Gå til innhold

Jan H Sørensen

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. Hei, Du finner for øyeblikket ingen filer for nedlasting på min nye hjemmeside, http://www.jspanels.com." TARGET=_blank>www.jspanels.com. Boeing 737 panelet finner du på denne siten, eller på http://www.avsim.com." TARGET=_blank>www.avsim.com. MVH Jan Harry Sørensen
  2. Hei Einar! Takk i like måte! Dette var virkelig synd, men jeg kunne ikke fortsette å jobbe under slike forhold! La oss håpe at vi en gang i fremtiden kan møtes på andre og grønnere stier [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] MVH Jan Harry
  3. Jan H Sørensen la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Virtual Luftforsvaret har som de fleste kjenner til kommet godt i gang med reorganiseringen etter at VNoAF ble aktiv igjen tidligere i år. Den nåværende administrasjonen hadde kommet frem til en felles enighet og forståelse vedrørende driften av organisasjonen med den forrige sjefen for VNoAF, Andreas Skotner - trodde vi! På grunn av de meget alvorlige samarbeidsproblemer som har oppstått mellom administrasjonen og Andreas Skotner, har undertegnede etter en nøye vurdering av situasjonen funnet det riktig å beslutte følgende: Jeg har sagt opp min stilling i VNoAF og avslutter alt arbeid for Virtual Luftforsvaret i sin nåværende organisasjonsform. Så får fremtiden vise om jeg skal arbeide i et VA igjen. Takk til alle som testet den nye FS2000 versjonen av RNoAF C-130 Hercules (V2.0). Og takk til Kjell Arild Bersås som hadde begynt på et nytt scenery for Jan Mayen og som også hadde planer for et tilleggsscenery for Bodø (militær terminal). Takk også til Jens-Ole Kjølberg og Sven Morten Hesjevik som sammen med undertegnede i Teknisk Avdeling var kommet godt i gang med en helt ny FS2000 versjon av RNoAF P-3C Orion, fly og panel (dette prosjektet vil bli lagt til side for min del). En særlig takk for et godt, givende og hyggelig samarbeid går til Tanja Jacobsen, Peter Jacobsen og Einar Halvorsen, som har gjort et enestående arbeid for VNoAF, som nå faktisk er størst i Norden! Jeg beklager på det sterkeste at dette verdifulle samarbeidet nå tar slutt, og ber om forståelse for at jeg ikke lenger kan arbeide for VNoAF. Med vennlig hilsen Jan Harry Sørensen (tidligere GIL VNoAF) http://home.c2i.net/jhs" TARGET=_blank>JS PANELS
  4. Ka i farsken [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Æ kjæm åsså fra Tromsø [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image], men har bodd i Oslo i snart 25 år. Jeg dropper av og til innom "Lille Tromsø", og da føles det nesten som hjemme! Men det teller kanskje ikkje [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] MVH Utflytta tromsøværing
  5. Hei, Jeg satt i GM_TWR i går kveld, og fikk aldri kontakt med deg (på tekst), og skjønte etter hvert at noe hadde skjedd. Ditt problem med autopiloten: 1. AP prøvde sannsynligvis å lande flyet for deg, og det er ganske vanlig at den vil skjære ut til venstre og med nesen opp. Vær klar over at Gardermoen ligger ca. 680 fot over havet, slik at hvis du har satt QNH riktig (i går 1018 Hpa), vil høydemåleren indikere ca. 680 fot når du står på rullebanen. 2. Det var fint vær i går med nesten vindstille og CAVOK (Clouds And Visibility OK), så det er vanskelig å peke på hva som forårsaket tåka. Denne gangen satt vi i tårnet ikke i "dimman", jeg hadde nær sagt som vanlig [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] 3. Jeg anbefaler deg å investere i AIP Norge, der du finner alle opplysninger du trenger, ikke minst kart. Ved missed approach ILS-01R er prosedyren: CLIMB STRAIGHT AHEAD TO DME 2.5 ONE. MNM 1200 FT, RIGHT CLIMBING TURN TO INTERCEPT AND PROCEED ON R-045 GRM. CLIMB TO 3000 FT. ON PASSING DME10 GRM CLIMB TO 4000 FT. JOIN TOMRA HLDG AT 4000 FT. MVH Jan H. Sørensen
  6. KA I FARSKEN! BYINNE DU Å BLI GAMMEL, GUTT? GRATULERER MED DAGEN, EINAR! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] ..OG EINAR SPANDERE, HAR Æ HØRT [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] MVH JAN HARRY SØRENSEN
  7. Jeg er med! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] MVH Jan Harry Sørensen
  8. Jan H Sørensen svarte i Orjan Utnes innlegg i et emne i Kaffekroken
    Heisan! Det kommer an på symptomene, men du kan sjekke at hierarkiet i FS98\\Aircraft katalogen er bygget opp på denne måten: \\[Aircraft_name] \\MODEL \\PANEL \\SOUND \\TEXTURE I PANEL katalogen skal konfigurasjonsfilen ha formatet PANEL.CFG, det er særlig viktig at filens suffiks er .CFG, og ikke f.eks. .TXT eller et annet suffiks. Dette kan lett skje hvis du har brukt et program for konfigurering av flyparken din. Hvis du IKKE kan velge noen av disse flyene fra "Select Aircraft" menyen, er det sannsynlig at noen av filene i katalogene overfor mangler eller ikke har det rette formatet. Send gjerne en mail hvis du ikke finner ut av dette! MVH Jan H. Sørensen
