Gå til innhold

Fredrik J

Medlem
  • Innholdsteller

    670
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Fredrik J

  • Bursdag 24. juli 1990

Fredrik J's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Jeg forstår ikke hvorfor bussjåfører vil gjøre dagen sin verre med å bry seg om disse tingene. I de fleste tilfeller er det vel fylkeskommunen som har ansvar for billettkontroller. Da må det være mye bedre å smile og heller konsentrere seg om mer givende ting.
  2. Takker for tilbakemeldinger. Jeg liker selv dokumentarbaserte tråder. Alltid kjekt å se hvordan andre flyr.
  3. Etter en til dels ufrivillig pause fra flysimulatoren har jeg igjen våget meg ut på vatsim. Denne gangen gikk turen fra Gardermoen til Værnes med samferdselsminister Manghild Meltveit Kleppas eget flyselskap, Subsidiair. På briefing-kontoret ble rute, vær og diverse NOTAM gjennomgått: Deretter gikk turen ut til flyet, en aldrende 737-700. Det var bra flygelederdekning til å være onsdag. Rolig vind tillot bruk av rullebane 01L som passet best. Etter push-back og start-up ble det gitt en kort og grei takserute. Høyden for kvelden ble satt til FL320. Oslo kontroll ga oss rullebane 09 og RBU 2L inn mot Værnes. Rett før nedstigningen begynte. Lite trafikk i forhold til flygelederdekningen. Passerte Tyholttårnet på innflygningen. På tross av CAVOK og rolige vindforhold ville ikke mannskapet ha visuell innflygning. På finalen var det på tide å ta over selv. Litt utdatert Værnes. Også denne kvelden hadde bakkemanskaper gå-sakte-aksjon mot Subsidiair på grunn av diverse politiske saker. Dermed ble det litt venting ved gaten. Takk for oppmerksomheten.
  4. I denne artikkelen står det noe om liknende førerkortsaker. Jeg er ikke sikker på hva ADD innebærer, men det nevnes ADHD uten atferdsforstyrrelse i artikkelen. Ettersom jeg forstår tar de utgangspunkt i tidligere kjøring med mindre førerkortklasser ved søknadsbehandlingen. Dermed må søkeren ha minst 5 år kjøreerfaring. Det beste er nok å ta kontakt med en av organisasjonene eller fastlegen din.
  5. Gratulerer med ny bil. Jeg har kjørt en del Touran med 140 dsg, og den kombinasjonen har mye å gi uansett. I tillegg går det ikke an å bli lei av de fantastiske linjene på cc, gubbe eller ikke. Håper på bilder og omtale.
  6. Litt motstridende fra VG: Sky News VG
  7. Et helikopter måtte nødlande etter teknisk svikt. Heldigvis er ingen skadd. Skal bli interessant å lese rapporten. Noen som har informasjon om LN-ODU?
  8. Du må nok skaffe deg PTTM-utgaven for å få norske veier. Les mer her.
  9. Du kan stå i enden av en rullebane, men spotteplattformen gir best oversikt etter min mening. Spotteplattformen ligger rett øst for tårnet:
  10. Ja, det er mye spennende materiell for tiden. Her står det litt om disse bussene. I tillegg har det også kommet 35 gassbusser, og de kan leses om her.
  11. Veolia kjøpte rundt femti stykker av denne typen. Det var opprinnelig meningen å handle både fra Volvo og Scania, men de fikk bussene ca. 400 000 kr. billigere pr. stykk ved å bare kjøpe Scania. I Østerhus finnes også en 2006 Volvo 9700 med i-shift. Det kan bli spennende å høre sjåførenes erfaringer med opticruise mot i-shift. Jeg kan legge med at bussvalget ikke var så populært i begynnelsen. Noen mener at bussene er bygget for langruter og ikke turkjøring. I tillegg hadde de gode erfaringer med Volvoen. Da bussene kom, ble de litt mer positive. Men hvem lar seg ikke rive med av nytt materiell? Jeg likte ikke Irizar-interiøret. Rester fra klær fester seg lett til de svarte setene. Plastikk er også flittig brukt, til og med på beinstøttene. I tillegg mangler ting som bossbøtter og håndtak. Hva mener du skiller Volvo fra Scania når det gjelder busser?
  12. Takk for tilbakemeldinger. "Dassbildet" ble bare tatt med for å vise hvordan et irizardo ser ut. I dag har jeg satt inn bossbøtter, og fikk dermed muligheten til å kjøre den en liten runde. Giringen minner om i-shift, bortsett fra clutchen som må brukes ved start og stopp. Det ga mer kontroll til sjåføren, og uttak i automatmodus ble mykere. Siden jeg ikke har sertifikat blir det nesten bare start og stopp på meg. Clutchen gjør dermed jobben enklere. På spaken finner du de vanlige R, N og D, i tillegg til H (hill) der den ikke hopper over gir.
  13. Her kommer noen bilder av en konkurrent til Volvos 9700. I begynnelsen av juli kom det to nye turbusser. De har kjørt sponsorer i fotball-EM. Begge er av typen Scania Irizar Century. Innvendig finner du utstyr som forventet i en turbuss, men ikke så mye oppsiktsvekkende. Jeg sleit med å finne girspaken. Den er plassert der du forventer å finne vindusviskerhendelen. Den ene kom ferdig dekorert. Førermiljøet er stilrent og innbydende. Her har jeg vasket den andre, som kom uten dekor. Svarte seter kan være vanskelig å holde rene. Her kommer et par andre utvalgte. 33 er utstyrt med et Vest Liner - karosseri og Volvo chassis. Her har jeg akkurat dusjet den. En litt eldre turbuss som kom i vinter. Tilbakemeldinger er alltid hyggelig, og jeg kommer gjerne med flere bussbilder om ønskelig.
  14. Flott buss presentert med flotte bilder. Blir internettilkoblingen gratis for kundene? Det så ut som I-shift, ja. Jeg kjørte I-shift for første gang på fredag. Dessverre blir det bare kjøring inn og ut av vaskehallen for utvendig vask og dieselfylling. Til uken kommer det to nye turbusser her også. De har også tre aksler, men siden det er Scania har de elektrisk girskifte med clutch.
  15. Her er en tysk side med mye informasjon og bilder om ferjer.
×
×
  • Opprett ny...