Gå til innhold

Kim Sølvberg

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. Flott. Gratulerer, og lykke til!
  2. Flere nyttige tips over her Anders, men et av de bedre ville jeg og mene er at du (og henne om du får henne med) blir medlemmer av foreningen 2 foreldre. Og som gammel helgepappa gjennom 18 år kan jeg by på følgende : 1. Lag skriftlige samværsavtaler. Om aldri så banalt ned på detaljnivå så får med ALT - og la den ha et tidsutløp hvor den skal erstattes av en ny. Om nødvendig gjør dette gjennom familievernkontoret (et kontor med feil og missoppfattet navn). 2. Lag privat avtale vedrørende bidragsbetaling. Det finnes kalkulator på nettet. IKKE bruk NAV …. De bruker matriser som rammer den betalende hardt. De skal selvfølgelig sikre barne, og barnet`s hjem sikker inntekt. Men er urettferdige i både fordeling av betalingsoppdeling, og frittet for hensyn til hva slags livssituasjon de voksne befinner seg i til enhver tid. Privat = bra NAV = dårlig. Men bruk kalkulator på nettet – en 15 åring koster mer enn en 2 åring. 3. Vær positiv. Være konsekvent. Tenk på at dette blir til det beste for barnet – og det er det som gjelder. Dere kommer HELT sikkert til å tvile på om dette var riktig, enten begge to sammen, eller hver for dere.. Da er det viktig å være konsekvent – og ikke vingle. Blir bare rør – dere river i stykker de skriftlige avtalene – flytter inn hjemmesimulator`n på gutterommet igjen.. også er forvirringen total. Bruk i så fall tid, masse tid, på å finne en eventuell vei tilbake. 4. Hvis du med jevne mellomrom i den spede begynnelsen av samværsordningen opplever ting du ikke er fornøyd med (uansett hva det er), og som for eksempel ikke samsvarer med den skriftlige samværsavtalen deres (hvor ALT er tatt med, også henting/leverings klokkeslett) så ”logg” disse episodene i en egen liten notisbok, med èn gang de har skjedd og du har det friskt i minnet. På sikt kan det hende du vil bruke disse tingene til forslag på endringen i avtalen dere har. OG er du av den oppfattning av at barnet hadde hatt det bedre med å bo hos deg til daglig – er dette et dokument som offentlige kontorer i disse sammenhengene faktisk respekterer. Såfremt det er skrevet saklig – og er relevant. Lykke til! (begge to (alle tre)) Ja du ser greia…..
  3. Wild guess : Tupolev ... feks 134. Alle knapper har rare navn hehe "..skal vi se, landinglights on? .. nei f*** der mistet vi hydraulikken gitt.. prøver noen andre knapper.." :confused: Måtte vært værst!
  4. Mark Wahlberg : lol - omtrent som meg tenker jeg, mens jeg hadde banket rundt etter tastene "B", "D", "F7", "G" og Scroll Lock for kontakt på VHF`n ! hehe Tøffing han der...
  5. Jeg gir meg nå, - siste innlegg siden du faktisk har svart meg Aslak : Tror du det var det jeg mente Aslak? Eller er det det du vil det skal være.. Svar når du blir snakka til du ! Eller gjelder det egne regler for deg?? CV`en din har jeg ALDRI spurt etter - men det kunne være jeg kunne ha hatt nytte av annen viten - HADDE jeg bare visst hva du er sjekket ut på? Du har en masse nyttig viten, og deler så gjerne med oss alle - men er vel griet og gvite "hvem" du er eller? Er det hemmelig? Er du mystisk? Dessuten : Svale Andre la seg på rygg rett etterpå og ba om unnskyldning for utbruddet sitt.. "Sett for mange Hollywood filmer" er ikke å tråkke noen på tærne etter min mening – men han reagerte – og da er vel en hyggelig tilbakemelding på sin plass? Eller er ”dere” fritatt? Her svarer du på Ekedals innlegg om at han ikke ville tatt en skrivebordspilot inn i cockpit engang – og et ellers seriøst og forklarende innlegg. Men det er tydeligvis bare meg som ser at dette er drittslenging fra deg til alle de som mener det er mulig – og liker tanken på at det ansvaret hadde de påtatt seg. Du er bare respektløs Aslak. Totalt fraværende respekt for de som IKKE er yrkesflyvere eller hobbyflyvere. Vil du ha et par eksempler på HERSKETEKNIKKER Rune? Hersketeknikken i dette henseende er å få dere som IKKE er yrkesflygere eller hobbyflyvere til å tenke at : ”nei nei nei – han Kim der må bare låkke kjeften assap, han jager gutta vekk fra forumet vårt”. DET er hersketeknikk og etter min mening maktbruk via trusler som gjør MEG til kjeltringen her. Så jævlig dårlig gjort.. Lukker munn nå – logger av – og nøyer meg med å søke etter info via forumet i stedet en stund igjen. Dere har vanvittig mye kunnskap og viten her inne jeg setter STOR pris på. Men HUSK dere som ikke flyr til daglig : DE LEKER I DERES HAGE – og er gjester. Gjensidig respekt er et stikkord. Be om unnskyldning om noen blir fornærmet. Jeg beklager om noen av pilotene bruker DENNE tråden og MINE innlegg om folkeskikk til å forlate forumet. KS
  6. :grin: hehehe Ja helt enig. Alle er trygge! Mest min skyld avsporingene på denne tråden. Jeg legger meg flat. Beklager. :blush:
  7. Jeg siktet IKKE til deg. Tråden her er lang og uoversiktlig nå - og du har missforstått innlegget mitt helt. Jeg sikter til Iversen, som tok en spøk med at "det hadde blitt sett for mange Hollywoodfilmer", som er greit nok. Men så er det en her inne som tok seg nær av denne kommentaren - og da mener jeg det må unnskyldes! Og når Iversen blir spurt om hva han jobber med - blir jeg (og andre) møtt med å bli ignorert - og da kommer jeg med meningen om at man da ikke skal være "tøff i trynet" uten å la seg gjøre seg til kjenne. Dette er et svært sivilt fora, - altså www.flightsim.no forumet her. Beklager at de siste innleggene mine her nå er off-topic. K.
