Vil jo påstå at både Bugatti Veyron og Ferarri Enzo er mer laget for 'veibruk', med tanke på at de har dempere som er justerbare, slik at du kan trykke på en knapp, sånn at bilen hever seg...veldig bra over fartsdumper, kanter o.l.
Men, Koeniggsegga er bra biler...når Tommy Rustad prøvekjørte CCXen i Autofil, så sa han jo at man må være veldig sofistikert med gasspedalen, ellers så bare røsker det seg løs. Vi snakker jo oppimot 1000NM her...som er nok til å kickstarte en liten planet. I tillegg når bilen veier litt i overkant av 1000 kilo, så hjelper det ikke med lisser som er over 300 i bredde-dimensjon.
Jeg hadde heller tatt en Ferarri Enzo, F430, Bugatti Veyron, Lamborghini Murcielago eller Gallardo som dagligdagsbil, men Koeniggseggen hadde vært rå å tatt med ut en tur en skjelden gang.
Idar Vollvik måtte jo heve sin med 20 centimeter eller noe slikt før han kunne kjøre rundt i Bergen og omegn.
MEN, en ting skal Egget ha...absolutt den råeste lyden innen bilverdenen. Var i Monaco i sommer, og fikk gleden av å se Ferarri Enzo, Lamborghini Murcielago og tilogmed en Bugatti Veyron i levende live...på veien, kjørende.
Koeniggseggen har likevel den råeste, mest brutale lyden jeg har hørt fra noen bil. Har sett en CCX, bare...men den har veldig rå lyd. Helt utrolig.
Ferarrier har jo rå lyd de også, men blir litt mer skrikende...samme med Lamborghinier. Når det gjelder Bugatti Veyron, så har den en lite karakteristisk lyd...det er egentlig bare masse hvining. Hører omtrent bare de fire turboene når bilen kjører forbi.
Men, husk...Lamborghinier har fått 4-hjulstrekk. Derfor er det ekstremt vanskelig å få det til å sleppe bare med gasspådrag... Ferarrier har bakhjulstrekk...det slepper nok bra, men de lager jo veldig velbalanserte og gode biler. Veyron på en annen side, har firehjulstrekk, så da blir det også vanskelig for den å røske seg løs bare med gasspådrag.
Koeniggseggen har bakhjulstrekk, og motoren ligger omtrent oppå bakakslinga, da slepper det fort og brutalt.
Men, Koeniggsegg til banebruk, Ferarrier/Lamboer til gatebruk. Eventuellt en Bugatti Veyron til noe kombinerte greier. Men når det først smeller i en Veyron, så smeller det bra...og da blir det dyrt. Fysj og fy.
Synes Koeniggsegg har gjort det bra, til å være en så liten fabrikk...og likevel, så har de klart å gjøre bilene sine annerkjente på verdensmarkedet.
Cudos til Koeniggsegg.