Gå til innhold

Kjell Andreassen

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. Forsvaret har slått fast at alle tre tilfredstiller forsvarets behov. Og "piloter og teknikere" har ikke tilgang på noe mer informasjon om disse flyene enn hva som man finner "i aviser og på nett". For det første tror jeg nok pilotene i LF har mer informasjon om dette enn journalistene ja. For det andre så jobber de faktisk med å fly F-16 hver dag så de kan faktisk forstå mer av informasjonen som kommer ut også. For det 3. så blir de også sendt ut for å prøve de forskjellige simulatorene som de 3 flytypene har å tilby. Og da for å bruke simulatoren til noe mer matnyttig enn å "bare" fly flyet. Kjell
  2. Som jeg faktisk skreiv tidligere, så må dette flyet være i en Low-level rute, og de flyr fortsatt VFR og snakker ikke med ATC (I den grad Flight Service Station ikke er ATC da.) Men for sivile piloter som må fly gjennom en Low-level rute, så kan de ringe til den basen som har kontroll over ruten og spørre etter trafikk...Det ville i alle fall jeg gjort hvis det var fare for at jeg skulle møte på en T-38 i 350 kts, 500AGL Kjell
  3. For meg ser det ut som om T-38 flyr low-level (ref. radar alt som sier 500 ft AGL), og da flyr de 360 kts GS og opptil 390 GS på noen steder av ruten, for at det i heile tatt skal kunne manøvrere flyet...Men det er kun lov i designerte low-level ruter som er merka av på karta. Og for han sivile duden som entrer en low-level rute i 500 ft uten sikkert da å ha sjekka om det er noen planlagt trafikk der så vil jeg si at det er uansvarlig av han. All trafikk i rutene skal være koordinert med de som har kontroll over low-level-rutene. Pluss at T-38 har dispensasjon fra 250 kts regelen og kan fly 300 kts, siden den har så dårlig manøvrerbarhet "slow speed" I alle fall i USA
  4. jaja...med normalt sett så mener jeg 1 års befalsskole= 1 års plikttjeneste som sersjant og etter 2 år på KS så var det plikttjeneste i 2 år...omtrent...sånn det var før, vet ikke åssen det er nå med 3-årig KS og avdelingsbefal og sånt
  5. Normalt sett er det 2x utdanningstiden, 3 år på skole = 3 år praksis...eller det var i alle fall sånn, vet ikke om det har forandret seg nå...Men sånn er det ikke med flygeskolen, siden utdanningen er mye dyrere enn en norman utdanning, vil de ha mer igjen.
  6. Ja, det er nok ikke 8 år nei...Det var noen flygere som prøvde å få pliktjenesten ned til 8 år for noen år siden og det ble en stor utredning som konkluderte med at plikttjenesten ikke burde endres, og hvis den skulle endres så skulle den heller endres oppover på grunn prisen på utdanningen...De foreslo 15 år som et nytt forslag, noe som heldigvis ikke er blitt realisert Kjell
  7. Eurofighteren kan vi bare luke ut med en gang, det eneste den er god til er å bruke på flyshow, den er utrolig bra aerodynamisk. Men Storbritannia, Tyskland, Spania og Italia i lag klarer heller ikke denne gang å sette i sammen en bra maskin for fremtiden...som sist de prøvde med Tornado. Vi driver et luftforsvar i dag basert på 60 år i allianse med USA, der taktikk spesielt ikke er noe nordmenn selv har dratt ut av ræva fordi vi er så smarte, men fordi vi har henta det fra USA. Skal vi kjøpe svenskt, så må vi begynne å jobbe fra begynnelsen av, finne nye samarbeidsland som også kjøper Gripen. Kjøper vi JSF, så vet vi hva vi får, ingen lager bedre avionikk enn det amerikanerne setter sammen fordi de har bred erfaring og er selvstendige. Du sier at vi ikke trenger Stealth, alt er jo relativt, men det er jo utvilsomt en fordel da. Er det forresten noen her som vet hvordan trusselbilde vil se ut om 15-20 år når vi får de nya flya da?? Trenger vi en maskin som er laga mer for fremtiden eller en fra 1980-tallet som er stort sett tenkt på i luft-til-luft rollen? Kjøp amerikansk; "If it works, don't fix it"
  8. Microsoft tror jeg..
  9. Kjell Andreassen svarte i Frank Ånstads innlegg i et emne i Kaffekroken
    Hvis noen andre er keen paa aa gaa gjennom en Concorde saa er det en paa USS Intrepid i New York som er aapen for public... http://www.intrepidmuseum.org/intrepidmuseum/index.php?MERCURYSID=2baade9db41888cf00337745a15110eb
  10. Har nettopp lest at Atlanta har gatt forbi O'Hare ogsaa paa flybevegelser i 2005...
  11. Denver er definitivt størst i areal ja(i Nord-Amerika i alle fall ), flyklubb har ikke jeg peiling på...Og Memphis er den flyplassen som frakter mest cargo...teit formulering men. O'Hare har 6 rullebaner
  12. 1. Hartsfield-Jackson Atlanta Intl. 2. Chicago O'Hare
  13. Dette er jo et helikopter som er laget for denne type operasjoner da, saa d var ingen ulykke at det havna i vannet... Men det var nok ikke hensikten at nesen skulle begraves i vannet, etter hvert som piloten forstod hva som skjedde saa trakk han bare mer i kollektiven som gjorde at nesen ble enda mer begravd i vannet og situasjonen forverret seg til rotoren traff vannet...
  14. Hei! Du kan prøve denne linken: https://164.214.2.62/products/digitalaero/index.cfm Gå deretter til FLIP Downloads. Ligger også diverse annen sweet goodies for interesserte på denne siden. Kjell.
  15. På forrige opptak var d MANGE som røyk ut på de fysiske testene vet jeg i alle fall, så kan vi jo diskutere om 20-30% er mange...og F-16 er ikke noe man normalt får tilbud om, ingen som ikke virkelig er motivert for å fly F-16 og har det som 1.valg får tilbud om det...normalt sett! Det er jo ingen tvil om at det er det som er den mest krevende veien å gå, og da vil de ha skikkelig motiverte folk som skal gå den veien også, ikke en som hadde det som 2. eller 3. valg K.