Gå til innhold

Dag R. Stangeland

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. Hei, Ser at 665 var på Rygge-stevnet. Er det noen av forummedlemmene som har gode bilder av begge sider av halefinnen og ellers generellt av flyet? Jeg er med på et aldri så lite payware-prosjekt og kunne tenke meg dette materialet ved tegning av vektorgrafikk. Blir det brukt, blir dere kreditert etc. Bilder/linker kan sendes til dag_the_painter[a]hotmail.com På forhånd takk Edit: Hadde det jeg trengte, noen ganger vet jeg ikke hva jeg har :crazy:
  2. Dag R. Stangeland svarte i Rune Koppens innlegg i et emne i Kaffekroken
    Man får jo inntrykk av at RAF bruker napalm da, når man ser pyroen på Fairford :crazy: Det ble vel forbudt for 100 år siden.... På Sola brukte de tørrmørtel for røykeffekter ved bombing. Ganske så søtt og med litt lei smakseffekt hvis du står for nære med munnen åpen :grin: Generellt foretrekker jeg en times tid på Halkavarre under "Nordavind". Er banen klar på Rygge? Hilsen
  3. Begynner nesten å tro at de skal sette verdensrekord i hvor mange F-16 det er mulig å samle på èn flyplass i løpet av ei helg Utrolig typisk at jeg begynner med forelesninger igjen på mandag den 20.' date=' da går jeg vel sikkert glipp av mange ankomster til showet... [/quote'] På 331s 50-års jubileum i Bodø i 1991 hadde de 21 F-16A/B i lufta for å danne tallet "50". Bare "kalde" take-offs men imponerende likevel. Hele stasjonen var ett eneste stort hvin under oppstart/taxing. Ellers tror jeg Luftforsvaret har hatt oveflygninger med 36-flys formasjoner på Klanten/Gardermoen på hhv. 45-års og 50-års jubileene for forsvarsgrenen. Disse bestående av både F-16 og F-5. Ser forøvrig ut til å bli et interessant show på Rygge, ett stort pluss er at både Gripen og EFA/Typhoon skal fly. Hilsen
  4. Well put Anders, denne tråden begynner å gå over i det absurde. Hvis du treffer Sigfried, få ham over på 1'ern og F-104G som samtaleemne ......da går timene :grin:
  5. Joda, godt show! Ikke noe i det hele tatt men forholdene (budsjettene) tatt i betraktning så var dette bra. Høydepunkter var "Kjeller-formation", Tummelisa og Bleriot (tok av på graset mot publikum!), Hunter 2-ship, Pat. Suisse (Hvor har dere det fra at de ikke kjørte full program?) og selvfølgelig F-5ene og F-16ene. Mye pyro og flares hjelper på. F-5ene poppa alt de hadde i en loose vic i climb, flott !! Ellers imponerte RC-heli flyging (sinnsyke manøvre) og den turbindrevne T-birden. Hilsen
  6. Da var mesteparten på plass ja. Den ene F-16en tok en spurv i kjøleluftinntaket men de fikser det sikkert til i morgen. Den gikk ikke i kjøleturbinen. Typhoon, Hunter, Tornado og alle de andre står der. "Kjeller-formation" blir kult synes da jeg :-) Nimrod og Orion kommer senere ikveld. Beste hilsener
  7. Ja... så har alstå 7 F-5E fra Pat. Suisse ankommet. Det samme har 1 stk F-4F Phantom fra Luftwaffes testavdeilng (ikke JG-71, som jeg skrev tidligere) og 3xSAAB Gripen fra F21. Mer kommer i morgen. Gripen treningsflyr i 11-tiden og Sveitserne flyr fra 1315 og utover. Ingen SAAB J29 Tunnan, ser det ut for. Hilsen
  8. JG-71 ® Luftwaffe F-4F-ICE ja. Noen fra "Tilsynet" her?? Dere må dispensere for PortArrest, på 18-36 i to uker, ok !!! ??? Hilsen
  9. Stevnet i '87 jobbet jeg på en gammel Magirus flybrannbil. Det var stevnet med stor S. Fullt på høyde med begge de store på G'moen (84/94). Ti norske F-16 sto bl.a. parkert på TWY-G og de fleste deltok i et angrep på plassen med pyro effekter. Dette var før den kalde krigen tok slutt og de forskjellige etatene begynte å fakturere hverandre. Den gang var dette en del av rekrutteringen.
  10. Kan ikke si sikkert men det er etter all sannsynlighet et nokså likt program begge dager.
  11. Hehe' date=' det er faktisk to år før jeg ble født...jeg tar tilbake det jeg sa, kom til å tenke på at Kapt. Ertstgård fløy et ganske så snasent display på Jarlsberg for 7-8 år siden... De tre F-5ene skulle jeg gjerne ha sett dog. [/quote'] Og det ser ut til at været holder for litt F-5 rehersals i dag med 3 fly. God gang på Sola for tida med mye mil.
  12. Antageligvis jegerprøven hvis du tenker på de som kjører ut og skyter fuglene. Det er sikkert noe annet som kreves og, men det vet ihvertfall ikke jeg ;P Alle oss tar fuglevakter men jegerprøven kreves for de som skyter med hagle. Vi rullerer på vaktene, en dag har vi Brann 1, så Brann 2 og så kanskje vi er satt opp på ei fuglevakt. Det er samme folka som driver med brann/redning og der kreves det et relevant fagbrev (maskinkjører/mekaniker/tømmrer) og bestått årlig fysisk test ifm. røykdykking. I Avinor får man de kursa som trengs ifm. plass- brann og redning etterhvert, ofte i regi av kurs ved Norges Brannskole på Tjelsund. Hilsen MvH
  13. Og Tom fotograferer sinnsykt bra Forvrig var det mange netter på ham ute i natteluften, vi kjørte ham ut i kveldinga og henta ham om morgenen når vi kom på jobb. MvH