Gå til innhold

Christian Paulsen

Medlem
  • Innholdsteller

    4 284
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Christian Paulsen

  • Bursdag 30. nov. 3

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Christian Paulsen's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Det er sikkert sammensatte og varierende årsaker, men jeg tipper at spenning-søking er en vesentlig faktor. Og mulighet for å få forside i en større avis gjør det nok også mer attraktivt. Kan nok hende noen også har et ønske om å skape en ulykke eller dramatikk, og det finnes jo dem som gjerne skader andre hvis sjansen for å bli tatt er liten. Men jeg velger å tro det ofte ikke er særlig gjennomtenkte handlinger, og at det er vanskelig å finne velfunderte fornuftige grunner. Er vel omtrent som tagging, for de fleste mest bare et utrykk for lav intelligens, likevel er det en uttrykksform som appellerer til en del. Edit; Halvdan var visst først ute med noe av de samme teoriene.
  2. Hehe, ja vi gjetter vel bare her alle sammen Marius. Var også dette med ansiennitet jeg tenkte på når jeg sa de alle har jobbet der lenge. For såvidt jeg har fått med meg er det lenge siden SAS tok inn nye piloter. Men såklart, det blir bare spekulasjoner uten å kjenne mer nøyaktig til hva slags avtaler de har og hadde, og det kan være mange forskjellige faktorer. Derfor er jeg fortsatt mest nysgjerrig på hva Norwegian har for planer når 130 piloter forsvinner.
  3. Ja, det er formodentlig nettopp derfor han spør Marius. Hvis alle disse som nå har fløyet for Norwegian en periode bare slipper yoken og løper tilbake til SAS så fort muligheten byr seg, så er det jo nærliggende å tro de har det bedre der. Hvis jeg skal gjette så har nok alle fagforeningene over mange år gjort sitt, det er tilsynelatende lavere krav til lønnsomhet i SAS, og de har alle jobbet der lenge, så jeg vil tro SAS er et bra sted å være pilot.
  4. Så betyr det da at nyheten egentlig burde være at Norwegian ansetter en bråte nye piloter, eller hva skjer der hvis 130 forsvinner?
  5. Fin filmsnutt der! Men syns du ikke "Crazy landing" er å dra det litt langt? Har sikkert kilt litt i magen for noen, kanskje var det bitte litt ukoordinert "decrab", eller rett og slett bare vindkast, jeg vet ikke, men syns ikke det så ut som galskap.
  6. Ja, det er jo i alle fall helt sant at teknologien og oppdateringsfrekvensens innvirkning er helt forskjellig fra de første tradisjonelle 100Hz CRT TV'ene. Og når jeg kaller det tøyse-Hz så er det altså ikke bare fordi jeg mener det er tøys, men det er fordummende og sleip misbruk av kjente begreper. Samsung forklarer at 800Hz Clear Motion Rate tilsvarer 800Hz, men det ER ikke 800 Hz. Altså er det liksom-Hz. Det du nevner om "blinking/flimmer" og mangelen på dette på LCD kan jeg godt si meg enig i Lars. Men det som er ditt problem her er at du vet hva 100Hz oppdateringsfrekvens er for noe, og som du forklarer får du det ikke helt til å henge på greip. Det ser jeg som god kritisk sans. Men ikke før er jeg ferdig med å slakte trenden og "misbruk" av begreper, så må jeg også til en viss grad forsvare teknologien som faktisk brukes. For man bør ikke helt forkaste de potensielle fordelene med feks det de kaller 100Hz (og kanskje til og med 200Hz) på LCD. Saken er at det er ment å løse et helt annet problem enn flimmer som på CRT. På LCD er 100Hz en jukseteknikk for å skape flyt i bevegelsene og "motion flow" som det naturlig er svært lite av på LCD. Som du påpeker vil det ikke gjøre noe positivt for feks film i 30 FPS om skjermen tegner på nytt 120 ganger i sekundet. Den vil bare tegne det samme bildet 4 ganger på rad istedenfor 2 ganger på rad ved 60Hz. En måte å bruke økt oppdateringsfrekvens er at det blandes inn svarte bilder, på annenhver refresh (eller noe sånt), og man kan også bruke elektronikken til å kalkulere og legge inn bilder som ikke er der på original-filmen, som begge lurer våre øyne til å oppfatte bedre flyt. Men uansett, skal ikke spinne noe videre på det, for det var bare ment som en liten kommentar til jubelen over hele 8MP kamera på nye iPhone, og ikke noe voldsomt big deal. Så beklager til alle Eple-fans for way OT... :crazy:
