Gå til innhold

Atle Svanberg

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. Atle Svanberg la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Om du ikke har noe å gjøre i jula kan du jo alltids bygge din egen flyplass. Her finns det et og annet tips, dog på tysk... [video:youtube]
  2. Atle Svanberg svarte i Fredrik Wolds innlegg i et emne i Kaffekroken
    Rapporten sier vel at det var en kombinasjon av thrust reverse og at de glemte å aktivere "engine anti-ice system". Men litt off-topic (Forøvrig var det 13.januar 1982)
  3. Atle Svanberg svarte i Fredrik Wolds innlegg i et emne i Kaffekroken
    Det var vel det som fikk et fly til å gå rett i elva etter avgang fra Washington på 80-tallet en gang. Om jeg ikke husker helt feil.
  4. Atle Svanberg svarte i K Js innlegg i et emne i Kaffekroken
    Apropo videoen fra dagbladet av q400 i kbh: Litt off topic kanskje men bruker ikke brannbilene lang tid på å komme fram til flyet? Synes jeg har sett dette på andre videoer av problematiske landinger. Klart flyet har høy hastighet men burde kanskje brannbilene ha stått oppstilt på litt flere steder av banen så det tok kortere tid? Og hvorfor begynner de ikke å skumlegge med en gang? Noen med erfaring fra brannvesenet som kan gi en forklaring?
  5. Jeg er ingen ekspert men jeg er nesten helt sikker på at det var motorene som gikk. Det bråka skikkelig. Flyvertinnene hadde ørepropper og det hadde jeg også. Det var skikkelig støy, og når de først slo dem av så ble det stille.
  6. Dagens lille opplevelse: Reiste med FlyNordic MD-82 SE-RFC fra Oslo til Arlanda i går kveld (1830-flyet). Da vi kom til Arlanda måtte passasjerer gå ut helt bakerst i halen siden flyet stod ved innenriksterminalen og skulle videre til Gøteborg. Jeg var en av de første ut og så bussen stå parkert rett bak flyet. Det jeg også merket var at motorene ikke var slått av. Da jeg gikk inn i bussen fikk jeg meg en skikkelig føning varm luft fra motorene. Det blåste skikkelig bra. Bussen stod med dørene åpne rett i jetstrømmen og det ble raskt fyllt med temmelig varm luft. Etter en kort tid oppdaget bussjåføren det hele og kjørte av sted med noen få passasjerer for å komme til litt roligere omgivelser. Flyvertinnene stoppet folk fra å gå ut av flyet og sendte dem inn i flyet igjen. Det tok vel 5 minutter før motorene ble slått av og vi kunne få resten av passasjerene inn i bussen. Tja...noen som kan forklare hvorfor ikke motorene var slått av da vi gikk ut der bak? Noen som vet hvor varm lufta fra motorene kan bli? Og så kan vi jo ha det litt gøy med å spekulere i hvordan VG ville slått opp dette her.
  7. Atle Svanberg svarte i TOSs innlegg i et emne i Kaffekroken
    Det er Nordic Airways som hadde denne flygningen og ikke FlyNordic. Ellers kan jeg melde om at Dagens Nyheter i Stockholm i dag skriver at det er innført flyforbud for svenske fly i Irak etter det som skjedde. Det er fortsatt usikkert om flyet virkelig ble beskutt. DN skriver videre at det er Nordic Airways, Viking Airlines, Hamburg International og Austrian Airlines som flyr til Irak. mvh Atle Svanberg
  8. og nå stakk den sørover
  9. Og akkurat nå durer den over hodet mitt under innflyging til Evenes. Touch and Go her også.
  10. Atle Svanberg svarte i Rasmus Spannes innlegg i et emne i Kaffekroken
    Hei! Tror du sikter til flymuseumet i Speyer. Ligger i närheten av Mannheim og Heidelberg. Har värt der en gang og kan absolutt anbefale det. atle
  11. Jeg forstår ikke hvorfor det blir køer nå. Jeg har jo tatt opp min pc mange ganger på gardermoen tidligere. Så hva som lager køer akkurat nå er en liten gåte for meg. En annen sak er jo at mange ikke gjør seg klare i køen før kontrollen og nærmest blir overrasket når de må ta av seg jakka, sko, belte etc. Kanskje litt bedre skilting ville gjort susen?
  12. jo altså...jeg bor jo 12 min fra Evenes så jeg skulle absolutt hatt den her....men en kuldetest på Evenes....Nei, så kaldt er det ikke her. Forstår godt om Airbus takker nei til tilbudet.
  13. Atle Svanberg la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Jeg skal snart ut på en lang reise og skal fly med bl.a disse selskapene: Air Sahara Taca Intl.Airlines Lineas Aereas Costaricenses Noen som vet noe om standarden på disse selskapene?
  14. Atle Svanberg la til et innlegg i et emne i Kaffekroken
    Vurderer å kjøpe Maycom ar-108 men er i tvil om rekkevidden. Regner med at det avhenger av bl.a antennen. Bor rett under innflygingen til Evenes v.outer marker. Vil jeg da kunne høre flyene og tårnet med standard antenne? Og vil jeg kunne høre fly som passerer på FL370?
  15. Hei Roald. Tror det stemmer med Kvantokollen. Det er ihvertfall et bygg oppå der. Atle