-
Litt Fokker flyging rundt omkring
Veldig flott Clamer! Hva er den lengste ruten dere flyr med F100?
-
Dokumentar om Dakota Norway
En bekjent av meg har som sin særoppgave laget en interessant dokumentar om Dakota Norway. Håper den faller i smak! Link til Vimeo
-
Tu-154 med store problemer
Jeg så denne på PPRuNe, og tenkte det kunne skape en interessant diskusjon om hva som kan være årsaken: Avgang [video:youtube]fP5uLDnUOdI Return [video:youtube]sJ1CIByTz24 Landing [video:youtube]mM9UM33EKqY
-
Iphone 4 vs HTC Desire
Jeg har hatt iPhone 3G i 2 år, og har nå iPhone 4. Har aldri hatt noen nevneverdige problemer. Det er et fantastisk produkt, som er stabilt og brukervennlig.
-
FSX på Radioresepsjonen
"Hva vil det tilsvare i kilometer da?" "Det er bare å gange med 1,852, er det ikke det da?" Naila den greit!
-
Film - Stord 2010
Jeg fant en overraskende bra film på Facebook som dokumenterer Stord Lufthavn i 2010. Her er samme film på YouTube: [video:youtube]jzOg-Cq84ew
-
Vildanden begjært oppbud
Dette var triste nyheter. Jeg har ikke noen erfaring med Vildanden, men det er overraskende at dette skulle skje nå som markedet er på vei oppover. Er det noen som har innsikt i økonomien generelt, og hvordan rutene gikk mtp kabinfaktor osv?
-
Kjørte på bil etter å ha blitt forbikjørt.........
Dette er litt interessant. Ens egen oppfatning av andres holdninger i trafikken er jo kun antagelser, da man ikke kommuniserer med føreren. Jeg har sittet på med folk som driver med psykologisk krigføring med andre i trafikken: "Nå kjører han sakte med vilje, derfor kjører jeg tett opp i rumpa på han." Det mest triste er vel at man mest sannsynlig sitter å ergrer seg selv grønn mens motparten sitter glad å synger til P4 uten å tenke altfor mye over at han kjører akkurat på fartsgrensen. Det er ufattlig hvordan andres tilsynelatende innstilling endres ut ifra egen holdning. Dessverre er det aldri en selv det er noe galt med, men det er stort sett noe galt med de fleste andre.
-
KLM skled av rullebanen under taxi på Torp!
Tenk om havarikommisjonen skulle komme med slike konklusjoner hver gang en hendelse eller ulykke inntraff. "Vi legger Jim Reasons modell til side, og fokuserer i stede på siste ledd i rekken som tross alt er de som styrer flyet". Jeg sier ikke at du tar feil i din uttalelse, men jeg mener det er vanskelig nok å komme til en treffende konklusjon med store mengder fakta på bordet, enda mindre når man baserer konklusjonen på uttalelser i fora og media.
-
Beach boys parody av NetJets pilot
Det er visst piloter som kan annet enn å fly også, check it: [video:youtube]mzM3aaypEYo
-
Redigering av HD video, tips og triks?
Jeg har lite erfaring med programvare til videoredigering på PC dessverre. Formatet jeg eksporterer til når jeg skal legge filmer ut på YouTube er H.264, også kalt MPEG-4. Dette er en komprimering som tar veldig liten plass, så da blir det rask opplastningstid. Jeg har gjort noen få erfaringer med filming fra fly. Zoom er veldig vanskelig å bruke uten stativ, og har sjeldent noe særlig hensikt annet enn å øke ustabiliteten på bilde. Her er det mer interessant å se et vagt bilde av terrenget enn et ekstremt close-up av en bygning som flyr opp og ned i skjermen med høy frekvens. Lyset varierer veldig i et småfly. Det er nogenlunde konstant på en heading, men forandres fort i en sving. Har du manuell lukkertid/vinkel, så sjekk at det ikke er overeksponert. Hvis eksponeringen er automatisk må man se at kameras eksponering er justern etter det man vil vise: Enten terreng utvendig eller cockpit innvendig. Angående filmer som skal redigeres så har jeg observert litt i det siste hva folk liker. Det er utrolig hvor mange hits lange filmer med en kameravinkel og kjip musikk får. Min subjektive mening er at filmer over 4 minutter fort blir kjedelig å se på om det skal være for "show" med musikk til. En tutorial eller en film fra cockpit fra en fase av en flytur er noe annet, da man gjerne skal ha med så mye som mulig for å få kontinuitet. Det var noe av min erfaring som media-nybegynner. Sjekk gjerne ut nettsiden min hvor jeg har laget endel filmer, dog kun flightsim. Jeg har redigert en annen film som en kamerat filmet med et Canon speilreflekskamera: Sandefjord Motorflyklubb - Introtur
-
Mac vs PC
Jeg har ikke vært noen Apple-fan, men jeg har gradvis funnet min plass ved Apple sine produkter. Jeg har iPhone 3G og MacBook Pro i7, og er storfornøyd med begge dele. Jeg har prøvd mange slags bærbare PCer, og ingen jeg har prøvd har vært så intuitive og overalt komplette som MacBook Pro'en. Trackpaden overgår alt som kryper og går på markedet, og enten jeg får en HP, Asus, Dell eller Acer i fanget får jeg lyst til kaste den langt vekk når jeg skal browse weben. Jeg har funnet hver eneste trackpad uakseptabel av de jeg har prøvd, mens Apple sin er høyst intuitiv. Hva OSX og Windows angår, så har jeg begge deler. Dog er funksjonene noe ukomplette på Win 7 via bootcamp på MacBook Pro.
-
Poll: FS2004 vs FSX
Jeg bruker FSX. Der er etter min mening den originale C-172 er bedre enn på FS9. Jeg savner fortsatt PMDG sin 737, så det skal bli spennende å se når NGX kommer.
-
F/A 18 Hornet take-off
En film fra en F/A 18 Hornet i en spesiell stemning: [video:youtube]J6_2C7Q3tcw
-
Hellvet....s. Svigerfar
Flyselskapene gir jo ikke bort sånt til luftfartsgale mennesker, for de er jo så interesserte i det at de betaler store summer for det. Omtrent av samme grunn som at piloter ikke "får" jobb mer.