  7. Men det jeg ville frem til her er at man griper fatt i noe som i utgangspunktet er god og positiv utvikling, og som de fleste ved selvsyn ser er bedre og dermed får en slags mer eller mindre velinformert forhold til (MP på kamera, Hz på TV, GB på grafikk-kort, osv). Så langt er alt vel, det jeg klager over er når man så fortsetter å spille på dette langt forbi det meningsløse, og gjerne også på bekostning av reell kvalitet. Det er dette jeg har litt problemer med. Hz var banebrytende det da vi gikk fra flimmer-TV til 100Hz, og 120Hz er nødvendig for 3D, men 800?. Og megapixel er også bra, jeg vil gjerne bare slippe å se kamera med samme dårlige lysfølsomhet, treg autofokus, etc, om 6 år, og med 90MP. Satt litt på spissen. Med andre ord, enig i alt du skriver Geir.
  8. Fra min side var det ikke noe forsøk på å trekke i tvil at mobilkamera stadig tar innpå kompaktkamera, og ei heller påstand om at nye iPhone har dårlig kamera. Jeg mener bare at dette med megapixels og feks også da Hz på TV er grelle eksempler på at all makt har gått til markedsføringsavdelingene, mens ingeniørene blir kneblet. Når foto-ekspertene hos telefonprodusent har møte internt og sitter der med dagens modell foran seg, studerer alle data, osv, og møteleder spør; Ok, hva må til for å gjøre dette kamera bedre? Det kan tenkes de alle da roper i kor; FLERE MEGAPIXLER!, det er hva vi trenger her!! (men jeg tror ikke det). Og samme da altså hos Samsungs TV avdeling, som forsåvidt har større utfordringer fordi det begynner å bli vanskelig å finne på noe reellt nytt og nyttig på bildekvalitet så lenge man forer TV med crap-signaler inn. Men jeg tror det er det samme der, når møteleder sier; OK, på 2011 modellene så har vi nå 800 tøyse-Hz, hva må vi gjøre for å heve kvaliteten på 2012 modellen? Det kan tenkes at ingeniørene roper i kor; tusen tøyse-Hz!, tusen tøyse-Hz!, tusen tøyse-Hz!!, det er hva vi trenger nå!! (men jeg tror ikke det). :grin: Kort sagt, jeg mener bare at MP og Hz har blitt en markedsføringsbløff, mer enn noe annet, fordi det selger. Det er ikke uforenlig med synet om at kameraene blir bedre, men det er heller til tross for enn på grunn av, etter mitt syn. Er jo forøvrig ikke noe uvanlig fenomen innenfor teknologi. Ta feks Low-end grafikk-kort med 2GB RAM, som yter dårligere enn sine 1GB "småsøsken", men som åpenbart er lettere å selge fordi ingen normale mennesker går noe mer i dybden enn å (logisk nok) anta at dobbelt så mye av noe må være bedre enn halvparten...
  9. Kvinner og barn først heter det jo Jaran! Men det fikk meg til å tenke på en litt morsom og interessant sak i en eller annen fly-dokumentar jeg så en gang. Man har jo disse sertifiserings-testene som går på tiden det tar å kvitte seg med PAX, og som (gitt at de klarte tidskravet) beviser at det i det minste er teknisk gjennomførbart å skvise ut X antall PAX på X minutter, når alle gjør det de skal. Men i praksis har det vist seg å ofte ikke fungere i slike ordnede forhold ved ekte ulykker, brann, etc. Så i forbindelse med forskning så ble det istedet delt ut penge-premier basert på hvor fort deltagerne kom seg ut. Og da ble det andre boller, og langt mer realistisk, med folk som dytter hverandre unna, klatrer over seter, knives og lager "propper" i døråpningene så ingen kommer ut, osv, osv. Litt fascinerende å se på. Lukten av penger, eller brent plast, får mennesker til å gjøre mye rart.
  10. Nei men det er vel omtrent det samme som sikkerhetsbelter eller airbager i en bil. Garanterer produsenten at du overlever om du bare bruker/har dette? Nope. Har det reddet mange liv og redusert alvorlige skader? Yep. Om man bør kaste seg på dette kurset vil jeg ikke mene noe om, men jeg mener det er mye som tyder på en sammenheng mellom kunnskap og sannsynlighet for overlevelse. Det er fler som overlever flystyrter enn man kanskje skulle tro, og som et frivillig tilbud ser jeg ikke problemet med et slikt kurs. Dog er det sikkert de som trenger det minst som eventuelt vil velge å ta det. :grin:
