Gå til innhold

Per Arild Sehl

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. Per Arild Sehl svarte i Einar Angelsens innlegg i et emne i Kaffekroken
    Her er et par av mine favoritter, synes disse slår de fleste. Equinox
  2. Jo, du har forsåvidt rett i det. Underveis til SIG vil du nok få tilegnet riktig STAR prosedyre av ATC. Dersom trafikk og vindretning tilsier rwy 1R eller 1L, vil du i dette tilfellet normalt få SIG 4L. Manuell FMC koding blir da SIG-VAKIR-GM395-SONER (for STAR prosedyren). Videre GM392-SLB og så DME7.4-DME4-DME1 for approach. Alt dette tatt ut fra kartene. Slik jeg gjør det i FS dersom jeg flyr uten ATC eller Vatsim, er å først sjekke vindretning på destinasjon og deretter legge inn antatt rwy og STAR før avgang eller senest enroute ihh til kartene. Da vil FMC også kalkulere riktig TOD (top-of-descend) og du slipper å streve med for sen nedstigning. Per Arild
  3. Per Arild Sehl svarte i Eirik - C Varviks innlegg i et emne i Kaffekroken
    Litt mer info om KKX' tidligere liv: B.737-33S 29072 3012 CFM56-3C1 13-03-98 LN-KKX Norwegian Air Shuttle DY Active OO-SLK - Sobelair ZK-NGN - Air New Zealand PA
  4. Det er noe her: clickety-click her! Normale prosedyrer vel og merke.. PA
  5. Hmm, jeg er nok blant en av de som har fått bakgrunnsmateriale fra Geir Ø. Og prosjektet er absolutt ikke dødt, men har nok stoppet opp litt pga av mangel på bilder av terminalen bl.a. Jeg har selv ikke hatt mulighet for å dra dit ennå. De andre som var med på dette prosjektet har jeg ikke hørt mer ifra desverre. Når det er sagt så er en god del gjort med hensyn til grunnriss og ground layout i Gmax takket være kjempefint bidrag av materiale fra Geir Østtveit. Får vi realisert dette vil denne plassen bli helt nøaktig lik den i virkeligheten. Det hadde ikke vært mulig uten Geir's bidrag, så¨hjertelig takk så langt. Slik det står nå har det ingen hensikt å gå videre før mere nærbilder er på plass. Jeg kunne ha gått noe videre på det som finnes av bilder, men det blir fort for unøyaktig og basert på antagelser, og jeg vil ha dette så likt rl som mulig. Jeg har også flere ganger vært i kontakt med Rygge om evt fotografering, de er positivt innstilt til dette prosjektet men slipper oss ikke inn på flysiden desverre. Så det jeg trenger i første omgang er: 1. Bygninger,: 'rett på' bilder fra hver side, spesilet fra flysiden, gjerne også nærbilder som kan settes sammen 1b. Parkeringshus fra alle kanter 2. All skilting, de som peker til taxebaner og rullebaner 3. Merking på asfalt: Noe har jeg her ifra oversiktbilder, men lite nærbilder fra de nye oppstilligsplassene 4. Oversikt/områdebilder fra både sør og nordenden av rullebanen. 5. Bilder av tårnet.. For å gå enda videre skulle vi gjerne også hatt gode satelittbilder/luftfoto For øvrig så har jeg en Afcad ferdig, SID/STAR til PMDG, og har i tillegg koda endel approaches til bruk i standard GPS receiver til FS. Dersom noen vil ha dette, så send meg en PM. Merk at her er det ingen bygninger osv, kun en Afcad beregnet på deault FS, men jeg har gjort endel endringer: - added Rygge ATIS. Note freq 135.175 due to FS limitations - added Rygge Ground frequency - moved GP on the ILS to correct position - added DME to correct position - moved PAPI lights to correct position - moved TACAN (RYG dme in FS) to correct position - changed aprroach light to the closest match /Calvert - added apron and parking spots - added tower viewpoint - taxiways corrected, adusted and added correct designators according to AIP - moved LLZ transmitter building - moved GP antenna Per Arild
  6. Per Arild Sehl svarte i Andreas F Bergers innlegg i et emne i Kaffekroken
    Første bilde i FS her, ikke det beste, men første er første..
