Kjære deg Vidar Øverli i SAS.
SAS dominans. Er det noen tvil om dette?
Etter Widerøe kjøp og ev. Braathens, er det noen konkurranse igjen? Hvorfor koster det meg kr 245,- (www.ryanair.com)å fly fra Sandefjord til London med Ryan Air, og som du sier selv:
kr 5.941,- å fly til Tromsø fra Oslo? Du ser at noe er galt ikke sant? Hvorfor koster det meg like mye å fly fra London til Perth i West Australia (Brunei Air), som fra Oslo til Tromsø? Det er to muligheter: enten så tar SAS overpris, eller de har et enormt problem med kostnadsstrukturen. Jeg tror nok de fleste forstår at SAS tar for mye betalt. Ikke så vanskelig når man driver ulovlig kartell virksomhet med f.eks. Maersk, og er vant med å svindle sine egne kunder?
Ryan Air har vist seg å kunne drive rimelig, og samtidig holde flyene i luften. Dette går ikke ut over kvaliteten, og kan ikke sammenlignes med USA tilstander (ValueJet, etc.)Samtidig slipper jeg å betale kr 4.000,- for en kald baquette på turen.
For øvrig sitter jeg i ledelsen i et software selskap, og jobber altså ikke for Ryan Air. Men jeg og alle ansatte har kundekort hos NSB, og vet hva en videokonferanse kan brukes til.
Peter Andersen