Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Flightsim.no

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hva veier tyngst

Hva veier tyngst? 15 members have voted

1. 1. Preferanse

Please sign in or register to vote in this poll.

Featured Replies

Har tenkt litt på dette i det siste, hva er det som trekker folk til FS-verden? Går det på flyfeeling, der det å kunne fly en maskin en har et personelig forhold til i en virituell verden, eller går det mer i å mestre systemer så nært som en kommer virkeligheten fra egen stue?

Selv lander jeg på noe midt mellom, men tror jeg heller mot førstnevnte, da det å kjenne på den samme følelsen jeg kjente når jagerfly og andre maskiner duret forbi i barndommen selger seg best inn, selv om det også er gøy å mestre systemer.

Hva tenker dere andre? Finnes det andre ting som trekker? Finnes nok ikke noe rett og galt svar her.

Samme her, for min del blir det å følge systemer og prosedyrer stort sett for tidkrevende og jobbrelatert.

Bruker sim for å kose meg, og kjenne på mest mulig realistisk flyfølelse. Lyd og grafikk må også være mest mulig realistisk.

Er også opptatt av å kunne kjenne meg igjen i geografien og beundre vår fantastiske natur.

En god kombinasjon!

Da jeg gikk på flyskolen ble simulatoren mye brukt til øving av instrumentprosedyrer og generelt hvordan et fly oppfører seg når man gjør "dette" og "dette" - Selvfølgelig med de begrensningene en simulator har.

Nå flyr jeg alt fra stressende helikopterturer med HEMS-oppdrag til rolig tur med GA (gjerne litt bush) og full simulering av A320/A330/B737 fra A-B - sistnevnte er sjeldent, men det hender jeg tar meg en skikkelig tur!

For meg er simulatoren en hyggelig hobby i tillegg til flyhistorisk interesse, hvor hovedvekten er konsentrert om warbirds og fly fra etterkrigstiden. Har baksete-erfaring fra ganske mange flytyper i tillegg til PPL fra 70-tallet. Er også nysgjerrig på enkelte "blåselamper", men har ikke tålmodighet til å forflytte svære turistbusser på lange flyruter. Det viktigste for meg er selve flyfeelingen inkludert god lydkvalitet.

20 hours ago, Mads said:

En god kombinasjon!

Dette! 😁

En god kombinasjon er viktig, og når kombinasjonen blir bra nok på flere områder, aksepterer man at ting ikke er 100% på alt.

Når man får flymodeller som Hotstart CL650, Fenix-serien, PMDG 737 (siste versjon), BlackSquare Starship, DCS Huey og mange, mange flere, der man er 99% i mål på alt, inkludert lydopplevelsen som mange ofte glemmer, er det vanskelig å gi noen pepper for at den ikke matcher 100% på alt.

Jeg har flere flymodeller, spesielt i X-plane, som er spot-on hva gjelder flyfølelse, men mangler en del, enten på systemer, lyd, cockpitgrafikk osv. Da føler man at man mangler noe. Ikke fordi den er dårlig, men fordi alternativene har kommet seg noen nivå videre på alle andre områder og man sitter igjen med følelsen "tenk hvor bra dette kunne blitt om den hadde levert på alt det andre også".

Takk for at du spør! Gøy å tenke på at vi sitter med omtrent det samme innholdet, men får så ulike gleder ut av det.

Personlig ønsker jeg meg systemer som må læres, spesielt hvis det gir meg begrensninger (og misbruk straffer seg). Liker for eksempel å være 'redd' for motorene på et DC6, og vite at jeg må behandle dem forsiktig. Men! Flyene er langt fra alt for meg. Jeg liker å lære meg flyplasser sine approaches og missed approaches. Et skikkelig bra landskap med utfordrende topografi er gøy uansett hvilket fly jeg bruker. Derfor liker jeg best retroflyging, typ 60-70 talls. Elsker å få til sjongleringen mellom flyets behov og approachen. Helst flyr jeg manuelt fra kanskje 5000', og gjør alt med 'rådata' fra eldre instrumenter.

Ekstra kult er det hvis jeg flyr historiske ruter (f eks fra timetableimages/departedflights) og avgang/ankomst stemmer på minuttet. Da blir jeg kry.

Fram til det kommer et Dash 8-100 til msfs så har jeg vel strengt tatt ikke noe personlig forhold til noe slags fly i simmene.

Dette er et interessant tema, som sikkert har ulike svar hos den enkelte. For meg er både systemer og flyfeeling viktig.Sjølv har jeg holdt på med denne hobbyen siden 1992 (FS4) og flydd ulike fly de første årene. I 1994 kjøpte jeg en enkel B747 prosedyre simulator. Husker ikke helt hva den het, men den trigget min interesse for airliners. Året etter fikk jeg komme i B 737 500 simulatoren til Braathen, og i forkant fikk jeg tre ringpermer om flytypen av en kamerat som var 737 pilot. Jeg og sønnen min studerte permene og det var en fantastisk opplevelse å fly i en full size simulator, og oppleve at vi kunne endel av prosedyrene for å få flyet i lufta. Etter den opplevelsen har jeg vært hektet på B737, og jeg har hatt alle generasjoner av B 737 fra PMDG både for MSFS og FLY 1 og 2. Idag flyr jeg mest PMDG 737 800, men også litt B777 300 og Airbus A320. I løpet av alle disse årene har jeg også fått flere turer i Level D simulatorer, og det har jo bidratt til å opprettholde simulator interessen. Men selv om airliners er hovedinteressen, så flyr jeg også jevnlig koseturer med C 172 , TBE 930 og C 208 Caravan. Med den kvaliteten som er på FS2024, så har jo simulatoren blitt hevet til et nytt nivå kvalitetsmessig, og med tillegg som AIG og FSHud så har opplevelsen i cockpit blitt nesten som virkeligheten. Jeg koser meg hver gang jeg starter opp simulatoren og alt virker…………..

Tor Arild Danielsen

Jeg er sent til bordet her, men jeg er en klassisk airliner type. Sikkert fordi skulle jeg fulgt drømmen for 20 år siden, så skulle jeg blitt pilot.

Nå bruker jeg IFR airliner flyvning som casual gaming, fin avkobling. Liker å lese charts, følge sjekklister. Så er nok betraktelig mer opptatt av systemer enn flyfeeling.

Flyr 5% småfly, resten airliner 😀