  11. Nei, Megapixel tullet er etter mitt syn mest bare irriterende. Unødig store filer, sier svært lite om kamera-kvalitet, og i det hele tatt helt feil fokus, men dessverre veldig lettsolgt. Når det er sagt så begynner det jo å bli bra bilder å få på telefoner, men det er jo ikke fordi de er på 12MP... Lurer forresten på hvor det skal ende. På TV'er nå så nærmer vi jo oss med stormskritt Kilohertz oppdateringsfrekvens. Eller dvs det er ikke det heller, men det høres sånn ut, og alle vil heller ha 800Hz enn 400Hz samme hva det er, eller gjør, så da blir det vel sånn. Forsåvidt kudos til Samsung for å prøve å overbevise om at Hz oppdateringsfrekvens på TV er ut, glem det, men bare synd det er noe annet enda mer ubetydelig intetsigende og meningsløst de mener er inn. :grin:
  12. Det er vel et fair poeng, men samtidig har de fleste av oss valgt å gjøre et kompromiss. Vi ønsker å komme frem raskere enn spaser-fart på bekostning av økt risiko, (og noen mer enn andre.) Men det du nevner er i høyeste grad et tema, og det var i sin tid også en vesentlig og styrende faktor for Concordes design og begrensninger. Feks det at Concorde ikke fløy høyere enn FL600 og hadde det som limit var ikke en teknisk begrensning, men en grense som ble satt av hensyn til PAX i tilfelle to vinduer skulle ryke i cruise. (Forresten også derfor det ferdige flyet hadde mye mindre vinduer enn prototypen). Man tar hensyn og gjør så godt man kan med teknologien tilgjengelig, men man aksepterer også en risiko, og det er umulig å sikre seg mot alt. At man skal kunne designe seg vekk fra all risiko vil jeg si er helt utenkelig, både de nærmeste 15 og 30 år. Den som lever får se...
  13. Det var virkelig vakkert! Som alle andre på FS.no har jeg "Shade", men er det ikke det ene så er det det andre... Jeg vil ha ny måne!!! :grin:
  14. Ja, jeg må si meg enig med Geir. Ok, det er en fjollete dyr, jappete, "statement-car"... Men toppmodellen, Turbo-S, står nok som noe av det mest imponerende jeg har kjørt, totalt sett. Misunner deg bane-kjøring med denne, selv om det forsåvidt ikke er det man forbinder med en "bane-bil". I forbindelse med div ombygning har jeg hatt gleden av å kjøre noen forskjellige Cayenne Turbo-S. Dog tror jeg jobben hadde hengt i en tynn tråd om jeg tok de off-road, så det kan jeg ikke uttale meg om, og det at salgsoppgaven lå på dashbordet (Kjøp nå!, kun Kr 2.200.000) la vel også en [size:8pt]liten[/size] demper på utfoldelsene. Hehe, hjernen går i loop hver gang slike muligheter byr seg; -må teste skikkelig, må ikke krasje, -må teste skikkelig, må ikke krasje, -må teste skikkelig, - må ikke --- :grin: Uansett, det er etter mitt syn en utrolig bra og velbygget bil, fra A til Å. Og at noe som er så stort, tungt, og komfortabelt, kan gå og kjøre så bra, imponerte i hvertfall meg. (Den spinner på mer enn ett hjul på asfalt). Siden du nevner knapper, har de noe sånne diff-knapper ala gammel Audi, eller vet du hva slags 4-hjultrekk-system de faktisk bruker Geir? Vakker kunst er det forresten også, ordnung muss sein!; :cool:
  15. Det der var på grensen til ikke morsomt. Fy f.... for en gjeng, ikke minst var jo "førstehjelpen" fra kollegene imponerende; røsk han opp i sittestilling, og gi han en flaske... :grin: Ellers var det interessant det du sier Øyvind, airbager er noe jeg har respekt for, og noe jeg feks passer på å aldri gjøre er å stikke hånden gjennom rattet første gang tenning skal på etter å ha gjort noe med bager, sensorer, eller styreenhet. Jeg står utenfor bilen, og tar hånden under rattstammen. Dere som jobber med redning har en tøff og farlig jobb, all respekt for det. For sjåføren er det vel greit, men på mange nyere biler er du jo heller ikke trygg med beltet løst ut på passasjer-siden. Systemene har bygget inn veldig mye sikkerhet, men kan ikke stoles på etter en krasj. Et potensielt farlig scenario kan feks være at passasjer-airbag ikke har løst ut (ingen satt der), men det eneste som hindrer den fra å løse ut er setevekt-sensoren. Da er det ikke sikkert det er så lurt å feks sette kneet i setet å lene seg inn med tenningen på... :whistle:
×
×
  • Opprett ny...