-
Fly med Norwegian
Vi benytter Norwegian på jobb og flyr en del med dem. Vi bestiller via web og henter de i norwegian sin skranke på ENGM. I bergen ser jeg at de også har en egen skranke. Men er ikke sikker på de andre destinasjonene. Norwegian skal også komme med E-billett, men SAS har ikke fått det til å fungere ennå lurer på om det er innlagt problemmer de har. De fikk det jo lett å fungere for SAS. Men det kommer vel snart.
-
Moro SAS kaptein på ENGM-ENTC
Hadde en morsom opplevelse på min tur fra Oslo til Tromsø her forleden. Like før 737 maskina skulle starte kom det fra cockpit: "Buorre beaivvi!, tjåtta eila kapteina Ante Henriksen deila e forsikna duella ..." Hææ hva skjer hadde jeg satt meg på feil fly til Helsinki eller noe. Det var litt vanskelig å skjønne helt hva han sa i begynnelsen og tenkte at det var en pilot fra lengts inni Sognefjorden en plass. Før jeg skjønte at det var samisk han snakket. Egentlig veldig kult siden flyet skulle til Alta og det var en del som snakket samisk på flyet. Da er det morsomt at også kapteinen kunne samisk. Så kapteinen tok alle annonseringer på først Samisk, så norsk og deretter Engelsk. Utrolig kult, synes jeg det var. Jeg selv er fra Tromsø og morsomt å sitte foran 2 Oslomenn i dress som ble like forskrekket som meg over å høre fremmedspråk på fly innenlands.
-
Bredbånd på fly
Helt riktig at det er satelitt de bruker. De bruker en gyrostabilsert satelittmottaker som er noe a'la det samme som båtene bruker når de har bredbånd. Color Line tilbyr bredbånd til passasjerene sine. Den blir peilet mot en satelitt og gyroplatformen gjør at den mottar signalet fra et sted uavhengig av flyets bevegelser. Vet ikke hva slags hastighet de har, men hvis det er som med båt får du en treg opplastning, men grei nedlastning til å kunne sitte å jobbe mot. Har forstått det slik at det bare blir tilbudt på trans atlantic rutene.
-
Beste DC-8 og DC-9 ?
Du finner den her også: http://www.kofobbs.dk/kbhs/fs2002/
-
Surt, kan ikke bli flygeleder nå heller!
Ser akkurat i en artikkel fra Avinor at de skal i gang med nye flygelederutdanning. Nå er alderen justert opp slik at ønsket alder de vil ha er 20 til 30 år. MEGA KJEMPE SURT..... For 3 1/2 år siden sluttet jeg i en jobb og hadde kjempelyst å begynne på flygelederutdanningen. Ringte Luftfartsverket og spurte hva man trengte for å begynne. Jeg hadde alt som trengtes, men var for gammel """29 1/5 år""". Buhhhuuu. Enda mer surt når jeg nå ser at aldersgrensen er justert oppover... Så ble det ikke flygeleder av meg likevel... Ikke det at det gjør noe akkurat nå, i og med at jeg nå har en kjempemorsom jobb..... Men, SURT.... Avinor skal ha STAND på UTDANNING 2003 på messen på Lillestrøm. For de som er under 30 år og har muligheten.snufs.... Lykke Til
-
Lavtflygende helikopter?
Kjørt E6 igjennom djupdalen på vei mot Oslo i 12 tiden da holdt det et helikopter, (Robinson 44 et blått med hvit stripe fra helikopterdrift LN-OAB tror jeg), på med masteinnspeksjon og linjeinnspeksjon. Statnett leier da helikopter med pilot og har en av sine egne til å sitte å følge med på høyspentlinja og mastene for å sjekke om det slitasje og om det er overslag. Sitter da en med halve vinduet på siden oppe og har et varmekamera i hånden for å se hvor det er varmekonsentrsjoner. Så jeg tror nok det var dette du så, for de flyr ca 40m over høyspent(sikkerhetssone) og følger ledningene på kryss og tvers igjennom kommunen. Har selv vært med i annet mer avansert form og sjekket høyspent. Moro det også. Men, synes selv foto er morsomt.
-
Lavtflygende helikopter?
