navigation) og VNAV (Vertical Navigation) siden FMS'en også kan følge en høyde/vertikalprofil og ikke bare fly fra punkt til punkt i horisontalplanet/lateralt. Av approch'ene er det kun ILS som er en Precision approach. Alle andre (også LOC) regnes som non-precision approach'er. Du vil kanskje se P-RNAV (Precision-RNAV) nevnt noen steder også. Se her: http://www.ecacnav.com/content.asp?CatID=201 Hvis vi spoler tilbake til start/take-off... Du tar av fra Gardermoen 19L og skal til Kjevik. Du har bedt om og fått en SID (Standard Instrument Depature) som heter TOR 1C: https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENGM/EN_AD_2_ENGM_4-11_en.pdf Denne tar deg til TOR (VOR på Torp). For å bli ledet inn på approach'en på Kjevik følger du en STAR (Standard Terminal Arrival Route). Mellom SID og STAR er du ENROUTE. https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/EN_ENR_6_2-1_en.pdf Zoom inn og finn TOR (Torp VOR). Sør-vestover fra TOR ser du en rute som går til et punkt OSVAL via LUTOT. OSVAL er starten på en Arrival/STAR til ENCN (både 22 og 04). TOR-LUTOT-OSVAL er ENROUTE delen av flight'en din. Du skal inn på ILS 22 og får Arrival OSVAL 6M (OSVAL 1L ville vært til ILS 04). https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENCN/EN_AD_2_ENCN_4-15_en.pdf Denne tar deg til NELIP. NELIP er igjen starten på Approach'en din ILS 22 Y/Z (en transition). ILS 22z: https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENCN/EN_AD_2_ENCN_5-7_en.pdf Som du kanskje har skjønt nå, så sys ruta di sammen med disse kartene/rutene. Håper du skjønte noe av dette, Jan Erik. Og dere andre må korrigere/supplere meg. Eventuelt linke til guider. Andre
-
Gratulerer med dagen, Pasi!
Gratulerer med dagen!
-
Kjapp akselerasjon vs. treg akselerasjon: Økonomi?
Og hvis alle kjører slik, blir det bedre flyt og så utrolig mye hyggeligere i trafikken
-
Take On Helicopters Pre-Release
Og den kommer kl 23:59 UTC -12 ???
-
Take On Helicopters Pre-Release
Jeg får vente på morgendagen jeg...
-
Lær å fly EC-135
Du kan kjøpe den her, Otto! http://medlem.norskluftambulanse.no/nb-no/sitecore/content/Modules/Ecommerce/Products/Gaveartikler/Fjernstyrt%20helikopter%20EC135.aspx
-
Lær å fly EC-135
- AirTrack 3.0 for iPad released
Hva er GEO-Charts?- AirTrack 3.0 for iPad released
Jeg har ikke fått testet den selv da jeg ikke har hatt FSX innstallert på noen måneder. Mener å huske at det var flest funksjoner hvis du brukte X-Plane, men det er mulig at dem har fikset på.- AirTrack 3.0 for iPad released
Nå er det også lagt inn link til online-charts. Foreløpig kun ENGM i Norge, men de skriver på hjemmesiden at de legger ut mer fortløpende. http://www.ipobjects.com/forums/4/thread/74- Microsoft flight ute nå snart??
Er det sånn at add-on's ikke blir bakoverkompatible denne gangen heller? - AirTrack 3.0 for iPad released
Andre Gjerholm
Medlem
-
Ble med
-
Siste besøk