-
Transportbehov - flyhaik?
Tja. Trenger vel egentlig ikke å vedlikeholde PPL men kan alltids ta en tur til Kjevik. Jeg flyr ut ifra Sola men skal ikke være noe problem å fly til Haugesund først. En tur til Kjevik er jo veldig væravhengi som du sikkert vet? Dårlig vær = Ingen tur. Så hvis du skal rekke noe veldig viktig i Kristiansand på søndag så kan det vær smartere å ta buss/tog/rutefly
-
MyTravel på Sola
- Til salgs: Flight Simulator Deluxe Edition
Går det an å betale ved å ta deg inn på airside på Sola ? En times tid inne på General Aviation Parking? (P13) Eller 20 minutter i lufta med c172 ? your call Aleksander- Antonov an124
Mine kilder sier at flyet er her for å hente/levere oljeutstyr Det er ikke så mange ukene siden sist det var her med 30 tonn oljeutstyr. Vet dog ikke hvor mye cargo den har med seg denne gangen. Vet heller ikke når den skal dra. mvh Aleksander Ekeland- Flystøy
hei igjen! når det er fly aktivitet i feltet er det alltid minst 2 personer på bakken som er i konstant kontakt med flyene via radio. disse personene fungere på en måte som flygeledere. Den ene personen er alltid en jagerflyger med lang erfaring, som hele tiden vurdere om det er forsvarlig å "øve" for flyene. På onsdag hadde vi veldig kraftig vind på hjerkinn, hele 25 m/s. Da ble den planlagte fly øvelsen kansellert fordi det var uheldig vær forhold. Man har avanserte utstyr i det huset OP (observasjonspost) sitter som måler sikt, lufttrykk og vind. Man har også utstyr som registrer vibrasjon i bakken etterhvert som bombene treffer sine mål. Da kan man bedømme hvor godt bomben traff. Disse instrumentene gjør det lettere for OP å vite hvordan flyene treffer når det blir "levert" i mørket. Da bruker vi i hovedsak termiske mål. (Husker ikke hvor mange ganger jeg har vært på "sletta" for å fyre opp grillen slik at flyene kan ha noe å sikte på... ) Det jeg nok en gang vil fram til med innlegget mitt er at f16 flyene langt ifra driver med noen form for fornøyelsesflyging. Alt er nøye planlagt og gjennomgått x antall ganger. Sikkerhet er prioritet nummer 1 !!! til alle som skal inn i førstegangstjeneste kan jeg anbefale å søke seg til hjerkinn. Det er en veldig fin plass å tjenestegjør. Man vil få førstehåndskjennskap til alt det norske forsvaret har å by på. Fra stridsvogner til f16 fly mvh aleksander ekeland korporal hjerkinn skytefelt- Flystøy
hei! litt praktisk informasjon fra meg. For tiden tjenestegjør jeg på hjerkinn skytefelt så jeg har noenlunde peiling på noe av det som er spurt om her. Hjerkinn Skytefelt e Norges største, på hele 165kvadratkilometer. Det ligger ca 5 mil fra Oppdal som dessverre ble berørt av "toktet" til f16 flyene. For det første. Disse f16 flyene som det er snakk om hadde som "mission" å bombe på en slette inni skytefeltet. Det ble det brukt såkalt "blå bomber" eller "kalde bomber". Dvs bomber som det ikke skjer noen verdens ting med når de treffer bakken. Hvis noen lurer på hva den minst tillate høyden i skytefelt er, så kan jeg informere om at den er satt til 15 meter over terreng. I praksis så kan man fly så lavt man bare vil. Av og til går det VELDIG lavt. Det er heftige greier å se f16 komme 5 meter over bakken i hastigheter opp mot lydens hastighet. Når det gjelder områder i nærheten av Hjerkinn som er "fredet" så har vi som er stasjonert her ikke hørt noe spesielt. Det eneste vi har hørt er at man så godt som mulig ikke skal "forstyrre" dyrelivet. Hadde d f.eks. stått en flokk moskus i nærheten av "target" så hadde man stanset skyting for å jage moskusen vekk. F16 pilotene er ikke cowboyer som noen skal ha det til. Hver eneste manøver de gjør er planlagt lenge i forkant. Ruten de velger å ta inn mot "target" er nøye igjennomgått. Man skal vise hensyn til sivil befolkningen så godt deg lar seg gjøre. Grunnen til at flyene kom litt for nær disse farmene kan jeg bare spekulere i. Men jeg er sikker på at hadde man hatt kunnskap eller informasjon om at flyging over farmene kunne føre til denne tragedien vil man lagt en annen rute inn mot skytefeltet. Når det gjelder hvilke taktiker man bruker med tanke på høyde. Om man f.eks. flyr lavt inn mot drop zone, for så å gå til himmels i det man "leverer"? er det ikke noe fasist svar på. Ofte kommer 2 og 2 fly om gangen, der et fly "jager" det andre. Det vil si at det flyet som jager, skal prøve å skyte ned det flyet som skal slippe bomben før det når drop zone. Høyden man velger å bruke inn mot drop zone varierer veldig. Noen velger å fly 10 meter over terrenget, mens andre er så høyt oppe at det er umulig å se dem. Man hører bare lyden. Håper dette innlegget kunne være til hjelp for å døyve nysgjerrigheten til noen av dere noe. Hvis noen lurer på noe er det bare til å spørre så skal jeg svare så godt jeg kan. mvh aleksander ekeland korporal hjerkinn skytefelt- Utdrikningslag og flytur
heisann! det er ikke Sola Flyklubb som arrangere acroturer, men Sola Flystasjons Flyklubb! du kan sjekk ut denne linken her så skal du nok klare å få en akrotur: http://www.sffk.org/- En mget god bok-anbefaling!!
Har også lest denne boka! Jeg syns også at det var en av de bedre bøkene jeg har lest. Spesielt pga av at den omhandlet fly...! Kan anbefales- Flesland ENBR - Sola ENZV
Det er riktig at Braathens sin 737 pleier å cruise i FL 140 som det ble nevnt! Fløy selv fra Flesland til Sola forrige uke med BU 0354 og da opplyst kapteinen at vi fløy i FL 130...- Sivil eller militær
Jeg liker best militære fly... Det er liksom mer "stil" over de. Hvis du fatter hva jeg mener? Så lager de også så "høy musikk" Elsker lyden av en F16 med full etterbrenner- Spotting på Sola!
Jeg er med når som helst- Awacs på Sola
Stilige bilder Anders På det bildet der den klatrer ut, er den jo så nærme at lyden bare må ha vært helt sinnsyk! Eller har du zoomet inn en del ? hvor på Sola stod du da du tok disse nydelige bildene? Forsett med den glimrende jobben du- Spotting på Sola!
Unnskyld- Spotting på Sola!
Hei sann alle mann! Lurer bare litt på hvor dere som har tilholdsted i Stavanger pleier å stå og spotte på Sola? Jeg pleier å stå utfor Braathens Training Center. Er det noen som vet om noen bedre plasser å stå ? (uten om i tårnet da )- Awacs på Sola
Du har nok rett i dette , aksenten til piloten hørtes ut som den kunne stamme fra Tyskland. Eller den var hvertfall ganske sikker europeisk. (Har litt treningen i å kjenne igjen tyske aksenter etter å ha hørt på Lufthansa fygerne som en gang iblant svever over Stavanger) - Til salgs: Flight Simulator Deluxe Edition
Aleksander Ekeland
Medlem
-
Ble med
-
Siste besøk