-
Scenery Design
Det er desverre lagt på is, venter på NA 9, hvis det blir i G-max, og bedre enn det er i dag, da gidder jeg ikke . En annen grunn til at scenery design er lagt på is er tid og MFS-9, putler litt med andre ting rundt Bergen, men det går utrolig tregt, grunnet mye arbeid ellers
-
Scenery Design
Man kan lage flere BGL-filer, det er ikke noeproblem. Men vet ikke om det er en øvre grense for antall BGL-filer.
-
Payware
??? Det blir det samme som å si Microsoft Flightsimulator ikke er gøy. Og faktisk ganske unødvendig. Koster penger gjør det og, faktisk ganske mye penger. I tillegg oppdaterer man dette spillet med nye versjoner ca annet hvert år (suckeer`s) Det finnes freeware simulatorer. Ingen som dør uten FS, ergo helt unødvendig. Sjøl tilhører jeg gruppen av mennesker som syntes at denne "lite gøye" besettelsen, ja for det er det det er blitt, er verdt penga. Er stadig på jakt etter ny payware, med masse knapper og duppedingser, manualer på 250 sider, ørtenogførti MB nedlasting på supertreig dobbel ISDN-linje (dyre telehor). "må ha det, må bare ha det". Kapitalen rår, der det finnes et marked, vil det alltid oppstå tilbydere, noen kjøper payware og andre ikke. Noen er tilfreds med en Lada, og andre vil ha Ferrari
-
Man kan jo bare bli rørt av mindre
Men Helge da, er du sikker på at dette ikke var en kamuflert nestenulykke? Du som er selverklert avismann burde drive litt undersøkende jornulastikk her for VG....
-
Fly selv - Helikopter
Har nettopp kommet hjem fra ferie, og tilbrakte da en uke på Hovden. Liker å gå litt i fjellet, i tillegg fikk jeg oppleve noe jeg ikke hadde drømt om(eller egentlig har drømt om lenge). Det jeg ikke viste var at det var en flyskole på hovden, Fjellfly, og ved en tilfeldighet så jeg de reklamerte for sightseeing med helikopter. Der, med liten skrift, var det sant? "Fly selv 1500,- kr." Kan det være mulig, dette må jeg sjekke. Kastet meg i bilen, ca 1 mil sør for Hovden fant jeg Fjellfly. En kjapp røyk for å dempe verste nervøsiteten, forsiktig inn døren, der satt Sjefen, "eehhh er det her vi kan fly selv?". Stod der litt flau, skjønte at han så det barnslige gliset mitt, og tenkte vel sitt. "Ja", svarte han, og målte meg opp og ned, hvor lenge får jeg fly da, og får jeg virkelig fly? Ca 15 min sa han med et smil, og ja du får fly sjøl. Pulsen steg til 180 og det var minst 500 sommerfugler i magen, når kan jeg fly da? spurte jeg. Nå hvis du vil, svarte han ("hvis jeg vil", dumt spurt, så han ikke det fårete gliset mitt, eller?) får jeg litt ekstra flytid for 2000? spurte jeg. Ja, klart det, vent litt så henter jeg instruktøren. Ut døren, frisk luft og en ny røyk,"ro deg ned" prøvde jeg å si til meg selv, hjalp litt det da, men ikke mye. Instruktøren kom ut og presenterte seg som en eller annen, var alt for høyt oppe for å huske navnet, men han var utrolig hyggelig. " Du skal fly en Huges 269 (ser ut som en øyenstikker), og du skal få være med på alt". Ok svarte jeg, uten å helt vite hva han mente. Kan du noe om helikopter?, spurte han. Har flydd litt simulator, kan en del om instrumenter,og vet hva de forskjellige stikkene er til, svarte jeg. "Ok, da tar vi walk around og fueler litt først" sa han. Hmmm, prøvde å følge med på hva han sa men fikk ikke så mye med meg, men han sleit og vrikka på det meste. Jeg tenkt inni meg, dette helikopteret ser veldig spinkelt ut, men han vet vel hva han gjør. Det er et utrolig lite helikopter. Etter fuel, trillet de helikopteret inn på H - merket og det var dags for å sette seg inn, meg på venstre side og han på høyre side (co-pilot, stilig bare det), gjennomgang av instrumenter, så pre check, og engine start up. Her fikk jeg gjøre alt. Det mest spesielle var å koble inn clutchen, av og på for å sette i gang rotoren, kun et "nikk" av gangen. Da var vi klar for "take off". "Ikke prøv å fly, bare tenk på hvor du vil, det er som oftest nok, sa han og ba meg holde på stikka, colectoren og pedalene, og følge bevegelsene hans. Vi tar av, hovrer litt for å kjenne at alt er ok, senker nesen en tanke og akslererer sammtidig som vi stiger, 52 knop oppnås kjapt (fart for autorotasjon) og svinger fint til venstre. Wow what a