-
Chattevinduet
Vet ikke om det går ann å "snu" den. Chatte-vinduet er litt trikky som du er inne på, men du kan gjøre følgende: Klikk en gang bak den siste bokstaven i den siste meldingen i chatt-vinduet,da skal den klare å "autoscrolle" av seg selv.
-
Gullkorn i feilrapporter
Hentet fra Humor911.com Quantas er det australske luftfartsselskapet. Etter hver flyvning fyller piloten ut en feilrapport, som overfor mekanikerne synliggjør hvilke problemer som har vært med maskinen under flyvningen, og som krever reparasjon eller rettelse. Blanketten er et stykke papir, som piloten fyller ut, og som mekanikerne deretter leser, hvoretter de retter opp problemet. De opplyser så skriftlig på blankettens nederste halvdel hvilke utbedringer de har foretatt, og piloten gjennomleser deretter rapporten før neste flyvning. Her er noen virkelige registrerte klager over manglende vedlikehold og problemer, som piloter hos Quantas har levert inn, samt hvilken løsning vedlikeholdspersonalet har notert. Det sies forresten at Quantas er det eneste større flyselskap som aldri har hatt en alvorlig ulykke! P = Problem innberettet av piloten. S = Svar noteret av mekanikeren. P: Innerste hjul på venstre side skal nesten skiftes. S: Har nesten skiftet innerste hjul på venstre side! P: Test-flyvningen gikk OK, bortsett fra at den automatiske landingen var noe hard. S: Der er ikke installert automatisk landing på dette flyet... P: Propell nr. 2 får ikke tilført nok propellsmøring. S: Tilførsel til propell nr. 2 er normal. Tilførslen til propell nr. 1, 3 og 4 er i uorden! P: Et eller annet sitter løst i cockpitten. S: Et eller annet har blitt strammet i cockpitten. P: Døde insekter på frontruten. S: Levende insekter er i restordre... P: Autopiloten utløser et fall på 200 fot, når flyvehøyden skal fastholdes. S: Kan ikke gjenskape problemet på landjorden! P: Bevis på lekk i høyre sides landingsdel. S: Beviset fjernet! P: Lyden i samtaleanlegget er utrolig høy. S: Lyden i samtaleanlegget innstallet til et mer troverdig nivå... P: Motstandslåsen får gasshåndtaket til å sitte fast. S: Det er liksom dét de er der for... P: Radioen ute av drift. S: Radioen er alltid ute av drift når den står på OFF. P: Har en mistanke om sprekk i frontruten. S: Har en mistanke om at du har rett! P: Mangler motor nr. 3. S: Motoren funnet på høyre vinge etter kort ettersøking... P: Flyet oppfører seg rart. S: Flyet har fått beskjed om å ta seg sammen, fly ordentlig og være litt seriøst! P: Radaren brummer. S: Har omprogrammert radaren til tale. P: Mus i cockpitten. S: Katt installert.
-
ATC (Nødsittuasjon/ Radarbilde og Lyd)
Et allright fly ser det ut til.Ikke ulikt Learjet'en, men litt større kanskje.
-
Problem med throttle
Opplever problemer med at throttle på høyre motor ikke vil være med bestandig. Noen som vet hvorfor? Hvis jeg restarter simmulatoren, så ordner ting seg. Men hvis det skulle være noen som hadde en mulig løsning på dette, så er jeg hjertens takknemmlig. ** I dag opplevde jeg at høyre motor ikke ville "slakke av". Den bare hadde ett jevnt pådrag på ca 70%--- og det var ikke noe hygglig under landing. Valgte å lande uten motorer. Viste ikke hvordan jeg skulle slå av høyre motor, så jeg besluttet å slå av begge.
-
Alternativ.- NordNorge Server
Ser ut som multiplay-serveren til flightsim.no er nede. Men funnet ut at air.hopto.org(Flightsim NordNorge) er aktiv som FS-server.
-
Er multiplay serveren nede?
Noen som kan svare på om multiplay serveren har vert nede i dag?
-
ATC (Nødsittuasjon/ Radarbilde og Lyd)
Rapportene var veldig intresange Mikalsen. Fikk ett bedre mentalt bilde på hva som foregikk i kockpit til Eagle230. Ekstra nervepirrende å tenke på at de satt med stikka omtrent helt fremme, hele tiden. Også en tankevekker på hvor viktig trim-funksjonene om bord er. Konklusjonen på utløsende faktor for feil-funksjonen i haleflate-trim, var vel at pilotene var litt sene med å trimme høyderoret etter takeoff, slik at trimm-systemet ble overbelastet når de skulle bruke det. Men når det var sagt, så var det vist også gjort modifikasjoner på styre-kultene på stikka en stund før hendelsen, slik at pilotene ikke følte så mye "press" på stikka etterhvert som "flyet kom ut av trim"(pga. hastighet etc.)--Dette bidro vel til at piloten ikke tenkte på å trimme høyderor med en gang. Nå skal jeg ta en tur på Web, å se hvordan Embraer EMB-135 ser ut. Har ikke sett flytypen før. Ha en fin dag.
-
ATC (Nødsittuasjon/ Radarbilde og Lyd)
Joda bare hygglig Olafsen. Ja, sett den opptil flere ganger selv. Legger merke til nye ting hver gang. Venter i spenning på at serveren borti statene skal gå online igjen, så jeg får lest rapportene som du la en link til, d.e. mikalsen. Forøvrig fant jeg en link i går som innebærer nesten "live" ATC, med radar og kommunikasjon for Northeast Atlanta Macey Arrival Det ligger ca 40 sek. forsinkele på lyd. Linken er http://www.atcmonitor.com ---når du kommer dit skal lyden etterhvert starte av seg selv. For å se radarbilde (som er forsinket med ca 5 min pga US regulations) klikker du bare "SCREEN" (Som står bak Radar Screen Notes)
-
ATC (Nødsittuasjon/ Radarbilde og Lyd)
Hadde lyst til å legge inn en link til en video-snutt som omhandler et autentisk opptak av kommunikkasjon og radarbilde av ett fly i nødsittuasjon. (LotusScreenCam-"selvspillende"-trenger ikke no tileggs program) Her både hører vi og ser at piloten strever med pitchen på flyet sitt --veldig spennende og lærerikt. Direkte link for å laste ned: http://www.thetracon.com/downloads/Egf230.zip For de som ikke har sett radarbilde hos en ATC opperatør før, kan noe nevnes: -Rullebane® på denne video-snutten: De lange linjene man ser er "billedlig forlengelse" av rullebanene. Dette for å forenkle ATC opperatør's jobb med å legge flytrafikk på en fin linje i rekkefølge for landing . Selve rullebanen trenger nødvendigvis ikke å være mer en 1cm på radarbildet, og er lokalisert "midt på" de lange linjene( eller i sentrum der linjene krysser hverandre). For Egf230(Eagle230) sitt tilfelle, driver han å flyr rundt en flyplass i Chicago. Denne flyplassen har 3 paralelle rullebaner. På videosnutten er Eagle230 ringet rundt med en blå ring. -RadarID-merkene for hvert fly: f.eks. EGF230 035 * 18 = EGF230 (=Navn på luftfartøy, i dette tilfelle utales det som "Eagle230") 035(= 3500fot høyde) 18 (180knop hastighet)
Rolf T. Sørli
Medlem
-
Ble med
-
Siste besøk