Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg er ny med ATC, har enda ikke begynt, men leser...

Så vitt jeg har skjønt så pleier det å vere lite aktivitet med ATC i Norge. Går det an at det ikke er ATC i Norge?

Hva skjer då?

Går det an å bruke en ATC som er et helt annet sted enn det du er visst det er den eneste ATCen i Norge?

Gleder meg til eg er kan begynne med Live ATC, det blir gøy!

Må vente til datamaskinen kommer hjemm fra service, så skal jeg fly til Norge fra Houston i min Cessna 182, så er eg klar!!!! [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Posted

Heisann!!

Det er ikke veldig mye ATC i Norge i forhold til andre land, men det pleier å være minst èn online hver dag og ofte flere også.

Når det ikke er ATC online i Norge må du likevel fylle ut en Flightplan og passe på så du ikke kræsjer i andre fly. Du har jo ikke noe ATC til å dirrigere deg så da må navigere selv. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Posted

Heisann,

Som Kenneth sier her , og som alle kanskje ikke er klar over, er at om det er ATC eller ikke, så er Flightplan obligatorisk.

Og er det ikke ATC er det pilotens ansvar å fly sikkert slik at ingen uhell skjer.... og at vi tar hensyn til hverandre.

 

Og jada, Norge er ikke så stort, så hvis Oslo er online, dekker de gjerne hele sørnorge og mere til , når de har tid..... Det er min erfaring ihvertfall....

men dette kan sikkert disse ATC-gutta mere om enn meg.....

Du får være velkommen til Norge, og god tur over dammen i Cessnaen.(Har tatt den selv)

 

ArntOK

Posted

Heisann!

Ja, for å kommentere ATC forholdene i Norge vil jeg vurdere disse til moderate. De er OK, ikke for lite, men absolutt ikke for mye!

Kunne vært langt mer enn det er også.

Hvis det ikke er ATC online så starter du flyturen din på vanlig måte, ved å file flightplan og så starte opp. Alltid file flightplan da det muligens kommer ATC online og det kan være fint for han å få flightplanen din med en gang.

Sjekk heletiden med TCASen (radaren) i Squawkbox om det er fly i nærheten av der du skal ta av eller lande. Er det det stiller du COM radioen din til 122.8 og skriver hva dine intensjoner er. F.eks:

"SAS320 on SIG2E for ILS 01R ENGM".

Hvis det er noen andre fly i nærheten av Gardermoen skal de da enten svare å si hvor de er, eller passe på at ikke kommer i nærheten av deg.

Fly på bakken har et ansvar for å ikke taxe inn på en rullebane hvor det er et annet fly på short final.

Håper det ble litt klarere!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...