-
Ryanair til Rygge sqk. 7700
Har lest gjennom denne tråden med stor fornøyelse. Og kom til å tenke på noe en pensjonist, som hadde vært pilot det meste av sitt yrkesaktive liv, svarte da jeg fortalte at jeg hadde flydd på PC i mange år. Når jeg spurte om hvilken sjanse jeg ville hatt dersom jeg hadde sluppet til i et virkelig fly. "Du kan si det på den sånn", sa han. "Det er som å sammenligne det med forskjellen på å se pornofilmer, og å ha deg et nyp det selv. Bare det at forsjellen er enda større. Du får aldri noen følelse med de krefetne som er i sving." Etter å ha flydd FS på skrivebordet siden FsII og frem til fs9, var jeg blandt de få heldige so fikk muligheten til å gå over til fullskala B737NG cockpit. Den erfaringen jeg gjorde var at plutselig var ikke hele cockpiten innenfor 20" lenger. Jeg hadde faktisk mer enn nok med å leite etter knapper og brytere som jeg var vant med lå innenfor synsfeltet. Og nå var det flere kvadratmeter i alle retninger å holde øye med. Samtidig skulle man liksom følge med på hvor flyet tok veien. Jeg må bare få det sagt, jeg er sjeleglad for at jeg var trygt på på landjorda, og ikke i luften jeg fikk erfare dette. Nå har jeg ingen furutsetninger til å uttale meg om hvordan et fly oppfører seg i luften. Men når erfarne piloter som også har erfaring med FS, sier at utansett hvor flink en simmer er, så er ikke det nok til å kunne lande et fly. Jeg har ikke den minste tvil om at de vet hva de snakker om. Og ja, jeg tror fullt og fast på at de har helt rett. Det er noe som heter at hovmot står for fall. Kanskje det nettopp er de som er mest sikker på at de ville mestert situasjonen med å få både fly og folk helskinnet ned som er de minst kompetente?
-
A400M er airborne!
Den var både stygg og tøff på samme tid. Hvis man parer en Antonov 225 med en Lockheed C-130 Hercules så blir vel avkommet noe lignende den der.
-
video av en VATSIM flight
Kjempeflott tiltak. Dette har jeg virkelig tro på er det som skal til, for å få meg ned fra det berømte gjerdet. Har faktisk håpet at det skulle komme noe sånnt, mens jeg har sittet der oppe i en halv mannsalder og grodd fast. Nå øyner jeg endelig et håp om å komme meg ned på den rette siden. Takk til dere alle som tar i et tak, og bidrar til å få i stand dette. Gleder meg til å se resultatet. Igjen tusen takk, og lykke til med prosjektet.
-
Nødlanding på Værnes
Jo visst står det. Les avsnittet Gråt og ble redde i adressa. Vel å merke er det noen av passasjrene som har fortalt det. Høres ut som det er noen som vil kryddre historien med litt mer dramatikk. Eller for å si som Øystein Sunde: Her kommer løssalget først og sannheten sist. Smi mens liket er varmt.
-
FNPTII simulator selges på auksjon
Den har vært oppe og vaket et par ganger før her på forumet den karen der. Mener det var i sommer en gang den dukket opp sist. Hvis de ikke fikk solgt den da uten vinterdekk, så skulle man tro at det blir vel ikke noe enklere nå når det er mitt i sesongen for denslags.
-
Flytrafikken i verden sett fra satelitt
Her er en Link som viser flytrafikken over hele verden i løpet av et døgn.
-
Og fly 747 I Norge er det realistisk?
På ENGM er det ikke uvanlig å se 747. Akuratt hvilke selskaper som flyr dit vet jeg ikke sikkert. Har sett flere cargofly der. På ENBR er det heller untaket enn regelen at det kommer en 747. Lufthansa og KLM flyr ikke 747 til Bergen. Jeg leste i BT for en ukes tid siden at de ventet en 747 fra JAL direkte fra Hiroshima med turister. JAL og SAS har satt opp noen få direkteflygninger med store fly til Bergen fra forskjellige byer i Japan. Men forsto at det var kun nå i sommermånedene det var aktuellt, og kun for å få flere turister til lands. Les her: http://www.bt.no/forbruker/reise/article472134.ece
-
Flotte scenery fra Lennart
Hei, og takk for sist Gunnar. Dette var mer enn nydelig. Lennart sine produkter holder mål som vanlig. Og i kombinasjon med de flotte flyene den fantastiske grafikken din må det bare bli perfekt. Med fare for å fornerme mange andre flinke "fotografer" så påstår jeg at dette var de fineste bildene jeg har sett her på forumet. Kåre F.
-
Nato Awacs 707 Departure ENOL
Jeg likte bildene dine av et fly som jeg synes er like imponerende hver gang jeg ser det. Har sett den mange ganger med ujevne mellomrom på ENBR. Den kommer inn for landing, men går rundt om og om igjen (gjerne i flere timer). Er det noen som vet hva de egentlig holder på med da? Har hørt flere mer eller mindre troverdige forklaringer, så det hadde vært greit å fått det avklart.
-
Flyinteresserte fra Buskerud og Telemark? SE HER!
Ja 50 cm må vel garantert kunne kalles kortbane. Det er ikke for å være stygg og komme med flisespikkeri, men syntes den var så bra at jeg kunne ikke la være å komentere det.
-
Sterling med nyt logo
Minner litt om et visst ukemagasin som ingen kjøper, men alle leser.
-
Påske innlegg: En dag med Lufttransport - Del 1
Dette var gutten sin som kan føre både pennen og hjulvispen. Jeg måtte faktisk ta meg selv i å ringe til broderen for å sjekke om han var i live. Han skulle faktisk dykke i det aktuelle området i påsken. Du har nok vært nermere fakta enn du aner. Meget bra, både reportasjen og bildene. Ser frem til fortsettelsen.
-
Se hvor langt "vi" er kommet på 11 år...
Da gjorde du et røverkjøp den gangen hvis du fikk den ny for 14 høvdinger. Min bror kjøpte en noenlunde tilsvarende maskin (386). Husker ikke hvor mye minne og hvor stor disk det var i den, men han måtte ut med rundt 27000 for den. Og det var ikke det største råskinnet på markedet. Mener å huske at den maskinen han hadde mest lyst på kostet 35000, men den syntes han ikke han hadde råd til.
-
Gåte: Er frem og tilbake like langt?
For å være helt ærlig så var ikke dette noe jeg fant på selv heller, men noe jeg fant nettopp i den gode boken.
-
Gåte: Er frem og tilbake like langt?
På en flytur fra A til B og tilbake bruker, et fly med en fart på 90 knop 1 time hver vei når det er helt vindstille. En dag blåser det en stabil vind på 30 knop fra B mot A. Vil flyet bruke samme tid på turen frem og tilbake som det gjorde når det var vindstille?
Kåre Forland
Medlem
-
Ble med
-
Siste besøk