Gå til innhold

Michael A B

Medlem
  • Innholdsteller

    1 801
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Michael A B

  • Bursdag 22. nov. 1982

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Michael A B's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. De som har tatt avgjørelsen vet det godt hvilke egenskaper de forskjellige maskinene har' date=' basert på data fra produsentene. Teknisk ligger F-35 svært langt foran JAS Gripen, til og med et godt stykke foran F-22. Andre land som har vurdert F-35 har kommet til samme konklusjon som Norge, også når det kommer til kostnad på sikt. Per midten av september var det 21 maskiner ute på Lockheed Martin sin flight line (for ground testing mm.) eller i lufta (ni maskiner flyr), og enda 14 var under mate/final assembly. På det tidspunktet var hovedkomponenter til og med maskin 56 i produksjon. I november fløy BF-4 for med Block 1 av softwaren, releasen som skal benyttes på de første maskinene USAF skal trene med på Eglin AFB. Den er så absolutt produsert og under testing Slik jeg leser Aftonbladet sin artikkel, og slik jeg har oppfattet øvrige medier, var det ikke inngått noen form for avtale før resultatet ble offentliggjort, men signalene de fikk ble tolket slik. Og historien sier jo heller ingenting om hvilke signaler svenske myndigheter mottok under prosessen. Støre sa selv i går at han ordla seg på samme måte ovenfor svenskene.
  2. Med mindre Kineserne gjør ting veldig annerledes med deres kommersielle flyindustri vil C919 neppe utgjøre en trussel for Boeing og Airbus. De vil i alle fall ikke kapre mange kunder i den vestlige verden. Om en ser på ARJ21 (som COMAC har i flight testing nå) så ser en hvor tydelig stor forskjell det er mellom å lage komponenter (som Kina i stor grad gjør i dag) og det å integrere alt dette til et produkt. COMAC har også liten erfaring med design av vitale deler på maskiner.
  3. Hei Geir Jeg var i Krakow i lag med kjæresten min for andre gang i august 2008, så tenkte jeg kunne komme med mine erfaringer, i håp om at det er til hjelp Nå vet jeg ikke hvilke standard dere ser for dere, men jeg vil uansett anbefale å velge et hotell som ligger i sentrum, hotellene er uansett rimelig billige etter vår standard. Vi bodde på et hotell kalt Wielopole, et enkelt men fint hotell 200 meter fra bymuren. Det tok mindre enn fem minutter å gå til torget fra hotellet. Bemanningen på hotellet var vennlige og hjelpsomme, og de sørget for å melde oss på de organiserte turene vi var interessert i. De sørget også for å ordne transport tilbake til flyplassen. Rommet lå i en av de øvre etasjene og var godt skjermet selv om det var en trafikkert gate utenfor, og rommet holdt godt standard. Det var ingen restaurant på hotellet, men det trenger en ikke når en har flere dusin billige restauranter å velge mellom fem minutter unna. Maten var noe av det jeg var mest positiv der nede, det var svært mye å velge mellom, smakte godt, var god service, og ikke minst billig. Og så har de enkelte restauranter som kun solgte desserter .... *vann i munnen* Det var menyer på engelsk på samtlige steder vi var innom, og vi hadde ikke problemer med å kommunisere med servitørene på noen av stedene. En kan komme seg til Auschwitz med både buss, taxi, tog og med transport på organisert tur. Sist gang kastet vi oss på en pakketur med guiding i leirene, og her ble vi kjørt i minibusser til Auschwitz. Opplegget var greit nok, men det var en hel del kortere enn det første opplegget jeg var med på (da jeg var der med de hvite bussene). Etter det siste besøket skulle jeg ønsket at jeg reiste dit på egenhånd, da det ville gitt mye mer tid enn det vi fikk på den organiserte turen. Det går også an å bli med guidede turer i leirene selv om en ikke er med på en organisert tur. Museet sine sider har en del informasjon om dette, samt hvordan du kan komme deg dit. Hvis jeg husker rett er det rundt en kilometers gange fra jernbanestasjonen til både Auschwitz I (hvor museet ligger) og III (Birkenau). Svensk er det nærmeste du kommer. Hadde dette på mitt første besøk, og det fungerte veldig fint. Hadde engelsk guide på andre besøk, og dette fungerte også glimrende. Guidene de har der har vært flinke, både når det kommer til kunnskap og språk. Jeg ville også tatt turen innom saltgruvene i Wieliczka. Gruvene ligger i underkant av en times kjøretur utenfor Krakow, og et besøk her er absolutt verdt det (med mindre en har klaustrofobi). En kan hive seg på organiserte turer hit, noe vi gjorde sist vi var der (om en ser bort ifra råkjøringen til sjåførene). Håper jeg har vært litt til hjelp
  4. Mulig å se KiroTV sin sending og, uten lyd fra kommentatorer: http://www.kirotv.com/video/22498423/index.html
  5. Ut ifra bilder av undersiden ser det ut til at den har to smale weapon bays etter hverandre mellom motorene, og muligens to svært små bays bak MLG på yttersiden av motorene. Når det kommer til stealth så ser det ut som om dem har fokusert på å ha en lav RCS forfra, og ikke så mye fra de øvrige sidene. Er også litt tvilende til designet på luftinntaket når det kommer til radarsignatur. Og som Morten antyder, det skal mye mer til enn lav RCS til å kalle det et 5. generasjonsfly.
  6. Ja, det var ikke bare sjåføren som putret avgårde i feil kjøreretning som er synderen her, er ganske mange ting en kan peke på i denne videoen. Ellers er nok ikke lignende hendelser så alt for uvanlig, det er bare å se på hvor mange som stopper opp i Festnings- eller Vålerengatunnelen pga. tom tank ...
  7. Cockpiten vil være svært lik maskinen den erstatter, 747-400, med noen endringer. First flight var planlagt til 22.januar (avhengig av vær), men det ser nå ut til at dette blir skjøvet noe bakover i tid grunnet mer arbeid på maskinen for å gjøre den klar. Tre maskiner vil ta del i flight testingen. Første passasjerversjon vil vi kunne se om ca. et år.
  8. Aleksander: 773 er betraktelig mye større enn 787-8 og 787-9, så nei, den er ikke noe alternativ om en trenger en maskin som kan ta ca. 300+ passasjerer 6-8000nm. 787 er først og fremst ment for å erstatte 767.
  9. Vingene er og blir nydelige ja, og selv med såpass liten TOW er wing flexen betydelig. Nydelig!
  10. Korrekt Christian. Chevrons øker drivstoff-forbruket med ca. 0,2-0,25% om jeg ikke husker helt feil.
  11. Taggene, eller chevrons som de kalles, er der for å blande luften som har gått gjennom motoren med luften som har passert utenom. Dette reduserer mengden støy som spres til omgivelsene. 747-8 har også chevrons, mens Airbus har valgt å ikke satse på dette på A350XWB.
×
×
  • Opprett ny...