767 brukes både på short-, medium- og long haul. Domestic ruter i Japan er feks et et eksempel på det første, transcon i USA er et eksempel på medium haul, mens det er en rekke ruter over Atlanteren og deler av Stillehavet som er eksempler på long haul ruter med 767. Bruken av denne maskinen er svært utbredt, og det er en glimrende maskin på ruter der en ikke har et større behov for å frakte ekstra cargo.
Tillat mig at kaste en enkelt lyskilde over dette temaet.
Jeg er flyger for Thomson (the artist formerly known as Britannia..) og flyr 767 og en sjelden gang 757 for ovennevnte.
Som tidligere nevnt er det en veldig allsidig maskin som stort sett i flyselskapets øyne er en potet, da den brukes til alt. BA blir observert iallefall en gang i uken med 767 på ruten MAN-LHR (45 min flytid) imens vi bruker den på longhaul med opptil 12 timer flytid, for så neste dag å bruke den samme maskinen på en to timers sektor som f.eks Manchester-Palma.
Det er imidlertid SVÆRT ofte vi selv på en så lang sektor som 12 timer (F.eks Mexico) at vi har en del ledig kapasitet, det er derfor mye penger i å selge det til Cargo. Rundt 4-6 tonn med frakt er vanlig å ta med seg til og fra karibien etter min erfaring. En 767-300 kom hjem fra Abu dhabi i fjor med 2 biler i forward hold!! Selvfølgelig noen med penger som dopapir som betalte for det, men selskapet smilte jo!
I konklusjon så er den i likhet med mange andre airliners en anvendelig maskin selv om den efterhånden begynner å bli noget lang i tanden.
En behagelig arbeidsplass er det iallefall!!