  7. Hm. jeg var litt interessert i denne ruta selv og fant litt om den siste delen på Flightaware her og her . Satte dette inn i FSBuild som genererte det foran: UUEE KN07D NE G476 PELOR A74 VANOS UP65 SDA UZ203 HMF INSEP UP190 EXITA 7816N 7940N 7767N 7488N CB BR84 ZF J519 YSM J486 CALLY J508 YEG J517 LUMBY YXC J599 MLP J537 REO J7 FMG J7 FIM SADDE6 KLAX Vet ikke hvor realistisk første 2/3 er men det som er uthevet (fra Fligtaware) skulle vel være riktig. Får med denne en distance på 5472NM og varighet på ca 13 timer litt avhengig av vinder. Per Arild
  8. LN-KKB B.737-33A MSN 27457 ex PT-MNK Nordeste Linhas Aereas (Varig) LN-KKC B.737-3Y5 MSN 25615 ex 9H-ABT Air Malta Per Arild
  9. I tillegg finnes det også flere avdelinger av dette selskapet rundt om: TAG AVIATION S.A..............TAG AVIATION.....Switzerland.........FPG TAG AVIATION ESPANA........TAG ESPANA........Spain.................TGM TAG AVIATION UK LTD.........SOVEREIGN..........United Kingdom....VIP Per Arild
  10. Nei det var det ikke det. For noen er det desverre aktuelt nå også
  11. Du finner nok det du leter etter her . Disse logoene i GIF format passer som regel til MRAI installeren uten at du behøver å resize eller konvertere. Per Arild
  12. Og det er flere nye, LN-KKW har kommet, se her . LN-KKY og LN-KKT er vel også på vei. I tillegg er KKU og KKV (og KKX som nevnt) relativt nye så stallen øker.. Per Arild
  13. Per Arild Sehl svarte i Sindre Torps innlegg i et emne i Kaffekroken
    Når du har lagt inn en rute i FMC, må du velge en SID (departure) som går fra rullebanen du tar av fra (avhengig av vind, trafikk) og til første punktet i flightplanen. Samme blir det for STAR (arrival), du må velge en STAR som passer til hvor du kommer ifra og på hvilken rullebane du skal lande. For å vite dette, må du ha kart. Og som nevnt, hvilken SID eller STAR du skal velge, er avhengig i hovedsak av vindretning. Når ruten er lagt inn i FMC, går du til DEP/ARR siden og velger SID itfra det som er nevnt. Du kan også legge inn STAR for arrival dersom du vet hvilken rullebane du skal lande på. Husk at du må fjerne evt. "ROUTE DISCONTINUITY" få å få en gyldig og brukbar rute, og for at FMC kan gjøre de beregninger som trengs f.eks ved bruk av VNAV. (NB: det er en litt annen rekkefølge på dette dersom du er on-line) I Norge og også i Europa er SID og STAR "runway specific", mens f.eks i USA er det uavhengig av rullebane. Så her i landet vil det være avhengig av vindretning på rullebanene du tar av fra og lander på. F.eks kommer du fra Bergen og skal lande på Gardermoen vil du, dersom du skal lande på 19R kanskje bli tildelt (eller du velger selv hvis du ikke er online) SIG 4F arrival. Er vind og trafikk slik at du må lande på 01R vil du få SIG 3E arrival. Herav også bokstavkombinasjonene, alle echo (E) arrivals er tilordnet 01, mens F arrivals hører til 19. Kommer du fra Gøteborg må du kanskje velge SORP3F hvis skal til 19R, eller SORP3E hvis du skal på 01 Per Arild
  14. Per Arild Sehl svarte i Bjørn Henrik Ormøs innlegg i et emne i Kaffekroken
    Fontern de tidligere brukte heter vel Rotis Sans Serif og den må du kjøpe. Eller så finner du logoer til både SAS og SAS Bratthens her . De er i eps format og åpnes i alle størrelser uten tap av kvalitet. Mvh Per Arild
  15. Per Arild Sehl svarte i Kim Jørgen Brennas innlegg i et emne i Kaffekroken
    På PMDG forumet finner du en utførlig beskrivelse av temaet her PA