Gå til innhold

Jon Berg Jørgensen

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. Flybussen går fra Værnes når den er ca. full. Går alltid en buss etter flyankomst, slik at uansett når du kommer (med fly) så går det snart en buss.
  2. Når er det du skal oppover da? (regner med det er sørfra du kommer), flyet er i allefall skjelden fullt, det er dog litt tynt tilbud i helgene. :eek:
  3. Angående uproffesjonelle lastebilsjåfører: Da jeg kjørte E6 nordover mot Trondheim og Værnes natt til i går kom det en lastebil som kjørte godt over fartsgrensen og tok igjen meg. Den la seg bare noen få meter bak, så tett at hvis jeg hadde bråbremset ville han ikke en gang ha reagert før han hadde truffet. Var ingen reaksjon når jeg blinket med bremselysene. Da jeg brukte hornet noen sekunder trakk han seg litt tilbake, men kom fort opp igjen, men da stoppet jeg på en bussholdeplass for å slippe ham forbi. Burde kanskje heller ringt politiet, men de får vel neppe gjort så mye. Hadde en tilsvarende en i Helltunellen for en stund siden, han lå så tett at jeg ikke så frontruten hans i speilet mitt og reagerte verken på at jeg blinket med bremselysene eller da jeg tutet med hornet lenge og vel. Siden det er umulig å kjøre forbi i Helltunellen måtte jeg slakke av til ganfart for så å kjøre fra ham. Da han tok meg ingen (noe han må ha kjørt godt over fartsgrensen for å klare) kom han like tett på og jeg måtte gjenta prosedyren. Noen har tydeligvis ingenrespekt for andres liv. Dette gjelder selvsagt ikke alle lastebilsjåfører, mange er flinke, men der er de uprofesjonelle man legger merke til.
  4. Jeg bestillte nettopp en CD fra CDON, jeg bestilte den på en søndag og den ble sendt påfølgende torsdag. Ikke akkurat den raskeste nettbutikken.
  5. Ikke for å være gledesdreper, men hvis du ser her er det vel sansynelig at hele Norge blir stengt igjen i morgen.
  6. 1000 fot/300m over høyeste hindring innen 600m radius over tettbebygd strøk. 500 fot/150m over bakken eller vannet utenfor tettbebygd strøk 50m over bakken eller vannet ved hangflyging med seilfly EDIT: Andreas svarte 12 sekunder før meg.
  7. Det er så vidt jeg kan se bare en oversikt over ansvarsområder og frekvenser i botlang, det jeg trenger en nedre grenser på CTA-er som ikke er inntegnet på 1:250 000-kartene.
  8. Jon Berg Jørgensen la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Noen som vet hvor jeg kan finne et kart over de norske CTA-ene med høyder? Det står jo her, men jeg har litt vanskelig for å danne meg et bilde ut fra det (uten å tegne det inn på kartet da) :grin:
  9. Når vi nå snakker om teip på fly: se litt ned på siden
  10. Jon Berg Jørgensen la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Hvorfor trenger vi ikke å jorde bilen før vi fyller fuel?
  11. Hvilken bruksanvisning? :eek: :grin: Dette var selvsagt en dum ting å gjøre, men når de først gjorde det var det piloten eller GPS-en som gjorde feilen som fikk de til å trimme vegetasjonen? Noen som vet?
  12. Jepp, går tredje året på studiespesialisering (almenfag) på videregående. Men gjorde unna innsending og klasserom i sommerferien.
  13. Selv fløy jeg opp til PPL på 17-årsdagen min, litt under ett år senere fløy jeg opp til seilflysertifikat og nå, noen måneder etter det igjen, har jeg tatt ATPL-teorien. Godt å se at det er flere som er så unge som flyr :cool:
  14. Vet ikke om kontaktpapir går i printeren. Har du prøvd? Da må du selvsagt klippe det til A4 selv.
  15. Man flyr vel gjerne oppe i "kiste-hjørnet" i starten av en transatlantisk flyvning, da har man ikke så store marginer på hastigheten. Hvis man da i tillegg har vindskjær og turbulens blir det fort en vanskelig oppgave å fly uten fartsmåler.