Gå til innhold

Petter Callin

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. Noen som vet hvilke flyselskaper som flyr hvilke ruter med Canadair Regional Jet fra Gardermoen? Jeg vet at i hvert fall Lufthansa flyr CRJ til Hamburg, men billettene ser ut til å være svinedyre med mindre man flyr grytidlig om morgenen.
  2. Så kult ut det! Ca. hvor mye kan man regne med at en slik tur er "verd", dvs hvor mye hadde det kostet hvis det ikke hadde vært auksjon? Og med fare for å virke veldig dum: hvordan legger man inn bud? Jeg har registrert meg på siden, men ser fortsatt ingen steder hvor jeg kan gi bud på flyturen (bare på masse drit til høyre på siden).
  3. Petter Callin svarte i Erik Hosles innlegg i et emne i Kaffekroken
    Høres ut som du har fått til oppgaven selv. Det virker altså to snorkrefter på systemet kurv+vinduspusser, en i opphengingspunktet og en der vinduspusseren drar. Og siden vi ser bort fra massen av snoren (og friksjon i trinsen) er disse snorkreftene like store. (har forresten regnet denne fasiten selv, tror i hvert fall denne oppgaven skal være riktig )
  4. Er det ikke slikt man har sjekklister for?
  5. Hvor store avgifter er det snakk om her? CO2-kalkulatorer opererer vel bare med rundt 50 kr for tur-retur innenlands, som er det det koster med tiltak som gjør turen CO2-nøytral. Er pris jeg med glede betaler. Som flyinteressert har jeg jo ikke akkurat lyst til å fly noe mindre fremover, men jeg betaler gjerne for å nøytralisere forurensingen.
  6. Artikkel i Aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1683231.ece Det jeg stusser mest på, er dette utsagnet: "Men ifølge Luftfartstilsynets EU-liste er det ikke ulovlig å ha med seg kniv om bord, såframt bladlengden er under 6 centimeter og kniven ikke skal brukes til terrorformål". Hva er dette for en idiotisk regel? Ser for meg følgende samtale: Sikkerhetsvakten: "Skal du bruke kniven til terrorformål"? Terroristen: "Nei" Sikkerhetsvakten: "Ok, bare ta med deg kniven ombord, og ha en god reise!"
  7. De som kom opp med denne ideen har tydeligvis glemt at det av og til hender at folk leser aviser om bord på fly... (siden kameraet skal festes i seteryggen foran)
  8. Var ganske stor trafikk på serveren ved 09-tiden ja! Brukte vel 15 minutter på å komme inn... Men noen av dere sier at dere kjøpte (hentet?) på posten, eller venter til uavhentede billetter blir lagt ut. Da jeg bestilte var eneste mulighet å betale med kort og få billettene sendt i posten. Hvordan var det dere bestilte?
  9. Utrolig at folk ikke sjekker noe så kritisk som koden i et fly bedre. Hver eneste gang man skriver en linje med kode, bør man tenke seg om i minst 10 sekunder om det er noen teoretisk mulighet for at noe kan gå galt. "Her deler jeg med høyden over havet. Vil det alltid gå bra?" I vanlige dataprogrammer har man selvsagt ikke tid eller penger til så grundig analyse, og det er bedre å satse på bugtesting. Men når det gjelder koden i et fly bør man nok ta seg bryet!
  10. Petter Callin la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Et mikrofly har styrtet i Sverige: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1591210.ece Heldigvis gikk det visst bra med piloten. Men jeg stusser på en ting her: "Slike fly har ikke lov til å fly høyere enn 150 meter over tettbebygde strøk." Burde det ikke vært forbud mot å fly lavere enn 150 meter? Jo høyere man er, desto bedre er jo mulighetene for en nødlanding ved motorstopp.
  11. Over fem timer siden de mistet kontakten, og flyet hadde bare bensin for fire timer. Ser ikke bra ut nei. Vi får håpe på det beste, men det ser ut til å ha blitt en trist start på det nye året.
  12. Hvordan går dette med ILS-landinger? Med idle på motorene blir jo nedstigningen mye brattere enn de vanlige 3 gradene? Eller er det underforstått at den aller siste delen av innflygingen foregår som normalt med vanlig motorbruk? Men dette blir jo også litt suspekt, siden man da nærmer seg glideslope ovenifra...
  13. Var det ikke en gang for ikke så lenge siden (1-2 år?) at et innenlandsfly i Norge hadde GS på 1180 km/h pga ekstrem medvind? Mener jeg leste noe om det i nyhetene.
  14. Petter Callin svarte i Erik Hosles innlegg i et emne i Kaffekroken
    Eller du kan søke på Airliners.net (hvis linken funker)
  15. For min del kan jeg avslutte den setningen litt tidligere: Jeg var bevisstløs med hodet på puta... ...som jeg alltid er så tidlig på morgenen. Forferdelig trisk sak, forhåpentligvis finner de snart ut nøyaktig hva som skjedde, så vi kan hindre at noe lignende skjer i fremtiden.