  8. Hr Ekedal Hør : Jeg tilhører den gruppen som IKKE tror det er helsebringende å være skrivebordsflyver (som meg selv) og skulle ta ned et hvilket som helst fly, uten kursing og prøving/feiling først, under trygge omstendigheter. Så er DET brakt på det rene. Dernest nevner du at vi burde ha ydmykhet ift hva dere med flyvererfaring mener, når det kommer til tema som feks dette. Ja, - helt enig. Og det er FLOTT FLOTT FLOTT at dere med real life erfaring DELER denne med oss som. DET er dyrbart. Aleksander Send heller en PM. Det er ikke sikkert han vil skrive det på offentlig forum vet du.. Og hvorfor I ALL VERDEN skulle det være tilfelle. Og I ALLE FALL om han er i ovenfra-og-ned modus, freidig og ”morsom”, på andres bekostning!?? Jeg skal ikke være den som ”personforfølger” noen her inne – men å svare når man blir stilt spørsmål i offentlige fora – DET syntes jeg er rein skjær høflighet. Og det ville vist at man har respekt for med-debatantene sine. Vil ikke jeg gjøre meg til kjenne for den jeg er – så skaffer jeg meg en bløff epost, kaller meg Ola Olsen – også er jeg med å synse og mene i de fora jeg finner interresante. Men er da vel for po*** ikke kjepphøy?? Nei, ikke i det hele tatt. Tøys. ”Normalt på en tur som ENGM ENBR setter vi cost til 200 i FMC… (or whatever)” ”Å, flyr du 738?” ”Ja. Har flydd det de siste 4 åra for Norwegian. Kremjobb!! Elsker å fly. :grin:” HVA er problemet?? ”fløy A330 før, skikkelig møkkafly” for eksempel. Ikke sant?? Dere ser den? ”hvem flyr med STIKKE nå om dagen a…?” Dere er med ikke sant? Spøk til side. Poenget mitt er - Flightsim.no har et sim-fora. Vi er fra 10 til 60 år gamle flyentusiaster som flyr og flyr fra skrivebordet – og finner tekniske løsninger, deler bilder osv her inne. Også har vi reallife flyvere her inne… og det er flott. Men det er etter min mening ”vårt” fora – det er simmernes sted å diskutere. Og kan/gidder en flyver som vet noe gi oss malen eller dele erfaringer med oss – så er det KREM. Men sitte ikke og vær ”frekk i kjeften”.... DER stopper det. Med vennlig hilsen Kim Sølvberg, Våler i Østfold Mob 48183100 (Dere vet hvor jeg bor) :grin:
  9. Ja Aslak du er innom tråden her .. du mener også det skal mye til for å lykkes en skrivebordspilot å lande en fullstappa 737. Du nevnte du hadde bred erfaring, hva slag er det? Og hvor jobber du hen nå?
  10. Litt off topic, men : Hvilke har vi egentlig? Hvilke selskap, hva slag fly og hvem er disse menneskene? Hadde vært FLOTT og vite, slik at man kunne stillt litt spesifikke spørsmål. Regner med at ingen av de som flyr profesjonellt, og er på flightsim.no forumet her har noe imot å fortelle HVA de driver med. Eller..
  11. Jeg tror neppe vi noen gang får se på nyhetene - noe sted i verden - at en (eller to forsåvidt) MSFS-skrivebordspiloter har tatt kontroll over og trygt landet et passasjerfly nei. Men med all respekt for oss alle her på forumet, og simmere forøvrig - vi er jo noen sarte sjeler også da.. hehe :grin: Greit gutta skyter hverandre i filler i BF eller tar favoritt fotball-laget sitt til finalen i ett eller annet PS3 spill, men vi sitter altså å flyr time ut og time inn - og tukler med ting som en annen ikke skjønner døyten av. Ikke rart vi får en klapp på skulderen innimellom med "dæven - hvorfor er ikke du flyver a??" og "- guttungen blir flyver - det er det ingen tvil om, her om dagen landet han en 747 under veeeldig vanskelige forhold, -kan fly hva som helst han!" Tror enkelte av oss får en del boost av folk rundt oss innimellom som gjør at enkelte av oss sitter som små-guruer på flysiden i vennegjengen eller familien. Og dermed liker tanken på at man kan fly i virkeligheten..