Det kan også skyldes at skydekket var litt lavt, de har kun gps navigasjonsutstyr for navigasjon på robinson R44 maskinene sine. Og kan derfor kun fly visuellt. Har selv vært med å flyd inn Oslofjorden i lavt skydekke. Drittkult, fløy 350ft inn drøbaksundet, vi måtte styre unna for Danskeferja som kom rett imot oss ved drøbaksundet. Måtte også lete etter åpning i skylaget ved Drøbak for å komme oss bort til Korsegården(inn mot Ås rett ved Landbrukshøyskolen) hvor helikopteret er stasjonert. En utrolig spennende opplevelse. Vi fløy først inn feil fjord, inn mot Drammen og måtte snu å fly ut igjen mot Horten for så og ta inn riktig fjord. Kjempeartig og litt skummelt. Morsomt når piloten må kaste helikopteret til siden for å unngå måker og ender. Helikopter er kult, hvorfor kan man ikke legge inn måker og fugler i fs2002 under f.eks 3000ft.
-
Lavtflygende helikopter?
Det er nok gutta i Helikopterdrift som er ute å sin dagelige trafikktur. Helikopterdrift driver både Radio1 og P4 helikoptrene. Forresten en hyggelig tannlege som driver selskapet. De har ingen begrensninger på høyden de kan fly etter Oslo. I Oslo skal de ikke fly under 1500ft. Mens han kan nok ha fått tillatelse fra kjeller å gå lavere hvis det ligger en i landingsrunder på kjeller. De flyr stort sett hver virkedag mellom 0700-0900 og 1500-1700.
-
Multibåndsradio(politiradio) for flylytting?
Hva lønner seg å kjøpe? Jeg leste akkurat at post og teletilsynet for en stund tilbake opphevet lov om forbud til å lytte på slike radioer. Og at bruk av slike ikke lenger er ulovelig. Lurer derfor hva som er best å kjøpe for lytting på f.eks gardemoen og Oslo controll. Fant noen websider, men ble litt usikker på hva egentlig ENGM APP sender på? (mhz)og hva som er lurest å kjøpe? http://www.micropower.no/ http://www.paca.no/dittvalg/ Noen som har tips?
-
Humor i lufta..
Fant denne hos http://flightweb.bravepages.com/flightclub/ sin side: Tower: "...and for your information, you were slightly to the left of the centerline on that approach." Speedbird: "That's correct; and, my First Officer was slightly to the right" noen flere???
-
Hvordan søke effektivt på Internett. TIPS!
Heisan, Det er sikkert mange der ute som har vært på jakt etter noe på nettet og blir fortvilet etter å ha fått opp f.eks 192 000 treff ved å søke etter en boeing 747. Her er noen tips som kan hjelpe deg finne det du søket etter: Bruk av www.google.com er det som helt klart gir aller mest treff og er det stedet du lettest finner det du er på jakt etter ved bare noen enkle tillegg i søketeksten din. For å begrense søket ditt kan du føre på en " i begynnelsen og en " i slutten av søkestrengen din f.eks "boeing 747" google vil da lete etter ord hvor boeing og 747 står i umiddelbare nærhet av hverandre på en webside (skriver du "747 boeing" får du nye treff med denne rekkefølgen) Hvis det er ei fil du er på jakt etter kan du føye til f.eks "boeing 747" exe da får du opp alle sidene med ei exe-fil hvor boieng 747 også finnes (bytt ut exe med zip, rar for andre treff. Vil du bare ha frem de sidene som ender på .com skriver du: "boeing 747" exe site:.com i søkefeltet. Prøv litt selv da vel og du ser at får lettere tak i det du er på jakt etter. eks. "atc live" eller eurocopter fs2002 files Vil du søke på flere søkemotorer samtidig kan du også bruke Copernic som du finner på www.copernic.com Lykke til mvh Harry (LN-HAB)
-
Hakkete fs2002 og andre program.
Hadde noen problemer her om dagen med fs2002 oppe. under flyvning hadde jeg mye hakking som jeg trodde var relatert til fs2002. Men, det viste seg at andre programmer jeg kjørte begynte også hakke noe voldsomt. Kjørte taskmanager og fant en prosses som dro oppi 96% av cpu kraften. Søkte på www.google.com og fant at det var et program som søkte i cookie lista mi med jevne mellomrom for så å lage popups ved hjelp av gathor. noe dritt. men det stod også der at det var anbefalt å kjøre et program som heter Adaware. Det er en liten softwaresnutt som skommer igjen registret og harddisken etter slike små programmer som legger seg inn ved hjelp av Internet Explorer. Jeg kjørte dette programmet og fant 169 treff på ting som internet hadde lagt inn. Ba programmet fjerne programsnuttene som gathor ++. Og vips ingen hakking og ingen dumme popups via gathor.
Harry Borch
Medlem
-
Ble med
-
Siste besøk