Gå til innhold

Tom Christian Setsaas

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. Tom Christian Setsaas svarte i Pers innlegg i et emne i Kaffekroken
    Ikke verst! Har sett en del lignende opptak i Airbus, men har ikke funnet noe med 737NG før nå
  2. Kan absolutt anbefale den! Spoilers, flaps osv blir med ja, du bestemmer selv i settings hvor mange parametre den skal recorde
  3. Husker ikke hvor jeg har det fra, muligens fra norsk astronautisk forening der jeg er medlem, kunne hvertfall lese at romfergene glatt kunne operert 15 år til med riktig vedlikehold.... Vemodige tider! Discovery er nå i ferd med å bli demontert, det er mye innmat som f.eks motorer som skal fjernes før fergene er klare for museum.
  4. Flere som la merke til objektet som slo borti Discovery ei stund etter separasjon av SRB? Må vel ha kommet fra drivstofftanken. Uansett var det vel ingen big deal siden det ikke ble nevnt etterpå, men jeg kan ikke huske å ha sett et såpass tydelig objekt treffe romferga før.
  5. Så på bildene at lukene til hjulbrønnene henger nede, virker som det har vært "free fall deploy" eller hva det kalles, av understellet??
  6. Må si jeg kjenner meg igjen her, når jeg i tillegg er den eneste i mils omkrets som sitter med flightsim så er det ikke den store forståelsen for hobbyen gitt :crazy:
  7. Stemmer bra d ja Stein! Denne radioen befinner seg på Stugudalen, vil tro det er selve flyene den fanger opp. Fikk med meg ei melding med noe ala "climbing and maintaining..." midt på dagen i dag så det tyder kanskje på at det var RWY 09 som var i bruk, hørt fra en sørgående maskin. Såpass dårlig vær så umulig å observere om det passerte flytrafikk.
  8. Jaha, hehe artig greie gitt! Blir vel å følge med flytrafikken i matpausene heretter :grin: Byttet radio for ikke så lenge siden nemlig, men gammel er den ikke, maks noen få år gammel radio vi fant.
  9. Hei Nå spekulerer jeg. I ei arbeidsbrakke har vi en radio som står på lokalradioens frekvens, 104.00 MHz. Med varierende mellomrom, noen minutter, kommer det inn meldinger fra fly i varierende lydkvalitet, de fleste rimelig tydelig. Men hva i all verden, hvordan går dette an? Flere som har vært borti? Vi befinner oss kanskje 8-10 mil i luftlinje sørøst for Værnes. Lurer på at det er direkte fra flyene radioen snapper opp.
  10. Etter 60sek er vel hastigheten mellom 1500-2000km/t, når ferga oppnår jordbane ligger den rundt 28000km/t. Uansett heftig, her er det akselerasjon
  11. Da ser det mer lovende ut ja. Planlagt oppskytning om ca en halvtime!
  12. Jeg så programmet om dette Swiss-Air flyet på National Geographic en gang. Husker jeg ikke feil så var dette underholdningssystemet ettermontert uten at det var gjort grundige nok vurderinger på forhånd.. Brannen fikk utviklet seg godt innenfor kabinens paneler før den brøt gjennom og da var det for sent til å få slukket/nødlandet. Gjorde inntrykk, utrivelig å se på, i og med at de var sjanseløse uansett
  13. Dette ser bra ut, flotters!
  14. Se her da, flyet ble ført av annenpiloten, ei jente på 24 år under landingsforsøket. Hun fikk sin ultimate ildprøve gitt! http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=511775