  12. Helt med på innlegget ditt Clamer - og av egenerfaring så var jeg på tur med en Piper Cherokee over Oslofjorden i sommer, førte flyet i over en time og fikk litt feeling med det osv, - for første gang da. Men hadde kompisen min fått illebefinnende - blitt bevisstløs e.l. hadde jeg fått skikkelig angst. Hadde ikke landet Pipern safe jeg, på tross av utallige timer på småfly av samme type (Carenado sin bl.a., default fly funker ikke). Hadde nok overlevd med tanke på at jeg ville holdt god fart inn på en final og hatt ca 2400m med rullebane til disp på Rygge, men et småfly er jo så sensitivt for forholdene rundt seg også. I tillegg til å være et fly med underliggende vinger, så er det mye bevegelse en skal justere på under enkelte landinger. Til orientering - sammenligner ikke en Q400 og Pier Cherokee nå altså - hehe. Viste bare til innlegget ditt - og ser greia med stooore og mindre fly. Ikke nødvendigvis lettere å lande mindre fly! Thats the point.
  13. Som sagt det er jo det vi liker å tro Sandro - og tenk deg avisoverskriftene dagen etter hehe :grin: Men av ting vi ikke kan (såfremt leser ikke har opplæring og praksis) så kan vi heller ikke gå ut døra hjemme, og hoppe inn i det største og første vogntoget vi finner, og frakte det trygt ut av byen feks. Ei heller oppsøke nærmeste ferjekai og føre ferja trygt over fjorden. Nei - skal vi på død og liv lande noe, så får vi (gjelder iallefall meg) skaffe oss et PPL. Tror nok det begynner der.
  14. Aslak : Hvilke flyselskaper, hvilke fly, og hvem flyr du for nå? Er det mulig å få litt input?
  15. Som nevnt tidligere her på denne tråden også - så er dette et stadig tilbakevennende tema. Hadde "vi" klart det? Og jeg personlig liker også å tenke tanken at vi hadde det Birger. Men det er et annet aspekt her også, og det er det psykologiske. Det å være i situasjonen, og oppleve det first hand. Og nå mener jeg IKKE at de som flyr fly til daglig har bedre psyke enn oss som bare flyr 737 på 24 tommer har - men at de har gjennomført en utdanning - prøvd - erfart - fått tilliten - og gjennomført. Og nå gjennomfører de hver dag eller veldig ofte, landinger med flytypene sine - om det er C172, B738 eller hva som helst, MED levende mennesker ombord, inkl seg selv. I et gitt tilfelle tror jeg vi sikkert kunne ha satt opp passasjerflyet til en autoland for eksempel, riktignok med litt assistanse fra folk på bakken over radio .. (for hadde vi gjort èn feil så ville vi jo alle sansynligvis dødd ikke sant?) Gearhandle, flapshandles, fuelcutoff m.m. er det jo også betjenings-”sikringer” på også ikke sant? Vet vi som ikke håndterer alt dette til daglig alle betjeningssikringer? Gitt vi skal utføre en enkelt handling – også sitter det fast?! Stress!! Jeg så videoene fra FLG den gang bla du fløy – og det så morro ut det – og kunne sikkert gjort det etter deg – men lande 40 tonn fly full av levende mennesker som er (vil jeg anta) fulle av dødsangst kan jeg med hånda på hjertet si ville blitt forbi min begrensning. Som en aller aller siste utvei – en situasjon vi ALDR vil komme i om vi så fløy rundt hver dag resten av livet – så ville jeg jo PRØVD.. Jeg vil jo leve – det er jo greit. Men utfallet hadde ingen hatt noen garanti for. Som en mulig parallell .. hvis du legger en planke på bakken så klarer du uten problem og spasere frem og tilbake på denne. Men legg den 5-6 m høyere opp mellom huset og garasjen for eksempel så får du helt andre forhold – det er plutselig et helsemessig aspekt med ikke sant. De fleste av oss har stoffer og reaksjoner i kroppen vår som beskytter oss fra å gjøre ting som kommer ”helsemessig dårlig ut”. Har du hoppet i strikk før for eksempel? Førstegangs strikkhopping er en flott måte å få testet disse funksjonene på. Sittende i cockpit, full av adrenalin, for mye blodtrykk uten nok oksygen i, med en masse tanker i hodet, en situasjonsopplevelse i forkant av dette som er årsaken til at du sitter der, lett desorientert, over Oslo?, nei dere er på vei inn mot Madrid - vet du, jeg klarer IKKE å være annet enn realist å si at : Nei – en simmer vil ikke uten videre kunne landet en 737 uansett 2.000 loggede timer FSX NGX som vel kanskje er den mest kompliserte på markedet om dagen.