feeling, dette er det tøffeste jeg noensinne har gjort. Ca 300 fot over bakken gir han meg pedalene, deretter stikka og til slutt colector. Og der uten at jeg tenkte på det, sier han "nå flyr du", jeg ser på ham, hva f***, han satt med beina på golvet og armene i kors og gliste. Her fikk jeg leke meg litt, svinge, stige og synke i ca 5 min. (høres ikke så mye ut, men det virket lenge nok). Deretter tok han over, " vi lander her nede" sa han og pekte ned på det jeg trodde var et jorde, ok, tenkte jeg. Han tok en liten runde og stupte ned. "men hva i h******, hvor skal han?. Han landa på toppen av en demning som var ca 60 m høy på den ene siden og 30 på den andre. På toppen var det en 3 m bred vei, han landa på tvers av denne, det var sinnsykt tøft. Tok kjapt av igjen (var glad for det, venta bare på at det skulle tippe over kanten), og fløy et lite stykke til Ørnefjell golfbane. Der satte han helikopteret ned til ca 2-3 meter over bakken og hovret. Så ga han meg pedalene, og her begynte det å bli vanskelig, men etter et par min hadde jeg litt "feeling med det, da fikk jeg stikka i tillegg, eehhh, to ting på en gang, nå var det virkelig vanskelig. Etter et par min fikk jeg colectoren og, uhh, tre ting på en gang, ekke mulig det. Dette var drit stilig, her hovret jeg, et par meter over bakken, og klarte å holde helikopteret noenlunde i ro, og han holdt f*** meg ikke i stikka en gang. Å holde helikopteret i ro i forhold til stikka og colectoren var ikke så vanskelig, men pedalene var veldig vanskelig. (har ikke pedaler til simmen). Så vi roterte rundt vår egen akse noen ganger, men det gjorde vel ikke noe, for dette var bare gøy. Etter dette foretok han en Autorotasjon fra ca 400 fot, det var ganske likt en vanlig landing, bare litt mer brutalt. Deretter fløy jeg opp i fjellet og litt rundt inn over viddene, før han foretok en landing i et elveleie. Så tok han av aggresivt, med lavftflyvning i ca 80 knop, deretter en kjapp oppstigning, med kommentaren "litt G-krefter må du få", en utrolig feeling. Deretter fikk jeg overta, fløy forbi turterenget vi hadde gått i dagen før (Hjartevassnuten, for de som er kjent)ned til hytta, og et par runder rundt Hovden sentrum ( så min fru og våre venner fikk se meg, he-he). Deretter bar det tilbake til skolen. Her fikk jeg fly innflyvningen, etter hans innstrukser, helt til vi er ca 10 meter over bakken, da går det litt i surr for meg, og han overtar. Var egentlig overrasket over at han ikke overtok tidligere, tenkte inni meg "hjelp, hva F***, skal jeg lande". Konklusjon: Å fly helikopter fremover er lett. MFS er ikke i nærheten av å gjengi virkeligheten når det gjelder helikopter. Innkjøp av pedaler er neste innvestering på programmet. 2000 kr for 45 min flyvning var vel verdt pengene.(Hele seansen tok ca 1,5 timer) Jeg fikk mye for pengene, etter min mening. Hvis noen av Dere skal forbi Hovden, er dette vel verdt å prøve, folka på Fjellfly var meget hyggelig, og har min varmeste annbefaling. Link til Fjellfly
-
Franske jagere i dødskrasj
Vil også tippe at dette er noe som henger igjen fra tidliger dager da navigasjon var et problem. I dagens high-tec flygning er ikke dette noe problem lenger. Mens f.eks. under annen verdenskrig var det lett å miste hverandre dersom man ikke fløy tett sammen. Imponerende, men dumdristig etter min mening. Wingtip to wingtip var sikkert vanskelig nok i 100 -200 knop, hva blir det da ikke i dag
-
Stolt av å være flightsimmer?
Helge Tviler på at du hadde funnet noe som helst, verken hvordan du slo av autopiloten eller for den slags skyld døra til cockpit. Tipper du ville vært så full at du hadde pissa på deg før du rakk frem til toalettet. Og til din fordel, kan det vel sies at dette vil gjelde de fleste Nordmenn, altså du er ikke alene om det.
-
Stolt av å være flightsimmer?
Vi skal til Madrid 14 - 17 mars, og fruen "ser frem til" noen timer på flyplassene For da blir jeg veeldig usosial, og får så våte øyne hehe. Samme på flyet, der terger hun meg, med at jeg ikke får sitte med vinduet Kvinnfolk " You love to hate them" Ellers gled deg til å bli pappa, det gir livet ny mening Har selv en øyesteen på snart 2 år.
-
Stolt av å være flightsimmer?
