Eirik Sørensen Posted November 2, 2001 Posted November 2, 2001 24. januar neste år innføres RVSM (Reduced Vertical Separation Minimum) i hele Europa. Dette innebærer i praksis at vertikal minimumsseparasjon (VSM) i høydene FL 290 til og med FL 410 reduseres fra dagens 2000 fot til kun 1000 fot. Dette gir 6 nye mulige flyvenivåer som kan benyttes enroute. Bakgrunnen for innføring av RVSM er naturlig nok å gi mer plass i europeisk luftsom som i dag er preget av stor tetthet som fører til mange forsinkelser. Selv om vi til tider også har stor trafikktetthet i VATSIM Europe, har vi neppe behov for å innføre RVSM i vårt virtuelle miljø av hensyn til trafikken. Men VATSIM er jo tross alt kjent for å forsøke å tilrettelegge miljøet "as close as it gets". Derfor vil VATSIM Europe (inkludert Norge) innføre RVSM fom. 24. januar neste år. Så alle dere virtuelle piloter og flyveledere, start forberedelsene for denne overgangen og sett dere inn i de nye reglene først som sist. Med informasjon om RVSM finner dere på http://www.eur-rvsm.com/ VACC Norway vil komme med mer informasjon etter som tidspunktet for RVSM nærmer seg. Hilsen Eirik Quote
Mathias Ganss Posted November 2, 2001 Posted November 2, 2001 Heisann! Kan føye til at Tyskland (Karlsruhe High Control) har brukt RVSM en stund. Dette fungerer slik at flyet blir spurt om han har RVSM approved og da må piloten og flyet være registrert for dette. Er begge flyene og pilotene registrert og har lov til dette kan VSM reduseres fra 2000 til 1000'. Veldig praktisk i bl.a. tysk luftrom da det her er MEGET heavy trafikk for tiden. Quote
Karl R Pettersen Posted November 5, 2001 Posted November 5, 2001 Angående Tyskland (og Frankrike for den del) og bruk av Squawkbox og Roger Wilco: Foregår kommunikasjon på engelsk, selv hvis fly/kontroller begge er tyske/franske? Hvordan er GA trafikken i disse områdene? Eller flyr alle bare 'heavies'? Quote
Mathias Ganss Posted November 5, 2001 Posted November 5, 2001 Hei I Tyskland forgår all ATC på engelsk, slik det er foreskrevet. I Frankrike derimot brukes fransk mellom franske piloter og fransk ATC. Dette er nå under vurdering da man ser at dette kan være en sikkerhetsrisiko. Men, må understreke at franskmennene har lov til å snakke fransk seg i mellom da dette er et offisielt ICAO språk. GA trafikken er vel som i alle andre land. Den som har lyst til å fly, flyr. Lufta er for alle=) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.