  9. Den forrige linken fungerte ikke! Prøv denne: http://home.c2i.net/fokker50/index.htm"'>http://home.c2i.net/fokker50/index.htm" TARGET=_blank>http://home.c2i.net/fokker50/index.htm MVH Jan H. Sørensen http://home.c2i.net/jhs" TARGET=_blank>JS PANELS
  10. Heisan Åge & CO! Akkurat landet Kjevik etter en tur til "BYEN". Takker for enda en interessant treningskveld! Da ønsker jeg alle en riktig god påske! Med vennlig hilsen Jan Harry
  11. Jan H Sørensen svarte et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Heisan! Har faktisk tjenestegjort på Viper (radar obs) "in good old days"! Jobber i dag som ATCO (flygeleder) på Gardermoen, og er absolutt interessert "to join the service" igjen! Flight experience: LFS Saab Safir (asp) Tidligere PPL (A-sert) FS programming: FS98/FS2000 panel design Hjemmeside: http://home.c2i.net/jhs" TARGET=_blank>JS Panels E-Mail: <jan.harry.soerensen@hjemme.osl.no> MVH Jan Harry Sørensen
  12. Jan H Sørensen svarte i Eirik Nikolaisens innlegg i et emne i Kaffekroken
    John wrote: Sett at dere har 01R i bruk, med et tog av HEAVY tungmetall på vei ned med 140-150 kts. Så kommer Atle fra Skien med sin SAAB. Hender det da at dere lurer ham ned innimellom avgangene på 01L??? Atle i sin SAAB vil bli ledet til 01L via Nittedal/evt. Hakadal og Nannestad. 01L brukes bl.a. også for: Crossair Goldenair Widerøe Maxair Mukair Guardair HAX (Scoop) GA-trafikk (inkl. helikopter) siden disse parkerer enten på Commuter gatene (innlandsterminalen), eller GA-terminalen (den gamle terminalen) på vestsiden av 01L, eller ved hangarene nord av det gamle tårnet. Dersom det er mange fly med CTOT (Calculated Take-Off Time), vil TWR West begrense antallet ARRs til 01L. CTOTs er bl.a. innført for å hindre kødannelse ved de store flyplassene eller de mest trafikkerte luftledene i Europa. Radar separasjonsminima (OSLO TMA)er idag 5 NM (3 NM bli innført senere). Dvs. at flyene ledes inn av APP (DIR) "staggered". I VMC (Visual Met Conditions) kan denne avstanden reduseres. ELLING: Hei, og takk for sist gamle ørn! Jo, vi på Gardermoen kan også være "flex", men det er selvfølgelig avhengig av trafikken. Det er sjelden pause i trafikken på ENGM, og i "rush"-tiden kan vi være oppe i ca. 70 flybevegelser pr. time. Etter at selskapene (SAS/BRA) har rast fra seg (knekket Colorair), har antallet flybevegelser gått merkbart ned, og vi ligger nå på ca. 550-600 flybevegelser pr. døgn. Jan H. Sørensen
  13. Jan H Sørensen svarte i Eirik Nikolaisens innlegg i et emne i Kaffekroken
    KORT FORTALT OM VALG AV BANE I BRUK PÅ GARDERMOEN: Når kontrolltårnet skal bestemme bane i bruk på ENGM, er det flere forhold som tas i med i vurderingen. De mest fremhevende faktorene er vindretning og styrke, baneforhold (bremseeffekt -noe som er meget aktuelt nå om dagen!), lokale værforhold - det kan være tett på østre bane, mens sikten på vestre bane er brukbar. I dårlige siktforhold, med sikt (under 550 m og ned til 300 m rullebanesikt) som tilsier bruk av CATII innflyging - er det kun RWY19R som så langt er godkjent for CATII innflyginger. Man vil altså kunne akseptere en del medvind for å kunne bruke denne banen under slike forhold. Dessuten er også Oslo ATCC med i denne vurderingen, ved valg av bane i bruk, f.eks. trafikkmønster og fremherskende vindretning og styrke i innflygingssektorene. Med to paralelle rullebaner er det litt av en operasjon å skifte baner i bruk. Piloten kan på sin side ikke bestemme hvilke bane han vil bruke! Men han kan selvsagt velge å ta av fra den lengste rullebanen pga. vekt, f.eks. vil en fullastet DC10 nok under normale forhold ønske å ta av på enten 01L eller 19R (ved sydlig vind). Det normale på ENGM (med noen unntak) er forøvrig at det er høyre rullebane som brukes for landing, og venstre for avgang. Derfor er 01R og 19R utstyrt med CAT II/III ILS anlegg, men 01L og 19L kun har CAT I ILS anlegg. Det er også mer avanserte innflygingslys-system på høyre-banene (Touch Down Zone (TDZ) lights). Jan H. Sørensen Flygeleder ENGM TWR
  14. DAG! GRATULERER MED DAGEN 8. DESEMBER! Og på vegne av mine flyinteresserte flygelederkolleger (det finnes noen av dem også!), takk for den fantastiske innsatsen du gjør for hobbyen vår! Med vennlig hilsen Jan Harry Sørensen