Jeg snakker ikke akurat med gud og enhvermann om min hobby, og kona bare rister på hodet. Men flau er jeg ihvertfall ikke. Blir vel ikke "harry" før du mister begrep om virkeligheten, og kun lever for PC`en og FS. Det finnes nok av tullete hobbyer, og denne er vel ikke verre en en god del andre. F. eks. 1. notere bilnumre 2. notere lokomotiv og vognnumre 3. samle på frimerker 4. samle på innsekter 5. samle på Donald Duck 6. pugge Morgan Kane bøker. 7. samle på stein 8. blotting 9. OSV......
-
Romferge styrtet
[sitatJaja.. Vi vet jo godt at det aldri kommer til å skje av rene politiske årsaker. USA kommer aldri til å gå med på å bruke russernes utstyr og dermed innrømme at det er bedre enn deres eget.... ....men det er jo bare å se på jagerflyene... Russernes er aerodynamisk overlegne USA sine, men de igjen bruker computere til å veie opp for dette Kanskje på tide USA kommer ned fra sin høye hest, og innser at sammarbeid er veien å gå, både økonomisk og teknologisk. Persolig tror jeg det er den eneste veien, mennesket, kan gå for å bli bedre. Denne kloden er dødsdømt ( om noen milliarder år), så for å overleve bør vi komme oss herifra
-
Romferge styrtet
Tydlig at du spekulerer vilt og ukontrolert her. I flg. utalelser av en ekspert (Britisk) på BBC world (som jeg stoler mye mer på enn CNN) vil det i dag ikke la seg gjøre å erstatte en romferge med en ny. Da denne var designet på 60 tallet, og egentlig teknologisk er utgått på dato. En eventuell ny type romferge er ikke ferdig planlagt enda, og vil ligge minst 10 til 20 år frem i tid. Med andre ord, krasjer alle fergene, har vi i realiteten kun konversjonelle raketter som alternativ. Dette er ikke annet en en tragedie, og et slag mot utviklingen av ISS, og videre romforskning
-
AI og statiske fly...
Gjør så her 1. søk etter filer *stat*.bgl i na7-scenery mappa. 2. slett alle filer med innhold *stat*.bgl. 3. start MFS`en og vips ingen fly
-
Du kjenner din flightsim, når du.........
..ikke er ferdig med å oppdatere hardware/software før du begynner å lete ettter nye oppdateringsmuligheter. ..bruker mer tid på innstillinger/oppdateringer i MFS, enn du bruker på å fly. ..setter deg i et virkelig fly, håper microsoft ikke har noe med sofwaren ombord å gjøre. ..later som du kommuniserer med ATC, uansett hvor du beveger deg, slik at du ikke får kjeft. ..vet hvor mye den nye versjonen av FS kommer til å koste deg i hardware. ..har og tar VARE på alle versjonene av Microsoft Flightsimulator, i den tro at de en dag kan bli verdifulle. ..har kjøpt aksjer i microsoft, bare fordi du vet hvor mange tullinger som kjøper produktene deres (du har alle versjonene) ..ikke kan kjøre bil lenger uten å tenke på at du flyr, refererer til ratt som yoke, girstang som throttle, oppererer med faste prosedyrer for kjørestrekkninger, 50-soner som Taxiways, og motorveier som runnway, i køer sitter du og for¤¤nner at du mista "slott`en" din. ..kaller garasjen din Hangar. ..ser en buss og automatisk tenker "ahh, en A319". ..er i London, ser en dobbel-dekker, tenker det er første gang du har sett en helt rød Boeing 747. ..er overasket over at frameraten og grafikken er så bra i virkeligheten, og spør Flight Attendant`en hvilke maskin de kjører på, og hvor mye den koster. OSV [ 28.08.2002, 02:46: Endret av: Mark - Rune Bannister ]
-
medlem/nytt medlem
Syntes det er greit som det er. Nytt medlem: inntil 10 poster Medlem: etter det. Selv har jeg vært medlemm her en stund, uten å ha postet så sinsykt mange poster, som en del andre ( no offence). Antall poster sier efaringsmessig lite og ingenting om kvaliteten på det som blir postet. Da har jeg mye mer sans for Rating-systemet, der kan i det minste en vudere selv kvaliteten på tips og poster, og gi rating deretter.
-
De Første Flyselskapene?
Hei. Fant litt info ved å søke på nettet, fant en side om "A history of flight,Airlines and Airmails" Airlines Og her står det om det første selskapet som oppererte "fixed-wing" i reguler trafikk Fixed-wing Fant dette kjapt, ved søk via google, hvet ikke noe om dette stemmer eller ei. Litt info om KLM, sakset fra deres egne sider: "KLM celebrated its 80th anniversary on October 7, 1999. Our airline has operated continuously under the same name since 1919, the oldest scheduled airline in the world still operating under the same name. The carrier’s first scheduled flight, on May 17, 1920, connected Amsterdam and London. By the end of 1920 the company had carried 345 passengers, 22 tons of cargo and 3 tons of mail." [ 24-08-2002, 20:01: Endret av: Mark - Rune Bannister ]
Mark - Rune Bannister
Medlem
-
Ble med
-
Siste besøk