-
Norwegianpilot nektet sikkerhetskontroll
FY f...!!! E så lei de der kontrollan. Hele verden e jo blitt tullat. Man må jo kunne ta et fly å stole såpass på folk att man kunne unngå å måtte gå igjennom en sikkerhetskontroll som hadde fått sikkerhetsjefen på Area 51 til å sikle. Det hele har jo sklidd ut, det eneste kontrollen har ført til er mistenkeliggjøring av folk. Jobber selv på flyplassen, og kan jo bare glemme å gå bort i teminalen å spise uten og først skifte alt av klær jeg har på meg, eller foreta en halvtimes sikkerhetskontroll med gjennomlysning av alle kropshull. Hvis du trenger en kniv tar du den på kafeen etter sikkerhetskontrollen. Hvis du skal plante en bombe, klatrer du over det latterlig lave jerde å går bort til flyet me ei gul jakke på deg. Skjønner piloten veldi godt. Hvis jeg hadde hatt det travelt og gått gjennom pipemaskinen to ganger (uten utslag), og blitt bedt om å gå en gang til ville jeg sannsynligviss klikka i vinkel på den vannabepolitimenbleisparkautfraskolenvakta som ba meg gå en gang til. Det siste påfunnet er jo att folk som reparer fly skal skjekkes. Gud forby hvis vi hadde tatt et skarpt skrujern med oss, eller noe annet "livsfarlig". Vi i tromsø slipper forløpig det men hører onde rykter og vet om plasser der det blir gjort. Men det som er gjenommgåanes for flybransjen: Det er mye folk som skal sysselsettes.
-
Flystevne på ENDU !!!!!!
Om noen husker helt tilbake til 94 va det dobbelt så tøft som i 98:) Det e på tide me et nytt flystevne i bardufoss, litt synd att dem ikke klare å få til et stort et, får vell dra til danmark i tillegg.
-
Få en god landing
Litt pirk, no offence: Du trenger faktisk ikke en eksakt kurs, selv om det selvfølgelig er ønskelig. Det er nemlig ikke slik som med en VOR... ligger du midt på korrekt beam på en ILS, så vil HSI nålen si at du ligger bang on, enten inbound course er satt riktig eller 90 grader feil om så er... men når det er sagt så vil det jo bli ganske tullete å fly en ILS med inbound CRS 90 grader feil, men det går likevel an. For de som flyr PMDG'en eller bruker ordentlige innflyvningskart, finner man ofte et lite avvik mellom inboundcourse i databasen/på kartet og den som man finner i "Map" i FS, men det går likevel fint. Nevner det bare fordi at man på en "tradisjonell" HSI egentlig ikke ser helt presist forskjell om man har satt 246, 247 eller 248, men det gjør ingenting på en ILS fordi indikasjonen vil bli lik uansett. På en VOR vil man derimot få en liten forskjell ettersom HSI'en da vil vise ditt avvik fra den radialen du har satt inn (CRS). Hilsen Torbjørn Det der stemmer nesten. Dette avhenger fra model til model. Noen autopiloter trenger nøyaktig kurs til rullebanen, vet ivertfal om en. SFIM PA 155P/D som står montert i Dauphin og Superpuma. Det som vill skje da om du setter CRS feil er att AP blir en smule forvirret, du kommer inn med nesen i en litt mystisk retning og bommer med noen rullebanebredder, det blir ikke mere da LOC signalet får større autoritet jo nermere du kommer rullebanen. Men på store boeinger og sånt er det vanlig att det er slik du sier.
-
SE-LTL bilder?
Du forstod ikke helt. Flye har ikke noe bestemt callign. LN-MOC har ikke et bestemt callsign. Det skifter alt etter hvilken base det er på. Flyene rulerer etter ettersyn, den basen sitt fly som skal inn på ettersyn får det flyet som skal ut, Siden det er kontinuerlig ettersyn vill dette rullere. Akkurat nå er LN-MOC LTR 61 da den for øyeblikket er stasjonert i Kirkenes. Når det gjelder LTR 291 høres det mer sannsynlig ut att det va LTR 219 du hørte. Dette er brønnøysundflyet som flyr training. Om luftfartøyet flyr training settes bare 9 etter callsignet og om det er ferrryflight settes 8 etter callignet.
-
SE-LTL bilder?
Lufttransport har callsign etter base. Hver base har et nummer. Lufttransport i tromsø har basenummer 4. Luftfartøyene får navn etter basen dem er på. Fly nummer en på en base heter 1, fly nummer to heter 2 osv. Helikopter heter 5, HKP to heter 6 osv. Da blir beechen i tromsø LTR (Lufttransport) 41. Helikoptre på universitetsykehuse nord norge heter LTR 45. I Brønnøysund heter FW: LTR 21 og HKP 25. Vigra er base 1 og trur umeå er 11, husker ikke helt resten men det kan kanskje skaffes hvis det er interesse.
Kristoffer Thorstensen
Medlem
-
Ble med
-
Siste besøk