Gå til innhold

Kåre Forland

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. Har lest gjennom denne tråden med stor fornøyelse. Og kom til å tenke på noe en pensjonist, som hadde vært pilot det meste av sitt yrkesaktive liv, svarte da jeg fortalte at jeg hadde flydd på PC i mange år. Når jeg spurte om hvilken sjanse jeg ville hatt dersom jeg hadde sluppet til i et virkelig fly. "Du kan si det på den sånn", sa han. "Det er som å sammenligne det med forskjellen på å se pornofilmer, og å ha deg et nyp det selv. Bare det at forsjellen er enda større. Du får aldri noen følelse med de krefetne som er i sving." Etter å ha flydd FS på skrivebordet siden FsII og frem til fs9, var jeg blandt de få heldige so fikk muligheten til å gå over til fullskala B737NG cockpit. Den erfaringen jeg gjorde var at plutselig var ikke hele cockpiten innenfor 20" lenger. Jeg hadde faktisk mer enn nok med å leite etter knapper og brytere som jeg var vant med lå innenfor synsfeltet. Og nå var det flere kvadratmeter i alle retninger å holde øye med. Samtidig skulle man liksom følge med på hvor flyet tok veien. Jeg må bare få det sagt, jeg er sjeleglad for at jeg var trygt på på landjorda, og ikke i luften jeg fikk erfare dette. Nå har jeg ingen furutsetninger til å uttale meg om hvordan et fly oppfører seg i luften. Men når erfarne piloter som også har erfaring med FS, sier at utansett hvor flink en simmer er, så er ikke det nok til å kunne lande et fly. Jeg har ikke den minste tvil om at de vet hva de snakker om. Og ja, jeg tror fullt og fast på at de har helt rett. Det er noe som heter at hovmot står for fall. Kanskje det nettopp er de som er mest sikker på at de ville mestert situasjonen med å få både fly og folk helskinnet ned som er de minst kompetente?
  2. Den var både stygg og tøff på samme tid. Hvis man parer en Antonov 225 med en Lockheed C-130 Hercules så blir vel avkommet noe lignende den der.
  3. Jo visst står det. Les avsnittet Gråt og ble redde i adressa. Vel å merke er det noen av passasjrene som har fortalt det. Høres ut som det er noen som vil kryddre historien med litt mer dramatikk. Eller for å si som Øystein Sunde: Her kommer løssalget først og sannheten sist. Smi mens liket er varmt.
  4. Den har vært oppe og vaket et par ganger før her på forumet den karen der. Mener det var i sommer en gang den dukket opp sist. Hvis de ikke fikk solgt den da uten vinterdekk, så skulle man tro at det blir vel ikke noe enklere nå når det er mitt i sesongen for denslags.
  5. Her er en Link som viser flytrafikken over hele verden i løpet av et døgn.
  6. Ja 50 cm må vel garantert kunne kalles kortbane. Det er ikke for å være stygg og komme med flisespikkeri, men syntes den var så bra at jeg kunne ikke la være å komentere det.
  7. Minner litt om et visst ukemagasin som ingen kjøper, men alle leser.
  8. Da gjorde du et røverkjøp den gangen hvis du fikk den ny for 14 høvdinger. Min bror kjøpte en noenlunde tilsvarende maskin (386). Husker ikke hvor mye minne og hvor stor disk det var i den, men han måtte ut med rundt 27000 for den. Og det var ikke det største råskinnet på markedet. Mener å huske at den maskinen han hadde mest lyst på kostet 35000, men den syntes han ikke han hadde råd til.
  9. For å være helt ærlig så var ikke dette noe jeg fant på selv heller, men noe jeg fant nettopp i den gode boken.
  10. På en flytur fra A til B og tilbake bruker, et fly med en fart på 90 knop 1 time hver vei når det er helt vindstille. En dag blåser det en stabil vind på 30 knop fra B mot A. Vil flyet bruke samme tid på turen frem og tilbake som det gjorde når det var vindstille?
  11. Jeg synes det begynner å bli en ganske anspennt og amper stemning her på forumet. Begynner folk å kjede oss eller hva er det? Når 2/3 av alle innlegg dreier seg om ting som ikke er relatert til fly og FS så tror jeg at det tyder på at det er noe som ikke er helt som det burde. Det har vært tendens til masse kjefting og negativitet i det siste. Er folk ekstremt hårsår for tiden eller? Har vi holdt på så lenge med FS at vi mestrer det meste og det minker på utfordringer. Det er jo ofte sånn med ungene når de begynner å gå seg lei av lekingen så starter kranglingen.
  12. Jeg vil også si meg enig her. Etter min mening må det vel være bedre at en link gjerne dukker opp to ganger, enn at den ikke dukker opp i det hele tatt. Det er jo det som er faren når utviklingen tar den retningen som den gjør når folk kvir seg. Greit nok kanskje hvis den samme linken kommer 4-5 ganger å si fra da. Lurer på hvor mange det egentlig er som søker gjennom forumet først, og sjekker at linken ikke allerede er her, før de legger ut noe interessant som de vil dele med andre. For det er vel det som er hensikten, å dele noe med andre, eller er det for å vise hvor flink de er?
  13. Kåre Forland svarte i Martin Dahls innlegg i et emne i Kaffekroken
    Å fy fa...., se på det andre bildet. Sjekk det blikket da, ett tusen prosent fokusert på maten. Superflotte bilder av en usannsynlig vakker fugl. Stjeler det bildet og bruker det som skrivebordsbakgrunn.
  14. Fikk 21 av 23. Bommet på et calsign og når Concorden ble satt på bakken
  15. Meget bra. Dette er vel det nermeste man kommer toppen av presisjon. Så på TV for en stund siden en som malte vinduslistene på huset med gravemaskin. Penselen var festet i en av tennene på skuffen. Men dette tror jeg overgår det meste.